Darwin heeft veel aanhangers

Als praktiserend Darwinist, c.q. full-time adept van het genie uit Shrewsbury schakeer ik onderstaande aanhangers onder de noemer ‘zelfspot’. Zelfspot heeft ook een positieve werking wat betreft bespotten van andere clubs. Met de zelfspot bouw ik als het ware een vorm van firewall op die het bespotten moeilijker maakt. Clubs-vereningen-instituties die nog niet eens lachen als ze een drol tegen de muur omhoog zien kruipen kan ik een aanhanger als hier onder van harte aanbevelen.

Afbeelding

Darwin heeft ook aanhangers in het blauw.
Afbeelding

Darwin is niets te dol, zelfs in de regenboogkleuren bevinden zich aanhangers van Darwin.
Afbeelding

Deze tekst is verborgen voor gasten

Darwin heeft veel aanhangers, en een van zijn aanhangers is neurobioloog Dick Swaab. Darwin beschreef de biologie op grote schaal en de verbanden, en Swaab had/heeft weer een extreme focus van het de biologie van de hersenen van homo sapiens.
In onderstaand artikel steekt Swaab zijn bewondering voor zijn collega/naturalist Darwin niet onder stoelen of banken.
Een mooie hommage.

‘De stijl van Darwin is overweldigend’

Een late liefde. Zo kun je de band van hersenonderzoeker
Dick Swaab met Charles
Darwin wel noemen. „Ik las Darwin pas
toen ik al dik in het onderzoek zat. Zijn autobiografie
is mij het meest bijgebleven. Later las ik
natuurlijk On the Origin of Species en The Descent of
Man.
„Je weet dat Darwin getrouwd was met Emma
Wedgwood? Zij was erg religieus. Na Darwins
dood heeft ze vergeefs geprobeerd een passage
uit de autobiografie aan te passen. Wacht ,
ik heb hem hier: ‘Evenmin moeten we demogelijkheid
over het hoofd zien, dat de constante
inprenting van het geloof in God een zo sterke
en misschien erfelijke invloed uitoefent op de
nog onvolledig ontwikkelde hersenen van kinderen,
dat het zich bevrijden van het geloof in
God even moeilijk voor hen zou kunnen zijn als
het voor een aap is zich te bevrijden van zijn instinctieve
angst en afkeer voor een slang.’
„Darwin schrijft literatuur. Hij heeft een
mooie stijl en een rijk, overvloedig gebruik van
sprekende voorbeelden – overweldigend. Toch
was hij in zijn formuleringen ook voorzichtig,
omdat hij wist dat hij problemen zou veroorzaken.
Hij was zich bewust van het risico dat je als
wetenschapper loopt wanneer je controversiële
zaken publiceert – ik heb daar zelf ook enige ervaring
mee. Darwin schreef bijvoorbeeld over
de erfelijkheid van criminele trekken, en dat
mensen in vooraanstaande milieus daar ook
niet van gevrijwaard waren. Hoogst controversieel
natuurlijk – nu nog. En dat is het verbluffendst
aan Darwin. Hoezeer de kranten nu nóg
volstaan van zijn visie en zijn ideeën. Hij beschreef
bijvoorbeeld dat konijnen en hazen die
in gevangenschap leven, kleinere hersenen hebben.
Hij schreef dat er geen fundamenteel verschil
is tussen hersens van hogere zoogdieren en
hersens van de mens, iets waarvan de implicaties
nu pas een beetje beginnen door te dringen.
En natuurlijk het punt dat de omgeving en opvoeding
slechts van geringe invloed zijn op ons
gedrag. Het merendeel is aangeboren. Daar is
nu zoveel bewijs voor.
„Uit zijn autobiografie blijkt ook hoe perfectionistisch
hij was, hoe hij niet rustte tot hij precies
wist hoe het in elkaar zat. Dat is me uit zijn
autobiografie nog het meest bijgebleven: Darwins
verlangen om twintig jaar langer te leven,
alleen om nóg meer te weten te komen, om nóg
zekerder te weten hoe het zit. Die bescheidenheid,
het besef dat het nooit af is, heeft me persoonlijk
geraakt.

   

Wat de evolutie gaat brengen weet ik niet, dus of dit stukje nog een update krijgt weet ik ook niet.
Geef een reactie

