Conformeren, en wat dies meer zij.

Zolang mijn geestelijk en fysieke vrijheid niet word aangetast maakt het mij weinig tot niets uit dat de ander zich niet aan mij conformeert.
Even omgekeerd, merk ik dat er heel veel mensen zijn die het wel heel veel uit maakt dat ik me niet tot hen conformeer.
Dit speelt eigenlijk al zolang als ik verslaafd ben geraakt aan zuurstof, ja aan zuurstof conformeer ik weer wél. Als ik me niet conformeer aan andere dan tast ik niet de geestelijke en fysieke vrijheid aan.
Het zijn ook vaak mensen die onderdeel van groeps culturen, daar an sich is niets mis mee. Tenminste zolang die groep ik niet in de sloot hoef te springen waar zij zich in bevinden. Met heel warm weer kan het overigens weer wel prettig zijn om pootje te baden in een sloot met water.
Maar dat is weer een andere sloot.

Ik geloof dat het Bob Marley was die ooit heeft gezegd:
“whenever im alone, i can be my own’s best friend”
Einzelgänger heeft voor vele een negatieve betekenis, maar ik zie het als een geuzen naam.
Het mechanisme van wel conformeren zorgt er voor dat de conformerende mens qua aantallen hoofdzakelijk in de meerderheid is. Mensen die niet conformeren sluiten nu eenmaal niet snel verbandschappen met mensen die ook niet conformeren. Als ik zo naar de plattegrond van Griekenland kijk dan bevinden ze er enkele grote eilanden, maar nog meer vele kleine eilandjes. De vierkante kilometer op de grote eilanden zijn aan elkaar over geleverd, ze kunnen minder autonoom opereren dan de vierkante kilometers op de kleine eilanden.

Afbeelding

 

***

ik proef geen negativiteit bij het woord einzelgänger. Ik proef wel negativiteit hoe de massa dit woord ervaart. Dat ze dit in mijn ogen negatief ervaren maakt me niet uit, om de reden dat ik me toch niet blind conformeer aan hen.

Het is zelfs zo dat als ik het gevoel heb dat mensen zich aan mij blindelings-conformeren dat ik me al niet prettig voel. Als mensen zich conformeren richting mij en zo doen dat door autonoom-denken dan kan ik het wel verdragen. In dat geval blijven we 2 individuen. Het Rattenvanger-van-Hamelen-principe lijkt me vreselijk, heel die meute die zonder autonoom te denken zich als een wave achter me aan hobbelen. Het blind follow-the-leader-principe zit niet in me, maar follow-me evenmin. Toen ik nog een betaalde baan had, kwam het een enkele keer voor dat ik een leerling bij me kreeg. Op een of andere manier liet ze maar gewoon aan tamboeren. Het kozijn wat ik aan het schilderen was mijn focus, en het kozijn wat mijn collega aan het schilderen was zijn kozijn. Het moderator zijn van een website lijkt me geen pretje voor mijn 1500 gram aan schedelinhoud.
Afbeelding
ROSE

Over ander halve week kleurt de binnenstad waar ik woon rose. Ik ga me niet blind conformeren richting deze dress-code. Máár, ik geef de mensen die dat wel doen alle gelijk van de wereld dat ze dit wel doen. Deze mensen vallen niemand lastig, ze dragen meer kleding dan ik tijdens het zwemmen, en ze dragen 100% meer kleding dan ik tijdens mijn geboorte. Ik proef dat mensen die wat burgerlijk/conservatief zijn wél problemen hebben dat de mensen op rose-maandag zich niet conformeren naar hun maatstaven.
Ik kan erg weinig, ik kan zelfs nog maar amper mijn kleding wassen. Zo deed ik vele jaren geleden mijn witte schildersbroeken wassen, en zonder bij na te denken smeet ik ook een rood toiletmatje in de trommel. Je raad het misschien al, na de wasbeurt had ik rose schildersbroeken ipv witte schildersbroeken. Wat nu dacht ik bij mezelf, ik zette die broeken in een emmer met verdunt chloor en het diep rose ging er uit. Ben vervolgens deze broeken toch gaan dragen, en na verloop van tijd ging bij iedere wasbeurt de kleur meer naar de oorspronkelijke witte kleur. En zelfs met dat kleine beetje rose vonden collega’s het nog leuk om spottende opmerkingen te maken. Met dat rose was ik wel een beetje een vreemde eend in de bijt, maar de reden was onbewust. Ik denk als de meer macho-figuren dit was overkomen dat ze meteen poetslappen van die rose broek hadden gemaakt.
Afbeelding

Afbeelding

***

Waar conformeer ik, mijn lichaam, mijn bewustzijn en onderbewustzijn zich dan wél aan?
Ik was net even aan de denken en het is schrikbarend veel waar ik me aan conformeer, zelfs zoveel dat het gevoel mens-zijn op de achtergrond geraakt dat ik een robot van vlees-bloed-botjes die maar weinig in de pap te brokkelen heeft. Laat ik om te beginnen met 3 basale, maar tegelijkertijd hele fundamentele dingen beginnen.

1. Mijn lichaam, of dit nu in slaap, waak, droom of zelfs in dode toestand is dat lichaam zal zich altijd voor de volle 100% conformeren richting de zwaartekracht. Ongeacht of ik nu in Spokanië, de maan, of op de evenaar ben waar de zwaartekracht iets minder schijnt te zijn dan op de noordpool.

2. Mijn brein zal zich altijd voor de volle 100% conformeren richting de hoeveelheid zuurstof die voorradig is, net als een Mercedes-Benz die rijd of niet rijd naar gelang er benzine voorradig is.

3. Mijn bewustzijn zal zich altijd voor de volle 100% conformeren richting mijn onderbewustzijn. Mijn bewustzijn is eigenwijs, derhalve heeft hij zelf niet in de smiezen dat hij een marionet is.

Deze eerste 3 punten van slaafs conformeren hebben betrekking op de natuurlijke elementen, dus niet op mijn mede homo-sapiens die zich ook verplicht moeten conformeren richting de eerste 3 punten. In de interactie van homo-sapien richting een andere homo-sapien zit wel enige speling van mijn onderbewustzijn om zich niet te conformeren. Maar om rechtlijnig te blijven ga ik het nu over het wél-conformeren hebben.

4. Als ik boodschappen ga dien bij de Lidl, dan beweegt mijn lichaam zich op een dusdanige manier naar de Lidl dat mijn neus naar voren wijst. Ik ga niet achteruit lopen met mijn rug richting de ingang van de Lidl. Ik bepaald opzicht conformeer naar het gros van de mensen in die zelfde Lidl, die zijn naar alle verwachting ook met hun neus richting deze supermarkt zijn gekomen. Ik conformeer mee, maar er zit wel iets van autonome logica in waarom ik me conformeer.

5. Tot grote ergernis van mijn onderbewustzijn zijn er op het eind van het jaar enkele dagen dat ik verplicht moet conformeren richting
de cristelijke sharia dat ik niet kan/mag gaan zwemmen zoals ik dat wil. Terwijl ik op mijn hoogtijdagen als 12 februari, de geboortedag van het genie Charles Darwin en op 1 april als wij de 1-april kerk onze heilige eren ik andere mensen niet naar mij te hoeven conformeren.

6. Er zijn dagen in het jaar dat het extreem warm kan worden, 35 graden is voor mij extreem. Stel dat ik de maan zou leven dan zou ik waarschijnlijk geen kleding dragen op deze extreem warme dagen. Puur feitelijk zou ik dit ook op de planeet aarde kunnen toepassen.
Maar om geen problemen met de zedenpolitie te krijgen heb ik toch wat katoen rond mijn lichaam als ik de bij de kassa in de rij sta van de Lidl. Puur uit eigenlijk belang conformeer ik, anders zou ik door de spanning het nog warmer krijgen dan ik het bij die 35 graden Celsius toch al heb.

7. Op die dagen dat het zo warm is moet mijn bewustzijn zich voor de volle 100% conformeren richting het zweetmechanisme wat in mijn onderbewustzijn huist.

8. Die boodschappen die me bij de Lidl tot eigendom toe eigen conformeer ik me met de main-stream door daar geld/euro’s voor te betalen als wisselgeld. Op zich zou ik proletarische kunnen gaan winkelen, maar net als bij de kleding dragen niet in een lastig parket te doen belanden conformeer ik braafjes door geld te betalen voor mijn flesjes bronwater.

9. Ik weet niet wat linksom of rechtsom is, maar dat bronwater te nuttigen zal ik me moeten gaan conformeren richting de schroefdraad in de dop van dat flesje bronwater, met de klok mee draaien komt er weinig bronwater in mijn dorstige mond.
Derhalve luid het credo: conformeren.

10. Een deel van dat bronwater komt er dus weer uit door het zweten waar ik me verplicht aan moet conformeren. Het resterende deel komt er op een of andere manier ook weer uit waar ik geen zeggenschap over heb, en derhalve moet ik me daar aan conformeren.

11. Om dit krabbeltje dadelijk online te krijgen zal ik me hoe dan ook moeten conformeren richting de knop ‘verstuur’
Ik kan wel niet conformeren, maar dan komt het niet online, derhalve conformeer ik me naar het klikken op die knop.

Zo het voetbalelftal is compleet, genoeg geconformeerd voor vandaag.

***

Update komt er aan, wanneer weet ik nog niet, daar ga ik me op dit moment nog niet naar conformeren.

Geef een reactie

