De Wip

De Wip

Bij de beelden van een wip proef ik veel informatie over gelijkwaardigheid of het ontbreken van gelijkwaardigheid. Woorden kan ik ook wel verwerken maar bij beelden gaat het net ietsje vlotter.

De 1e afbeelding spreekt me wel positief aan. Het is 1 persoon versus 1 persoon (geen groepsmechanismen) waarbij de 2 personen verschillende fysieke kenmerken hebben maar dat de wip toch in balans is (gelijk is)

De volgende afbeelding zie ik helaas de ongelijkwaardigheid. Met een creatieve blik zie ik hier een wip in die vrouwen onderdrukt. Op een vlakke ondergrond is het makkelijker lopen/klimmen dan op een ronde ondergrond. Er zijn vrouwen zoals Margareth Thatcher die zelf mensen onder drukken, maar grosso modo vind ik dat vrouwen in veel culturen als minderwaardig worden behandeld. Vooral in religieuze systemen.

Aantallen van mensen kunnen een vorm van ongelijkwaardigheid tot gevolg hebben, maar ook de aantallen van de hoeveelheid geld.

De laatste afbeelding is een toonbeeld van hoe ik me zelf op de wip zie. Ik ben nogal statisch op de wip. Ik ben nogal stilletjes op de wip. Ik bereik geen grote hoogtes. Maar mijn wip is wel stabiel en in balans. Geen stoorzenders aan de andere kant van de wip die mijn van mijn apropos kunnen brengen, waardoor ik de omgeving goed kan beschouwen. Ik voel me prettig/rustig op deze wip.
Ik geef toe dat dit monoloog-wippen een vorm van ongelijkwaardigheid is, maar ik val er niemand mee lastig.

De Wip van Vrouwe-Justitia.
Met een creatieve blik kun je de weegschaal van vrouwe justitia ook als een wip bezien.
Een weegschaal waar ze wikt en weegt om tot een oordeel te komen.
Vergeleken met andere delen op aard vind ik dat ze/de-rechters in Nederland het nog niet zo slecht doet qua gelijkwaardigheid-balans. Politiek/religie/media daarentegen kunnen in Nederland nog heel wat leren wat betreft gelijkwaardigheid.

***

De vrijheid die je zelf neemt, vind ik pas moreel te rechtvaardigen als je die vrijheid ook een ander gunt/geeft. Een goed synoniem voor deze gedachte vind ik de aloude bekende spreuk

Leven en laten leven

Dit alles bracht me vanavond bij een nieuwe wip die ontsproot in mijn schedel, een wip die me qua gelijkwaardigheid aanspreekt, ondanks dat de rondjes niet gelijk zijn aan de vierkantjes, en de vierkantjes niet gelijkwaardig zijn aan de rondjes, staan ze toch toe dat ze alle 2 het zelfde gewicht in de wip/weegschaal mogen leggen. De een is niet meer dan de ander, en de ander is ook niet meer dan de ander, ze zijn gelijkwaardig.

Afbeelding

_________________

***

Als ik in de wereld om me heen kijk is dan ervaar ik weinig gelijkwaardigheid.
Over een maand of 4 komt er weer eentje met een boot deze kant op gestoomd die het niet zo nauw neemt met gelijkwaardigheid op basis van de kleur. Zijn knechten selecteert deze bisschop op kleur, en deze knechten moeten opdrachten/klusjes doen. Qua aantallen zijn de knechten ruim in de meerderheid, maar toch staan ze onder/lager in de hieërarchie dan hun witte baas. Ik heb hier zojuist ook een wip van gemaakt. Vanuit populistische kringen kun je met deze wip de smalende opmerking krijgen van “weg met ons”
En juist dat “ons” is de splijtzwam.

***
Update komt er aan, wanneer weet ik nog niet.
Geef een reactie

