De Tijd

Ik ben niet van de snelste, ik hobbel vaak wat achter de tijd aan. Als ik dingen of begrippen niet begrijp dat begin ik vaak bij hele simpele antwoorden. Bij de vraag wat is tijd?, kom ik dan als antwoord dat tijd een woord van 4 letters is, maar er heel erg veel meer woorden van 4 letters, en toch zijn ze in betekenis anders dan het 4 letterwoord tijd
Een tijdsaanduiding is weer iets anders zoals ik tijd ervaar. Rechtsonder op mijn beeldscherm staan getallen die de tijd weergeven. Mijn horloge en klok idem dito. Maar dat is niet echt tijd in mijn ogen. Tijd lijkt me eerder een natuurverschijnsel.
De rollende branding aan de Noordzee fascineert me wel. De golven ontstaan door de getijden, eb en vloed genaamd. Eb zou ik als een + kunnen beschouwen, en vloed als een -. Deze + en – ontstaan weer door een andere + en -, althans dat vermoed ik. Zoals de noordzee eb en vloed kent, zo kennen bomen ook een eb en vloed, nu komen er blaadjes aan de bomen en over een maand 6 zullen ze naar alle waarschijnlijk weer gaan vallen, deze + en – staan ook niet op zichzelf, die hebben ook weer een grotere broer.
Ik ga eten als ik honger heb, of honger verwacht, veel mensen gaan eten om het tijd is. Ik ga doorgaans slapen als ik moe ben, veel mensen gaan slapen als het tijd is. Ik trek andere kleren aan als mijn huidige kleren vuil zijn, veel mensen trekken andere kleren aan als het tijd is volgens hun tijdsaanduiding. Ik ga stofzuigen als ik stof licht om te zuigen, mijn moeder niet, die gaat stofzuigen omdat het tijd is volgens de klok. Omdat ik redelijk solitair leef ga ik meer dierlijk en instinctief om met tijd dan mensen die het nadeel hebben om sociale verbanden te moeten leven.
De tijd is voor mij ongrijpbaar, maar daardoor weer wel extra boeiend.

***

Time flies when your having fun”

Enerzijds word er het tijdsbesef bedoelt, maar tegelijkertijd refereren ze met dit gezegde ook aan de tijd wat beterft seconden/minuten/uren/dagen. Vanavond was ik ruim 2 uur bij een filosofie-café, deze 2 uur vlogen voorbij. Qua tijdsbesef duurde deze 2 uur ongeveer net zo lang als 5 minuten moeten wachten in rij aan de kassa van een supermarkt. Als mijn geest in een positieve flow zit gaat de tijd aan mij voorbij. De heenreis naar mijn vakantie bestemming duurt voor mijn gevoel ook veel korter dan de terugreis.
Eten bereiden gaat voor mijn gevoel ook sneller dan na gegeten te hebben de afwas te doen. Wat krabbelen op internet waar ik nu met bezig ben gaat vele malen sneller qua tijdsbesef dan de tijd dat ik opgescheept zat met mijn voormalige niet zo leuke collega’s. In zekere zin is dit ook een vorm van relativiteit-relativitijd. Weliswaar niet de zelfde relativiteit-relativitijd als Albert Einstein heeft uitgedoktert, maar het is er wel een

Plezier/genieten/vreugde/lachen/positiviteit gaat snel voor mij.
Angst/verdriet/somberheid/negativiteit gaat langzamer voor mij.
Er is iets heel merkwaardigs en komisch (tragikomisch zelfs) aan de hand, er van uitgaande dat een mens graag lang wil leven, kun je beter een angstig/verdrietig/somber/negatief leven hebben, want dan leef je langer voor je gevoel
Een merkwaardige tegenstrijdigheid.

Mijn ogenleden voelen de werking van de Quetiapine momenteel, m.a.w. bedtijd.

***

Er zijn voor mij vele vormen van ‘tijd’ , tegelijker-tijd en speciali-teit zijn zo’n vormen van tijd-teit. Mensen met autisme hebben soms de eigenschap om aanwezig & afwezig tegelijkertijd te zijn. Ik dacht bij mezelf, tijd voor een tegeltje.

tijdtegeltje

Ik kom al enige tijd niet meer bij de kapper, ik maak zelf korte metten met de haren op mijn schedel. Dit bespaart mij tijd en geld.
Ofschoon ik niet zo gecharmeerd ben van de slogan Time-is-Money conformeer ik toch naar deze kapitalistische kreet.
Ik bespaar niet alleen tijd door niet meer naar de kapper te gaan, ik bespaar mijn ogen ook de tijd-schriften die ik daar des-tijds vond. Om de tijd te doden dook ik soms toch in een tijd-schrift, niet om er in te lezen, maar om mijn eigen kop niet te hoeven aanschouwen in die vele spiegels bij de kapper. Dat rechtse tijd-schrift Elsevier vermeed ik, een Donald Duck kon ik redelijk verdragen.
Leuke tijd-schriften als Dé-Maarten of Dé-Youp vond ik er niet. Ik heb vandaag tijd vrijgemaakt om ook begonnen een tijd-schrift te gaan exploiteren, 2 pagina’s/etmalen heb ik inmiddels, hopelijk vind ik een uitgever.

Tijdschrift

Tijd voor wat onzinnig gebrabel. Het onzinnig gebrabel heb je niets aan, behalve dat je er de tijd met kunt doden. En het onzinnig gebrabel wat ik in gedachte heeft wel iets te maken met de tijd doden. Je neemt een spade/schep, desnoods laat je baggerbedrijf Boskalis komen. En je gaat een heel diep gat graven, niet een beetje diep. Nee, héél héél erg diep. Dermate diep dat je op de helft zit om bij de andere kant van de aarde uit te komen. Dit duurt een tijdje
Vervolgens neem je een geijkt horloge, en eentje die tegen een stootje kan en waterproof is. Dit horloge bevestig je aan een visdraadje, een vliegertouw kan ook, en je laat dat horloge vervolgens afdalen in dat hele diep gat wat je gegraven hebt. Hoe weerhoud de tijdsaanduiding van dat horloge zich tot de tijd in het centrum van de aarde ?
Als je dat horloge weer omhoog trekt dan lijkt me dat er geen verschil is met de koekoekskloken ter plekke die niet mee zijn afgedaald. De tijden zullen hoogswaarschijnlijk gelijk lopen.
Ergens, helemaal aan de andere kant van de planeet aarde waar ik vertoef bevind zich een stukje grond wat iemand ook heeft gedoopt tot Erewhon. ik vind dit eigenlijk wel jammer, de schoonheid van het begrip Erewhon word er in mijn beleving door aangestast. Maar goed, Erewhon, Brisbane, Tasmanië, het maakt niet zo veel uit. Op dat plekje aarde gaat ook iemand een heel diep gat graven, dermate diep dat het gat uiteindelijk een ontmoeting krijgt met dat gat wat ik gegraven heb. En ook aan die kant van de wereld laat iemand een Seiko horloge afdalen. Op een gegeven moment komen die horloge’s samen. Ze bevinden zich samen op het zelfde stukje van de planeet, maar toch loopt hun tijd niet gelijk, althans dat vermoeden heb ik. Zoals gezegd, je hebt er niets aan gehad dat je dit stukje hebt gelezen, maar je hebt wel mooi even de tijd gedood.

***

 
 “De tijd bestaat alleen maar omdat anders alles tegelijk zou gebeuren”
Een citaat van niemand minder dan Albert Einstein, in zekere zin heeft hij gelijk en in zekere zin niet.
Het zou me immers niet verbazen dat tijd nu juist ontstaat omdat sommige dingen tegelijk gebeuren (lees botsen)Als je de tijd na de donder vermenigvuldigt met de snelheid heb je de afstand. Dus als je de afstand deelt door de snelheid weet je precies hoe snel je geteld hebt.
Herman Finkers.Er is maar één moment dat je op tijd kunt komen. Ben je er niet, dan ben je óf te vroeg, óf te laat.
Van de befaamde nummer 14Werken is leuk, maar er gaat zoveel vrije tijd in zitten
***
 De toekomstige tijd ligt voor je, niet achter je. Wat geweest is, is geweest. Gedane zaken nemen geen keer.
Het tijdpad achter is je verleden, het is de kunst om niet te struikelen over de hobbels, bulten, opstakels, valkuilen uit het verleden. Die negatieve dingen zou je eigenlijk moeten kunnen bewerken van verleden tot overleden.
Makkelijker gezegd dan gedaan om van oud zeer overleden zeer te maken.
Vandaag heb ik met weekendhike.nl een wandeling gelopen, er was ook een AFWAS maar deze wandeling was bij wijze van spreken in mijn achtertuin, vandaar dat ik voor weekendhike heb gekozen.
Afijn, tijdens het wandelen op de paden verstrak de tijd, soms waren de paden zo smal dat achteruit kijken naar de verleden tijdpaden fysiek niet mogelijk was. Tja soms zijn oogkleppen best wel handig dacht ik bij mezelf. Het zou nóg handiger zijn als mijn geest ook oogkleppen had richting de bulten uit het verleden.Van die wandeling heb ik een filmpje gemaakt, zowel beeld, muziek, en tekst hebben betrekking op het levenspad bewandelen en niet achterin de tijd kijken.
***

De laatste jaren heb ik zeeën van tijd. Zowel tijd om mijn eigen tijd in te delen, maar ik heb door de rust ook tijd vrij in mijn schedel om tijds periode’s te gaan annaliseren. Dit kan een lege aanrecht zijn op maandagmorgen die 5 dagen later een toren van Pisa is geworden, van borden, bestek die schreeuwen om gewassen te worden. Tot mijn nagels en haren die ik als een timelapse zie groeien. De elementen ontleden door te gaan tijdreizen vind ik fascinerend, en het geeft me ook rust. En ik dood er de tijd mee, terwijl ik er mijn schedel weer levend door maak. Voor dit soort onzinnig tijdsverdrijf heb ik niemand nodig, sterker nog, een ander zou mijn tijdsverdrijf
alleen maar in de wielen rijden. En de tijd raast maar verder, ook als ik ff de tijd voor mezelf neem. De tijd is net zo eigenwijs als ik zelf ben. Qua muziek ga ik volgens mijn broer niet echt met de tijd mee. Ik zie dat anders, ik heb gewoon een ander tijdspad dan mijn broer. In mijn all-time-high staat Charles Darwin al jaren onbetwist op nummer 1. Maar singer-songwriter Paul Simon staat ieder jaar wel ergens genoteerd in de top 5. Ik geraak op een positieve manier van het tijdspad bij zijn teksten, een soort implosie.
“Leaves that are green” is een song van deze artiest. De beelden van tijdspaden die deze songtekst in mijn schedel op roept is heerlijk. Bladeren die groen zijn en bruin worden. Een steentje dat in een beekje word gegooid en de rimpels in het water die zich een weg banen zonder geluid te maken. Wat was dat was, wat is dat is, en wat zal komen zal komen. Ik was 21, ik ben 22, maar ik ben het niet lang meer. Poëzie van de bovenste plank.
***
Ongeacht welke tijd het nu is, het zal nooit de zelfde tijd zijn dat anderen dit lezen.
De reden voor dit fenomeen is dat tijden veranderen
 ***

Bij de tijd zijn . . .

Op het eerste gezicht zou ik denken dat een atoomklok het meest accuraat is wat betreft ‘bij de tijd zijn’
Toch ervaar ik vaak dat dit erg relatief is. De biologische klok die volgens mij in ieder levend organisme zit is soms meer ‘bij de tijd’ dan dat een atoomklok dat is. Ik zal het proberen uit te leggen.
Ik heb mijn bed helemaal voor mij alleen, een waardevolle privilege voor mij, geen snurkende en/ofscheten latende homo sapien naast me die me tig keer in een acht wakker maakt. Geen homo sapien naast me, maar op 1 meter afstand van mijn oor slaapt wel een koolmeesje in een nestkastje was ik op de kozijnstijl heb vast gemaakt. Het nestkastje zit dusdanig los dat bij het wegvliegen van het schattige koolmeesje er een tikje/tokje te horen is door het nestkastje wat tegen de kozijnstijl aan beweegt.
Ik kan hier smorgens de klok op gelijk zeten en de klok niet op gelijk zetten wat betreft het uitvliegen. Als het smorgens de zon schijnt vliegt het koolmeesje eerder uit dat de ochtenden dan ochtenden als er zware bewolking is. De ingebouwde klok van een vogeltje is de hoeveelheid licht die door de opening van gat van het nestskastje naar binnen komt, en niet de hightech tijd van een atoomklok.
Ik voel me meer verwand met de ingebouwde klok van een koolmeesje, het primitieve/natuurlijke klokje dat loopt naar gelang er licht word gesignaleerd. Gisteravond ging het klokje overigens regelmatig tringelen door de storm die het nestkastje tegen het kozijn aan liet botsen. In de loop van de nacht ging de tijd/wind liggen en kon ik rustig slapen. Zoals vroeger Meneer de Uil van de Fabeltjeskrant mijn opdracht gaf om te gaan slapen, zo doet heden ten dagen Meneer het koolmeesje mij opdracht geven om wakker te worden.

Niet alleen diertje, ook alle plantjes hebben schijt aan die atoomklok. De krokussen schieten als paddenstoelen uit de grond, dit doen ze echt niet dat het volgens de kalender eind februari is. Dit doen de krokussen omdat de elementen hun opdracht geven.

Afbeelding

 Welke kleur heeft de tijd ?

Een niet alledaagse vraag die ik mezelf stel. Het heeft iets weg hoe de geur van nummer 7 smaakt? Dat het een vreemde vraag is neemt niet weg dat het nog steeds een vraag is. De zomertijd is doorgaans groen, en de wintertijd heeft doorgaans een grauwe kleur, en een hele enkele keer is de wintertijd wit door de sneeuw. In de herfst worden de bladeren bruin en vallen af, maar bij blanke homo-sapiens worden in lente en zomer weer bruin. In tijden van schaamte kunnen je wangen rood worden, en tijdens een elf stedentocht weer blauw van de kou. Na verloop van tijd worden haren grijs/zilver. De tijd in de nacht is doorgaans donkerder van kleur dan rond het middaguur.
Dit zijn allemaal kleuren van de tijd die je met je ogen kunt waarnemen.

Maar welke kleur heeft de tijd als je je ogen sluit :?:

Dan word de tijd van de zomer plots erg donker ipv groen (of je moet recht in de zomerzon kijken, dan weer niet)
Tijdens een Uitje met Autsider heb ik ervaren dat je soms met je ogen dicht kleur ziet, terwijl je op die zelfde plek met je ogen open geen hand voor ogen ziet. Dat was in de mergelgroeve’s van Maastricht. Onze gids liet ons achter in het donker, pikkepikke donker. En dan heb ik gemerkt dat je met je ogen dicht licht ziet en met je ogen open geen licht. Ik dwaal af, terug naar de vraag welke kleur de tijd heeft. Tijdens een PAS contact dag heb ik vorig jaar iemand ontmoet, en hij vertelde alles in zijn diepte kern (fysica) licht is.
Dat een gevangenisdeur/keukentrapje/stroomstrijkijzer/voetbal/nagel van je grote teen, dat alles licht is.
Dit brengt met bij het antwoord dat de kleur van tijd alle kleuren van het kleurenspectrum tegelijkertijd bevatten, omdat elke + een – nodig heeft.

Afbeelding

Ik heb geen cijfer-&-letters-knobbel. De woorden links & rechts is nog steeds een probleem voor me. En zo is het ook de woorden de gekoppeld zijn aan tijdsaanduidingen. Een horloge met wijzers kan ik beter verwerken dan een horloge met enkel getallen. Ik kwam zojuist via google een kleuren-horloge tegen. Eureka dacht ik, met dat soort horloge blijf ik bij de tijd. In feite worden de getallen/uren vervangen door kleuren/uren. Hoe dit soort horloge zal uitwerken in de communicatie met de mensen die wel begaafd zijn met cijfer&letters is de vraag. Dieren (andere dieren dan homo-sapiens) gebruiken in feite al miljarden jaren een kleuren-horloge ipv eentje met getallen.

Afbeelding

***

Tijd = Geld
&
Geld = Schuld

Tijd is geld volgens wetten van de kapitalisme, maar dat zelfde geld is volgens dat zelfde kapitalisme ook weer een synoniem voor schuld.
Conclusie: Tijd is de schuldige aan de schuld.
Mensen bezitten iets van bewustzijn. Maar bij de tijd heb ik tot nog toe geen kenmerken van iets van bewustzijn kunnen constateren. Op zich weer vreemd want de tijd is erg correct en bij de tijd, maar hij weet het zelf niet.
Tijd is dus de schuldige aan alles, maar de tijd is niet toerekeningsvatbaar in mijn optiek. Om de tijd dus voor het gerecht te slepen als schuldige/dader aan de schuld die hij veroorzaakt lijkt me zonde van de tijd. Het internationale strafhof in Den Haag ziet me aankomen, volgens mij laten ze me per direct opsluiten in een isoleercel als ik een aanklacht ga indienen tegen de tijd.

Afbeelding

***

Update komt er aan, wanneer weet ik nog niet. Komt tijd, komt raad.

 

Geef een reactie

