Bestaat toeval?

Bestaat toeval?

Ik ga morgen naar Rusland op vakantie. De eerste stad die ik aandoe is Moskou, in Moskou ga ik naar een supermarkt, en in die supermarkt kom ik mijn buurvrouw tegen, de boodschappen die ik in mijn winkelwagentje heb kosten 1624,76 Roebel, en de boodschappen die mijn buurvrouw in haar winkelwagentje heeft kosten ook 1624,76 Roebel. Ik wist niet dat mijn buurvrouw naar Moskou ging, en mijn buurvrouw wist niet dat ik naar Moskou ging. Maar toch komen we elkaar daar tegen.

Is dit toeval ?

Op het eerste gezicht zal ik misschien denk van hee wat toevallig dat ik hier mijn buurvouw tegen kom, en dat we ook nog alle 2 evenveel roebels moeten betalen bij de lieftallige cassieëre Nikita. Maar is het wel toeval, bestaat toeval eigenlijk wel? Nee ik denk het niet. Wat ik als toeval/toevallig beschouw loopt simpelweg niet parallel met mijn verwachtingen. Stel dat ik in die supermarkt een voor mij totaal onbekende vrouw uit Sint Petersburg tegen het lijf loop en dat ik 1624,78 roebel in mijn wagentje heb, en zij maar 186,22 Roebel voor een paar repen chocolade is eigenlijk net zo bijzonder als dat ik er mijn buurvrouw ontmoet.

Is het toevallig dat een giraffe een lange nek heeft?
Is het toevallig dat een ijsbeer wit is?
Is het toevallig dat alles wat kan vliegen vleugels heeft?
Is het toevallig dat een bonobo meer haar op zijn lichaam heeft dan een homo-sapien?
Is het toevallig dat de er 365 dagen in een jaar gaan?
Is het toevallig als ik morgen de staatsloterij win?
Is het toevallig als ik komende 11 november om 11 minuten over 11, en 11 seconde een hartaanval krijg?
Is het toevallig dat mijn ogen in mijn schedel zitten en niet in mijn knieholte?
Is het toevallig dat alle dobbelstenen een 6 gooien op de afbeelding?

Zoals ik het nu bezie bestaat toeval niet. Ik denk dat alles een reden heeft. Dat ik de reden niet weet of voor iets geen verklaring heb wil in mijn ogen nog niet zeggen dat er geen reden voor is.

Afbeelding

Ik denk dat niets toeval is. Ik vind het eerlijk gezegd een vorm van gemakzucht als je iets niet kunt verklaren om het dan maar op de noemer ‘toeval’ te gooien. Ik kan goed met “open-eindes” leven.
Zowel Spinoza als Voltaire schijnen een citaat op hun naam te hebben staan dat als we iets niet kunnen verklaren/begrijpen dat het dan nog geen toeval is.
Afbeelding

 An-sich heeft mijn leven geen enkel doel-nut
Mijn lichaam en geest is ontstaan en niet bedacht. Dat ik ontstaan ben is dat winnende lotje uit de loterij. Al die andere lotjes/zaadjes hebben geen weet dat ze niet bestaan omdat ze de survival of the fittest wedstrijd met het zaadje waar ik uit ben ontstaan hebben verloren. Dat op de planeet aarde (de blauwe planeet) leven is zie ik ook als een lotje uit de loterij. Zelfs iets als de oerknal zie ik al een lotje uit de loterij. Dat mijn leven an-sich geen enkel doel heeft neemt niet weg dat ik wel zingeving kan geven aan de tijd dat ik leef op de planeet. Dat mijn leven geen doel heeft vind ik juist prettig. Het geeft me een prettig gevoel van vrijheid, wat op zich wel weer vreemd kan klinken want ik ben een 100% tige marionet (geen vrije wil) van leven.
“Bestaat toeval?” heb ik dit blogje als titel gegeven.
Ongeveer de zelfde vraag maar dan met een iets andere benadering is.“Wat kan bestaan/ontstaan zonder oorzaak?”

Naar mijn stellige overtuiging is het antwoord ‘niets’

Mijn kop zat zojuist heel toevallig weer in de Rusland-modus. Eens kijken wat het Russische schrift als hits geeft bij de zoek opdracht ‘toeval’
Een boos kijkende Nikita Chroesjtsjov verscheen ten tonele.
Afbeelding

Einstein was slim. Er zijn echter ook slimme mensen die het niet met Albert eens zijn dat toeval niet bestaat. Deeltjes, atomen, licht, elektronen, het zijn dingen die mijn verstand ver te boven gaan.
Ik denk nog steeds dat toeval niet bestaat, maar ik ga toch twijfelen als ik slimme mensen over kwantumtheorie, en de onzekerheidsprincipe van Heisenberg lees/hoor.

De man in het filmpje schijnt ook een vorm van autisme te hebben.

***
Update komt er aan, wanneer weet ik nog niet.
Geef een reactie

