Verstrooid

De oorzaak/grondslag van verstrooidheid lijkt me in veel gevallen een positieve reden te hebben. Nu wil ik verstrooidheid niet gaan verheerlijken/romantiseren, maar ieder nadeel heeft ook in dit geval zijn voordeel. Verstrooidheid, de verstrooidheid zoals ik hem ervaar en bezie komt voort uit het onvermogen tot multitasken. Waarom kan ik niet multitasken, ik denk dat het komt omdat mijn brein juist weer wel goed kan focussen. Focussen lijkt me een goed antoniem voor multitasken.
Een multitasker lijkt me een huisarts die van veel dingen iets weet, maar niet over 1 onderwerp alles.
Een solotasker lijkt me een cardioloog die van veel dingen weinig weet, maar wél over 1 onderwerp alles.
Op het moment dat je een cardioloog enkele dagen als huisarts laat werken dan vermoed ik hij of zij snel verstrooid raakt.
Op het moment dat je een huisarts een open hart operatie laat doen denk ik hij of zij ook snel verstrooid raakt.
Ik denk dat dit mechanisme ook betrekking heeft op een solotasker die je 1001 dingen tegelijk laat doen. Als ik 1 ding tegelijk kan goed heeft mijn brein overzicht, overzicht op dat hele kleine specifieke stukje, komen er veel stukjes bij mekaar dan komt bij mij al snel de druppel die de emmer/schedel doet over lopen. Iemand die wel 1001 dingen tegelijk kan doen lijkt me dat die persoon over het algemeen niet zo diep een focus kan leggen, hij/zij lijkt me overigens wel beter bestand tegen verstrooidheid.
De term “verstrooide professor” kan ik goed plaatsen, ik denk dat er onder de professoren op scholen flink wat verstrooide types rond lopen. Mijn verstrooidheid heeft er voor gezorgd dat ik niet verder kwam dan de spinazie-academie (huishoudschool).
Mijn verstrooidheid is geestelijk, maar ook lichamelijk. Tijdens het wekelijks uurtje spartelen in het zwembad doe ik hoofdzakelijk de schoolslag, het is de bedoeling dat ik met beide armen synchroon beweeg. Op 1 of andere manier kunnen mijn hersenen dat niet, en dat moet ik tegelijkertijd ook nog mijn 2 benen bewegen, dat is wel heel erg veel gevraagd. Nee, de oversteek van Calais naar Dover zal ik niet zwemmend afleggen. Met mes & vork eten idem dito, ik eet met een mes of met een vork, maar samen vliegen de vonken letterlijk van het bestek af. Overigens eet ik mijn eten het liefste met mijn vingers.
Als ik iets drink, dan drink ik het liefste uit een blikje of een mok. Een blikje of een mok is 1. Koffie drinken uit een kop & schotel vind ik zo omslachtig. Als ik sta met een kopje en een schoteltje krijg ik helemaal de pimpernellen. Ik geraak dan zo verstrooid dat ik goed moet kijken of de koffie nu in mijn linkerhand (het schoteltje) of mijn rechterhand (het kopje) zit. Voor de ander kan het best wel komisch en grappig zijn als ze mij zien stuntelen, maar voor mij is het pure angst/onzekerheid.
Die mevrouw in het plaatje die de slagroom aan het kloppen is herken ik me wel, aan haar afstandsbediening te zien zijn haar gedachten bij een spannende episode van goede tijden slechte tijden.

Het valt me op dat ik smorgens vaker verstrooid ben dan in de avond.
Afgelopen week pakte ik een Twix uit de een keukenkastje, niet een echte Twix maar een goedkopere variant, maar dat doet er nu niet toe. ik scheur die verpakking open en in plaats van de verpakking in de prullenbak te gooien gooide ik de chocoladereepjes in de pedaalemmer.
Ik kon er zelf wel om lachen.
Met de sleutel van mijn auto mijn voordeur open willen maken overkomt me ook wel eens.
Wisselgeld krijgen . . .

Ofschoon ik best wel een calculerend type ben, gaat me dat calculeren in sociale situaties erg slecht af.
Hard bewijs heb ik er niet voor, maar ik heb de indruk dat in al die jaren dat ik rond dool op de planeet aarde dat ik af en toe bewust te weinig wisselgeld heb gekregen in sommige winkels/horeca. Ik heb de indruk dat dit komt omdat ik niet precies ben zoals de meeste andere mensen zijn, en dat de uitbater van het etabliesement denkt “een makkelijke prooi, dat heeft ie toch niet in de smiezen”
Op de momenten dat ik zag dat ik te weinig terug kreeg zij ik wel meteen iets van, maar door mijn chaos in een friettent, café of bij een afhaalchinees ben ik er van overtuigd dat het menig maal is voorgekomen dat ik het niet door had. Om in die hectiek ook nog eens even gaan tellen/rekenen is een hele opgave, althans voor mij. Iemand die heel zelfverzekerd over komt bij het wisselgeld terug krijgen zal volgens mij minder last hebben van worden belazerd. Het is misschien een vooroordeel maar ik koop liever niet op markten op pleinen, die handelaren heb ik minder hoog dat een officieële winkel als de Albert Heijn, Kruidvat of Lidl. Alleen van het geschreeuw van die marktkooplui kan ik al panisch worden.
Bij het Kruidvat en de Lidl heb ik goede ervaringen wat betreft het wisselgeld krijg waar ik recht op heb. Nog niet zo lang geleden was ik bij de Lidl, met mijn karretje kar ik door de winkel, vul mijn karretje, ga in de rij staan bij de kassa. Tot zover was er niks aan de hand.
Het was er druk bij de kassa, met als gevolg dat ook in mijn bloed druk ontstaat, verhoogde bloeddruk namelijk.
Alles was gescand en lag al weer in mijn karretje. “Kan ik 50 euro extra pinnen?” vroeg ik aan de kassa juffrouw. Ja hoor dat ik goed meneer. Mijn pincode wist ik nog, dat was het probleem niet, maar na de pincode trek ik mijn bankpasje uit het apparaat, en sjees vliegensvlug met mijn karretje naar de uitgang. “Hallo meneer, u vergeet uw 50 euro die u net extra gepint hebt” Met een rooie kop loop ik terug naar de kassa, met een hele horde mensen die me aan zitten te gapen met een blik van “Wat is me dat er eentje”
“Bedankt” zij ik nog tegen de kassajuffrouw. Eenmaal in de frisse buitenlucht kwam ik weer een beetje bij mijn positieve.

Afbeelding

Update komt er aan, althans als ik niet te verstrooid word.
Geef een reactie

