Vrijheid

De vrijheid van het individu staat bij mij boven aan in de hiërarchie. Wel met de aantekening dat die vrijheid stopt op het moment dat het individu de vrijheid van een ander mens verspert.
In de interactie tussen volwassenen en kleine kinderen is er doorgaans geen gelijkwaardigheid, gelijkwaardigheid in de zin dat de volwassenen manipulatief kan zijn richting kinderen.Vrijheid van onderwijs.
Is dat vrijheid van onderwijs wel zo vrij? Ik vind van niet, omdat in dat onderwijs volwassenen kunnen bepalen wat de kinderen gaan denken. Je mag pas rond je 18e jaar gaan autorijden, ik denk dat het voor de vrijheid van het individu goed zou zijn als ook religie ingeprent mag gaan worden bij mensen. Ik begrijp wel dat kinderbreinen nog heel broos zijn en dus erg goed te indoctrineren, dus ik begrijp ook wel dat religieuzen hun kans schoon zien om juist in de kinderperiode de breinen van kinderen te conditioneren. Het begrip vrijheid van onderwijs vind ik derhalve geen recht doen aan de vrijheid van het individu.
Onderstaande afbeelding vind ik wel treffend.Afbeelding

Getekende vrijheid . . .

Tijdens een festival op de dag van de vrijheid kwam ik onderstaande tekeningen tegen in Den Bosch. Getekende vrijheid, bij de combinatie van deze 2 woorden moest ik aan een collega van me denken die sinds begin dit jaar bij ons werkt. Deze man en zijn gezin kwamen uit een gebied wat Syrië word genoemd. Met dat kleine beetje mensenkennis dat ik zag ik dat hij ondanks dat nu in vrijheid leeft dat hij toch “getekend” is.
Voor het gros van de mensen is een terrorist/terroristische-organisatie alleen maar een terrorist/terroristische-organisatie als er door de mainstream media het label terrorist/terroristische-organisatie op word geplakt. Ik vind dat erg kortzichtig. Mensen als Henk Kamp vind ik ook een terreur-leider, als minister van oorlog ronselde hij ook mensen voor zijn heilige strijd voor het internationale grootkapitaal & aanverwante. Frans van Anraat en zijn hulpjes worden door de media ook geen terroristen genoemd, maar voor hun slachtoffers zijn ze dat wel.

 ***
Vrij-Denken

De Magie van het Vrije-Denken

Een lezing van wetenschapsfilosoof Bas Haring. Ik vind hem erg goed, hij weet veel, en is ook nog in staat om het zo te vertellen dat het mij aan het denken zetten, het vrije-denken welteverstaan. Arnon Grunberg en Johan Cruijff komen ook ter sprake in de lezing.
Geestelijke-Vrijheid, dat vind ik misschien wel het mooiste cadeautje van de evolutie, ik denk niet dat ik een vrije-wil heb, maar de illusie van geestelijke-vrijheid geniet ik met volle teugen van.

“niet stil staan bij wat mogelijkerwijs de consequenties van je gedachten zouden kunnen zijn”

Zo rond de 7e minuut is deze zin te horen, het consequentie-vrij-denken. Het lukt me niet, maar op momenten dat me-myself-i met elkaar in conclaaf zijn lukt het me toch enigszins. In de vrijheid denken beland ik op ongebaande paden, dan komt de dromer in mij tot leven. Toen mijn vader ernstig ziek was dacht ik er wel eens aan om een hele lange ladder te bouwen. Een Ladder die tot aan de maan zou geraken, en als ik dan op de maan was zou ik daar vragen of ze misschien ‘longen’ verkochten. Het consequentie-vrij-denken lukt me alleen als ik alleen ben, net als nu. Het consequentie-vrij-praten ( met mijn stembanden ) tegen andere mensen gaat me door mijn zwakbegaafde verbale capaciteiten erg slecht af. Met de list&bedrog en de agressie in de sociale interactie ben ik juist weer een antoniem van het consequentie-vrije-denken.

De sociale interactie met honden en vogels lukt het me weer wel on consequentie-vrij te praten.
Woef, woeeeffffffffff, woef, woef, woef, hij is braaf, aai, aai, wat heb jij mooie oren, en een natte neus, zullen we gaan wandelen :?:

Afbeelding

***
Update komt er aan, wanneer weet ik nog niet.

 

Geef een reactie

