Populisme

Populisten, volksmenners, demagogen. Je hebt ze in alle soorten en maten. Een ‘succesvol’ populist is volgens mij succesvol bij de gratie van kiezers-volgelingen die niet zo intelligent zijn, en dan bedoek ik vooral EQ.
Een loer draaien, voor de gek houden, ronselen, bluffen, zie ik wel als een kern van het populisme. Populisme is heus niet alleen voorbehouden aan lieden met waterstofperoxide in hun haren. Een populist kan volgens mij niet zonder groepsmechanismen, het groepsmechanisme is zijn motor. Een einzelgänger, autsider, non-conformist lijkt me het beste wapen om als individu niet ten prooi te vallen aan de demagogie van de grote leider-lijder.

Het aanstaande vertrek van Barack Obama zie ik als een groot verlies, zijn jaren als president en morele nalatenschap zie ik weer als een grote aanwinst.

***

Tools-gereedschap voor een populist

nationaliteiten
religieusiteiten
etniciteiten
zondebokken
rassenleer
angst
wij-zij-sentimenten
superioriteits-sentimenten
onderbuikgevoelens

Een populist pas macht kan verwerven als er hij een wig kan drijven tussen mensen, een wig die hij ook zegt te willen bestrijden, nogal paradoxaal, een populist kan niet zonder splijtzwammen, zonder splijtzwammen is er geen voedingsbodem voor de populist. Net zo iets dat de wapenhandel alleen maar kan floreren bij oorlog voeren, zonder oorlog valt hun voedingsbodem weg.

Het antwoord van het raadseltje is 32 centimeter. Dat namelijk de afstand tussen het hart van mensen die Job Cohen weet te raken, en de onderbuik die Donald Trump soms treft.
42 centimeter had ik ook goed gekeurd als antwoord, dat is namelijk de afstand tussen hoofd van Cohen en de onderbuik van Donald. Helaas pindakaas, de voetreis naar Spokanië blijft staan tot een volgend raadseltje.

Afbeelding

Geert Mugabe en Robert Wilders, of is het nu andersom :?: Op zich ook niet zo verwonderlijk dat ik deze personen niet uit elkaar kan houden, qua inborst verschillen ze minimaal van elkaar.

***
Zoals ik mensen met autisme zie zijn dat mensen die autonoom denken, dit autonoom denken heeft negatieve maar ook positieve kanten. Ik vind het merkwaardig dat er mensen met het label autisme zijn die klaarblijkelijk toch de erg-wrede-list tot zich nemen. Het spectrum is breed, voorbeeld Breivik lijkt me ook niet neurotypisch, maar toch nam hij de doctrines tot zich. Er is een groot verschil tussen populisten en mensen die vallen voor hun retoriek.
Een populist is in mijn ogen een populist, maar een volgeling van een populist is dat niet. Ik wil het nog wat scherper stellen dat een volgeling van een populist juist het grootste slachtoffer is van zijn idool, het populisme tot je nemen maakt je bitter, en ik denk stellig dat het individu in kwestie daar zelf het grootste slachtoffer van is. En om hem dat aan zijn verstand te brengen is erg moeilijk. Om de woorden van Voltaire te gebruiken, “its hard to liberate people from the chains they revere”Zalig zijn de zachtmoedige van geest.Afbeelding
niet verwarren met schindler’s list.Job Cohen, een man die ik zeer bewonder heeft ooit een toespraak gehouden waar hij de populist Hitler benoemde.
*Niet om wat zij deden maar om wie zij waren, hun afkomst . . .*
***

Wetenschap & Populisme

De echte wetenschap is gebaseerd op feiten.
De echte populist baseert zijn betoog (als het hem/haar uitkomt) op fact-free gegevens.
Niet verwonderlijk dat populisten doorgaans niet houden van wetenschappelijke gegevens en wetenschappers. De evolutieleer van Darwin, de stelling van Pythagoras zijn niet bruikbare gegevens om al gereedschap te dienen voor de populist. Dat de huidige bewoners van Europa en noord Amerika allemaal imigranten zijn uit centraal Afrika zet geen zoden aan de dijk voor hitsers als Wilders, Le Pen, Trump, Robert Mugabe, Pegida, Boris Johnson. Ook de media kent populisme, van het zwaar populistisch ‘Geen Stijl, De Telegraaf, het AD, en zelfs Philippe Remarque van De-pvVolkskrant vind ik niet zuiver op de graad.
De dingen die niets tot weinig met feiten te maken hebben zijn heel nuttig gereedschap voor de populist. Niet verwonderlijk dat religie vaak de kop op steekt in hun retoriek, denk aan homohater Mike Pence. Deze meneer hoeft maar een kleine beetje relie te verspreiden en als een ware rattenvanger van Hamelen loopt de massa blind achter hem aan. Humane politici die de kiezers uitleggen dat alle 7 miljard aardbewoners 1 grote familie zijn vind weinig gehoor.
Wetenschappers die vervolgens de politiek in gaan komen voor een dilemma te gaan. Ga ik mijn uitlatingen baseren op wetenschappelijke feiten of ga ik het klootjesvolk een loer draaien door het wij-zij-denken als leidraad te nemen. Minister Plasterk is zo’n geval.
Afbeelding
Ook wetenschappers zelf kunnen de populistische toer op gaan door het niet zo nauw te nemen met feiten (lees fraude plegen) Diederik Stapel en Roos Vonk kunnen er over meepraten (Roos Vonk praat hier geheel begrijpelijk liever zo min mogelijk over) De gewezen wetenschapper Stapel bracht zijn mening/passie als wetenschappelijke data, later bleken dit gefingeerde data te zijn. Een wetenschapper die dingen uit zijn duim gaat zuigen beschouw ik ook als populist. Niet zijn mening/passie vind ik populistisch, maar wel dat hij dit de wereld in strooit als feiten.
Afbeelding
In verkiezingstijd komen er zo hier en daar zogenaamde ‘stemwijzers’ tevoorschijn. Tja, ik heb daar niet zo veel mee. Ik zie veel liever dat na de verkiezingen een elektronische stemwijzer de regering gaat vormen, je stuurt allerlei data in die stemwijzer, en vervolgens gaat die stemwijzer/regering het beleid maken, natuurlijk wel met een hele sterke verankering van de grondwet en alle andere wetten en die discriminatie apartheid tegen gaan, anders kan de stemwijzer/regering zelf populistisch kuren gaan vertonen. Ik weet heus wel dat dit niet gaat gebeuren, neemt niet weg dat het in mijn opzicht wel iets goeds zou veroorzaken.

 ***

Kunst & Populisme

Met kunst bedoel ik in dit stukje niet een mediamagnaat die met zijn miljoenen gegraaide geld een onvervalste Picasso aan de muur heeft hangen waar niemand anders dan de mediamagnaat alleen maar zicht op heeft.
Nee, met kunst in dit stukje bedoel ik kunst in de publieke ruimte. Op het stukje aarde wat we toevallig Nederland noemen kom je het wel eens tegen op een rotonde, plein of zomaar ergens aan de kant van een weg.

Populisten houden van kunst en populisten houden niet van kunst.
Ze houden van kunst in de publieke ruimte omdat ze door die kunst een item hebben waar ze met kunnen scoren, door middel van die kunst kunnen ze zich profileren. Zonder die kunst zullen ze wel iets anders zoeken om zieltjes te winnen, maar als er de kunst in de publieke ruimte een maal is doen ze er hun voordeel mee. De populist zal dit niet ruiterlijk erkennen, maar het is wel zo dat ze in zekere zin van kunst in de publieke ruimte houden.
Ze houden niet van kunst in de publieke ruimte om dat het meestal progressieve kunst is die het autonome/denken bij mensen stimuleert. En als populisten ergens niet van houden dan zijn het wel hersenen die autonoom denken. De argumenten dat het allemaal zo veel kost vind ik geen hout snijden, die argumenten uiten ze om bij bittere mensen toegang te krijgen. In relatie tot wat er besteed word in de publieke ruimte aan asfalt, snelwegen, HSL, is dat bedrag aan kunst in die zelfde publieke ruimte kruimeltjeswerk. Als mensen verbittert zijn is die 100 duizend euro voor een kunst project op de Hasseltrotonde in Tilburg veel erger-vreselijker-schandaliger dan een tientallen miljarden kostende snelwegen net werk waar mensen tegen 130 kilometer per uur in de file kunnen staan.
Zelfs natuur die tot kunst verheven word is niet veilig door de populist. Op de A58, ergens in de buurt van Ulvenhout-Breda staat in de middelberm een eik die de naam `troeteleik´ heeft gekregen. De boom is niet ziek, hij staat daar gewoon mooi te wezen. Vanuit populistische hoek komen dan al snel woorden als ´geitenwollensokkentype´ om sentimenten los te peuteren bij hun verbitterede achterban-slachtoffers.
Afbeelding

 ***

De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet.

Bovenstaand gezegde vind ik wel van toepassing op de verwijten die over en weer plaats vinden tussen Jeff Zucker en Donald Trump.
Zowel Jeff als Donald preken alleen voor eigen parochie
Misschien dat die retoriek tussen deze 2 wel een soort heers-en-verdeel toneelstukje is.

***
Wat als populisten, volksmenners, demagogen, en ronduit zware misdadigers dingen doen/zeggen/maken/suggereren/voorstellen waar ik het wél met eens ben :?:

Ik heb een grote afkeer van populisten, volksmenners, demagogen, misdadigers. Maar heel soms zijn er elementen van omstreden personen die me aanspreken. Als een persoon voor mij ‘besmet’ is, dan is hij ook besmet. Besmette personen past heel erg veel nuance, de persoon is besmet, maar sommige elementen van die persoon niet. Ik probeer de persoon dan los te koppelen op zijn dingen waar ik het met eens ben. Hier schuilt een groot gevaar, dat je door die speldenprikjes aan positiviteit de massale negativiteit blind voor word. Stel dat ik binnekort op het Vossenplein in Brussel onderstaande schilderijen tegen kom dan vermoed ik dat mijn 1e reactie er eentje zal zijn van “ooh wat mooi, een klasse schilder” Niet wetende welke persoon er achter de schilderijen schuil gaat vind ik ze mooi, wel wetende welke persoon er achter de schilderijen schuil gaat word het een ander verhaal.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb een grote afkeer van Trump, maar de afkeer die Trump heeft van CNN deel ik. Kortom een spagaat. Dat er een religieuze uit Mira is geweest die (volgens de overlevering) cadeautjes gaf aan kinderen vind ik positief, maar zijn personeelsbeleid vind ik ronduit racistisch. Kortom een spagaat.
Dat honden en katten voor de wet gelijk worden gesteld vind ik positief, maar als ik merk dat dit voorstellen voor gelijke behandeling uit de koker komt van iemand die ik niet bewonder loopt mijn geest wederom de kans om in een spagaat te belanden.

***
Update komt er aan, wanneer weet ik nog niet.
Geef een reactie

