Censuur.

Censuur.

Zelfcensuur.
Ofschoon ik erg op mijn privacy ben gesteld kan iedereen alles zien in mijn keuken en huiskamer. Ik doe niet aan zelfcensuur wat deze vertrekken betreft. Nu woon ik ook nog op de begane grond  in de PC hoofdstraat te amsterdam. De monitor van mijn desktop staat overigens wel zo gepositioneerd dan mijn beide buurvrouwen geen zicht hebben op de onzin die ik dagelijks verspreid via die monitor.
Bij mijn toilet, badkamer en slaapkamer pas ik wel zelf censuur toe. Alleen mijn duiven, koosmeesjes en de merels hebben toegang om mijn slaapkamervertrek binnen te kunnen kijken. Het zou me op zich niets uit maken als alle 7 miljard mensen me hier zouden zien, zolang ik in de waan zou zitten dan ik me onbespied zou voelen zou ik geen zelfcensuur toepassen. Afgelopen zaterdag was ik in Utrecht voor een bijeenkomst van PAS-Nederland. Na enige tijd moest ik toiletteren, nu valt er op zich weinig te zien maar bij het betreden van het toilet doe ik meteen de deur dicht, op slot, en kijk wat schichtig om me heen waar de verborgen camera hangt om die vervolgens ook nog even af te dekken met een zakdoek.

De Volkskrant.
In de tijd dat Pieter Broertjes nog hoofdredacteur was bij De-Volkskrant was er en grote mate vrije meningsuiting.
Met het aantreden van Phillipe Remarqeu als hoofdredacteur ging deze vrije meningsuiting  in rap tempo ten onder aan de rechtse censuurbrigade. Ik gebruikte geen enkele scheldwoord, ik loog niet, maar dat ik me op een heel stellige manier mijn berichtjes formuleerde kon niet voorkomen dat ik op een gegeven moment een totale ban kreeg midden een IP blokkade. In zekere zin was deze IP ban een bevestiging voor mij dat ik op de goede weg zat.

Extreme vormen van censuur.
De meest extreme vorm van censuur is om de ander dood de maken. Mocht deze persoon veel aanhangers hebben loopt de censureerder wel het risico dat hij een kuil graaft voor een ander waar hij ook zelf in gaat vallen. De tientallen jaren dat Nelson Mandela was opgesloten in een gevangenis op Robbeneiland door een apartheidsbewind is ook een vorm van censuur. Nelson Mandela werd de mond gesnoerd omdat hij opkwam tegen onderdrukking. Nu was Mandela voor zijn gevangenschap ook al erg intelligent, maar ik heb het vermoeden dat hij door al die jaren van opsluiting zijn geest alleen maar krachtiger is geworden. Als ik alleen ben, en dus op mezelf ben aangewezen kom ik tot veel mooiere dingen dan dat ik die zelfde tijd in contact was geweest met massa’s mensen.

“Censorship causes blindness”
Deze woorden kwam ik net tegen in een afbeelding. Ja & Nee dacjht ik toen ik dat las.
Censuur zorgt zeker voor blindheid bij de massa, maar voor de persoon die word gecensureerd zorgt de censuur alleen maar voor een nog heldere kijk op de dingen.
1.Bij censuur is een teken dat je woord gelezen is.
2.Bij censuur krijg je de mening via en omweg van de ander te weten (kennis is macht)
3.Bij censuur word ik alleen maar bevestigd dat mijn woord ‘hout snijd’, dat dit woord niet voor de massa zichtbaar word voor de massa is vers 2. Het is dan zaak om je rationele modus overeind te houden, en rechtlijnig op een egocentrische manier door te gaan, en je vooral niet in een kwade emotionele modus te laten dompelen door de censuureerder.

Pravda
Als ik me niet vergis was het staatblad op het stukje aarde wat we destijds toevallig USSR noemde getiteld als Pravda.
Dit woord schijn je in het Nederlands te kunnen vertalen naar “de waarheid” Bij een organisatie met tunnelvisie waar geen ruimte is voor luizen in de pels krijg ik snel argwaan als deze organisatie zich bestempeld als ‘de waarheid’
Ariel Sharon moest zich destijds ook verantwoorden voor de “onderzoeksscommisie” Deze commissie was een en al tunnelvisie. Bij een slager die zijn eigen vlees keurt is geen ruimte voor luizen in de pels, censuur is het gevolg.
Je kunt er vergif op innemen dat ieder lettertje wat ook maar een heel klein beetje kritiek is word weggecensureerd.

TV kijken.
Om jezelf een goede vorm van zelfcensuur op te leggen zie ik de NEE-NEE sticker op mijn brievenbus als iets goeds.
Ook het consequent niet kijken naar zenders als CNN, RTL, SBS, zie ik als een goed vorm van zelfcensuur. Het is toch alleen maar vergif voor mijn egocentrische geest.

Een ship in een fles. Zowel qua taal als beeld vind ik de afbeelding/tekst sterk..”>

***

Four your eyes only

 

Update komt er aan, wanneer weet ik nog niet.

 

Geef een reactie

