Nuance

Soms floepen mijn gedachten een kant op dit voor sommige niet logisch zijn, voor mij wel, anders floepte ze niet die kant op.
Mijn gedachten floepte net richting het woord Detailhandel Detail is een synoniem voor nuance. Bij de Hema, V&D, Albert Heijn, de winkels van de detailhandelaren vind je veel nuance, een nuance om de klant geld uit zijn geldbuidel te kloppen, maar niet de nuance en details die een einzelgänger bedoelt, dat zijn doorgaans namelijk details die gericht zijn om scherp te blijven.
Kieskeurig, ook wel een synoniem voor het woord nuance. Qua kleding ben ik niet kieskeurig, maar qua gedachtenstromen ben ik weer wel heel erg kieskeurig, ik conformeer niet zo snel naar de gedachtenstromen van mensen die naar mijn mening geen nuance weten aan te brengen in hun doen en laten.
Langdradig, als ik zelf langdradig ben heb ik er geen last van, Dat langdradig komt misschien om de juiste puzzelstukjes (de nuance) te kunnen zoeken. Maar als een ander langdradig is zonder to-the-point te komen irriteert mij dat.
Om nuance te vinden kan het volgens mij niet anders om een soort van chaos toe te laten, ik bedoel dan chaos op een solitaire manier en niet chaos op een sociale manier. De nuance zoeken via een solitaire manier lukt me wel, maar in een sociale omgeving is de input van die omgeving zo groot dat er weinig ruimte in mijn hoofd is om richting de nuance te gaan. Dat ik me afzonder van grote groepen zal daar wel ten grondslag aan liggen. Soms in een 1 op 1 situatie heb ik dat nog wel, er is contact of geen contact. Ik mag iemand of ik mag iemand niet.
Als iemand de niet-nuance-termen allochtoon-autochtoon in de mond neemt haak ik snel af. Mensen die de nuance op het individu weten te liggen vind ik weer wel interessant. Groepstermen in zijn algemeenheid vind ik al een teken van weinig de nuance te kunnen leggen.

***
Als ik veel vertrouwen in iemand heb vind ik het juist prettig om zijn of haar nuances aan te horen. Ik ga er dan van uit dat die nuances me nog scherper bij de totale conclusie van die nuances die me brengen bij het ‘brandpunt’. Die conclusie die er dan aan gaat komen accepteer ik door het eerdere contact wat heeft gezorgd voor dat vertrouwen.

Als ik weinig tot geen vertrouwen in iemand heb dan heb ik helemaal geen behoeft aan de zogenaamde nuance die tot doel hebben om tot een conclusie te komen, een conclusie die me bij het vorige contact al niet aanstond, wat heeft gezorgd voor het wantrouwen.

Iets of iemand waar ik op voorhand al weinig vertrouwen in heb is eigenlijk verspilde moeite om daar energie in te steken. Dat soort nuances, wat voor mij oppervlakkigheden zijn brengen me toch alleen maar van mijn stuk.

Door een scheidslijn te trekken door NT-Autist doe je de nuance eigenlijk al geweld aan. De 7 miljard homo sapiens op aarde zijn allemaal individuen.

Als je 1 persoon met autisme hebt ontmoet, heb je 1 persoon met autisme ontmoet.

***
Update komt er aan, wanneer weet ik nog niet.
Geef een reactie

