Mindfulness

Er zijn wel eens momenten dat ik een hondje zou willen zijn.
Mijn waardering voor de GGZ is hoog. Zou niet verkeerd zijn als ik na de cursus mindfulness op 4 pootjes loop en een staartje van achteren heb om te kwispelen 🙂 Als een puzzelstukje niet sluitend is van de totale legpuzzel laat het me niet los. Van mijn begeleidster heb ik begrepen dan onze cursus ook via dat boek van Annelies Spek zal worden gegeven.mindfulness3

Tijdens mijn weekelijkse uurtje spartelen in het zwembad doe ik op een of andere manier ook wel eens mindfulness. 70% schoolslag, 20% rugslag, 10%mindfulness-slag. Deze slag doe ik ook op mijn rug, maar ik zorg dat mijn oren het hele baantje onder water zijn. Op deze manier worden mijn gedachten automatisch in een modus geschakeld dat ik me verplicht concentreer op mijn eigen ademhaling, en met mijn oren onder water schakel ik ook automatisch de negatieve omgevingsgeluiden uit. Niet alleen mijn adem, maar ook het klotsen van het water is rustgevend voor me. Met mijn voeten beweeg ik langzaam, mijn armen beweeg ik niet, zodat ik toch vooruit ga, en niet kopje onder. Soms zie ik wel eens medezwemmers denken van is ie ziek of iets dergelijks. De badjuffrouw weet inmiddels wet dat dit natuurlijk gedrag is voor mij. Met watten in je oren stoppen krijg je ook een zelfde soort effect.

***

Ook op vakantie heb ik behoefte aan mindfulness momenten. Het gekwetter en geratel van een mensen massa in een binnenstad kan ik wel eventjes verdragen, maar dan heb ik daarna wel weer zin in een rust-puntje. Dit vond ik bij het kolkende water van een riviertje. De koeling van dat water was op deze snikhete dag een welkome aanwinst. Dat geluid van het water bracht me in een lichte hypnose.

***

Is onzin onzin?
Ik vind onzin geen onzin maar zinnig.
Is niets niets?
Ik vind niets niet niets maar iets.
De zin van onzin/niets/leegte heeft volgens mij veel met mindfulness te maken.
Deze ogenschijnlijke tegenstelling heeft Donovan Leitch lang geleden nog ooit een lied over gemaakt.

First there is a mountain.
Then there is no mountain.
Then there is.

***

Mediteren met een regendruppel, wat kan het leven toch simpel zijn, en dan bedoel ik in dit geval simpel in de positieve betekenis van het woord. Hoe een traan en een lach elkaar overlappen, ofschoon het bezoekerscentrum van natuurmonumenten redelijk wat gasten had kon ik toch even lekker wegdromen in die regendruppel annex lachspiegel.

***

Het water in een rivier volgt de lijn van de rivier, dit zelfde principe vind ik ook terug bij een trein op de rails. Respectievelijk overstromingen en ontsporingen uitgezonderd natuurlijk. Als mijn bewustzijn (wat achter slaafs achter mijn onderbewustzijn aanhobbelt) registreert dat de hoge mate van aan grenzenlijke waarschijnlijkheid heeft geschied dat ervaar ik een rust in mijn mind. De dingen gaan zoals ik ze verwacht, en in het geval van een trein hoef ik niets anders te doen dan te registreren. Ik kijk erg weinig TV, maar die keer dat ik toevallig het EO programma ‘Rail-Away’ zag gaf me dat ook wel een prettig en mindful gevoel. Als ik iets-omgeving-gebied voor het eerst op mijn netvlies terecht komt is er een overdaad aan informatie, maar in een rustige trein coupe kan ik het heerlijk ‘laten gaan’. De trein gaat immers toch wel zijn spoor volgen. Wat ze bij de EO kunnen kan ik ook dacht ik een week geleden. Zelfs met een nihil aan fininacieele middelen  tot mijn beschikking, wel een geldig treinkaartje natuurlijk. Anders was er weinig om mijn mind-te-fullen. Dan zou mijn mind gevult worden met angst. (iets wat me overigens enkele dagen eerder was overkomen, zelfs met een geldig metro-treinkaartje. Ik werd in die metro gade geslagen door militairen gehuld in vol ornaat, om mij een veilig gevoel te geven, maar niets was minder waar. Met dat wapentuig in hun handen brachten ze weinig veiligheid in mijn mind, maar angst) Afijn, weer terug naar de trein reis waar ik wél in een bed van geestelijke zachtheid kon zweven. Het was op een stukje aarde waar ik geen plat Brabants te horen was. Dit geeft mij een extra stuw om in mijn veilig cocon de buitenwereld te kunnen observeren. Door de lichtval en de spiegeling in het glas van de trein kon ik zowel naar buiten en kijken en ook naar binnen. Een soort geheim agent die in een krant zit te kijken met 2 gaatjes om de omgeving te kunnen bespioneren. Het viel me op dat veel perrons ook een puzzelstukjes patroon hebben zoals je die wel een bij logo’s over autisme tegen komt. Bij het kijken naar de 90 minuten durend filmpje zou je eigenlijk in een wiebelende schommelstoel moeten gaan zitten om in die heerlijk trance te komen waar ik me in bevond.

Ich Wunsche Dich Ein Gutte Fahrt 🙂

***

Resetten

Resetten vind ik wel een mooi synoniem voor mindfulness. Sommige mensen vinden dat de hersenen een pas geboren homo sapien, (een baby) een ruwe ongepolijste pit is. Ja en nee, je kunt de hersenen van een baby ook als een machtig mooie vlijmscherpe blinkende diamant zien. Deze diamant denk aan eten/drinken/slapen. Dat vind ik een status die wel bij een mindful geest past.
Een mens kan wel iets willen, maar we hebben niets te willen, leven leef je niet, leven overkomt je.
Vorige week is mijn een body-scan-meditatie overkomen , zo’n sessie kan misschien er misschien wel zweverig uitzien aan de buitenkant, maar in de binnenkant is het voor mij helemaal niet zweverig, maar juist er wezenlijk.

.

***

Mindfulness-meditatie, het zijn woorden die voor mij wat deftig/sjiek/elitair klinken.
Ontspanningsoefening vind ik meer down-to-earth klinken, Jip en Janneke taal gaat me veel beter af.
De natuur vind ik een uitermate goed middel om een ontspanningsoefening met te doen.
De-best-things-in-life-are-for-free. Niet alleen de zon gaat voor niets op en onder, ook de maan doet dat. Kost helemaal niets, en niemand kan het veranderen. Die maan komt op en gaat onder, of we nu willen of niet. Een ontspanningsoefening door naar de zon te kijken lijkt me schadelijk voor je ogen, maar als je met een boogje naar de zon kijkt die op de maan schijnt en vervolgens weer word opgevangen door mijn pupillen is het niet schadelijk, wat zeg ik, het is zelfs een verrukking voor mij.
Gisteravond was zo’n avond, en ook komende avond is het om en nabij volle maan (98%).
Ik zat zo daarstraks wat naar het filmpje te kijken, en rond minuut 1.35 minuut komt er langszaam een vogel van rechts naar links voor de maan gevlogen, om zo rond 2.00 minuut weer te verdwijnen. En ergens op het eind van het filmpje komt er zelfs een bosuil in beeld. Wat zou Darwin genoten hebben als hij dit had gezien. Ik keek zo naar het filmpje en zag heel langzaam de maan bewegen. Maar toen dacht ik bij mezelf, stel dat er op de maan net zo’n halve-gare als ik bezig is om de planeet aarde te filmen, zou die persoon op de maan dan denken dat de aarde beweegt? Zou me op zich niet verbazen. Maar wie heeft dan gelijk, of bewegen ze allebei, of beweegt er geen van beide?
Het lijken me vragen die overigens niet echt bevorderlijk zijn om een ontspanningsoefening tot resultaat te brengen. Ik kan er met mijn pet niet bij.

***

Update komt er aan, wanneer weet ik nog niet

Geef een reactie

