Blauwe Zondag

Onder het motto “kijken, kijken, niet kopen” heb ik me gisteren ondergedompeld in het ‘feestgedruis’ van een kermis. Ons ben zunig, zou mijn Zeeuwse opa misschien gezegd hebben. Maar dat “kijken, kijken, niet kopen” had voor mij meerdere redenen als alleen zuinig. Of misschien ook niet als je het woord zuinig met een open mind bekijkt. Ik was namelijk ook zuinig op mijn snel leegslurpende energie in die hectiek. We waren met een select groepje met de zogenaamde Blauwe Zondag.

Een initiatief van Gijs Franken wat dit jaar al weer zijn 4e of 5e editie kent. Ook mensen van de NVA waren present om de zaak in goede banen te leiden, en om een lekker cakeje aan te bieden. Ze hadden fel oranje shirts aan, dat weerhouden niet dat op een gegeven moment een groot deel van de groep geen groep meer was maar een solist. Tja, dit komt wel vaker voor bij mensen met autisme. Zoals ridders in de middeleeuwen een harnas droegen om zich te wapenen tijdens gevechten, zo voelde het voor mij om een blackberry in mijn handen te hebben waar ik mee deed filmen en foto’s maken. Met een blackberry voelde in me meer een onzichtbare geest dat een luidruchtige frivole kermisgast.

“Er is geen groter ongeluk dan geluk wat nooit ophoudt” Aldus Godfried Bomans. Dat er een spanningsveld moet zijn tussen positief en negatief ervaarde ik gisteravond. Na 4 uur rond dartelen in de hectiek/herrie voelde de avond in rust juist extra goed. Ik had vandaag tijdens Roze Maandag weer kunnen gaan om dat geluk savonds te proeven. Maar dat heb ik niet gedaan, bang voor de inflatie die op kan treden.

Ofschoon dat ik mijn ogen en blackberry goed de kost heb gegeven kon ik kermis-exploitant-Monique-Nolte niet ontwaren in de mensen massa.

2 filmpjes, de blauwe is een meditatie/mindfullnes verzie.

 

 

Geef een reactie

