Pedant~Belerend overkomen.

Als je op een egocentrische, rechtlijnige wijze, je mening geeft over de dingen. Lijkt het me bijna inherent dat dit als belerend overkomen word ervaren door mensen, tenminste als die mensen een andere mening zijn toegedaan.
Vanuit emotioneel oogpunt vind ik het niet prettig als mensen te kennen geven dat ze mij pedant vinden.
Vanuit rationeel oogpunt vind ik het wel prettig, vanuit rationeel oogpunt vind ik het zelfs een compliment.
Als ik zou laten merken dat ik het als een compliment zou opvatten is het hek natuurlijk helemaal van de dam.
Ik spreek met een monotone stem, stem verheffingen gebruik ik ook heel erg weinig. Die paar woorden die er in sociaal contact wel uit mijn mond tevoorschijn komen snijden doorgaans wel hout. In mijn doen en laten stel ik ook weinig vragen aan mensen, het zou kunnen dat dat over komt dat ik de indruk geef dat ik ze niet serieus neem. Nu komt het wel eens voor dat ik mensen niet serieus neem, maar mensen die ik wel serieus neem daar stel ik IRL ook niet veel vragen aan. Als mensen iets aan mij vragen geef ik doorgaans wel antwoord, maar dat antwoord is vaak weer egocentrisch van aard.
Wat als ik andere belerend vind overkomen, als het een contact IRL is dan doe ik eigenlijk maar 1 ding. En dat is volkomen negeren.
Mogelijk dat dat volkomen negeren door die persoon weer als belerend overkomen word ervaren.
Vrienden kun je kiezen, maar collega’s en familie niet, die krijg je, of je wilt of niet. Met mijn familie heb ik het altijd wel goed kunnen vinden, we moeten overigens niet samen op vakantie gaan. Mijn huidige collega’s kan ik het ook erg goed vinden, sommige collega’s van vroeger kon en kan ik wel schieten. Dat schieten deed ik meestal in de vorm van negeren.

Pedant, het zou me niet verbazen als dit woord zijn oorsprong vind van uit het woord independent. Tja, een onafhankelijke geest zit mensen met autisme wel in het bloed lijkt me.

Geef een reactie

