ṧρ☺к@ηїë –﹩¢♄iℓⅾ℮яα¢♄Tїℊ — Ḡεη☤ℯт℮η

trailer spokanië

Spokanië !

Mijn komende reis/vakantiebestemming staat vast. Morgen ga ik vliegtickets bestellen.
Ten zuid westen van Ierland ligt de eilandengroep Spokanië, in het engels spreek je het uit als Spocania.
Onbekend maakt onbemind zeggen ze wel eens, maar de onbekendheid maakt dit eilandenrijk wel erg bijzonder.
Ondanks de onbekendheid wonen er toch ruim 7 miljoen mensen op dit stukje aarde. Je kunt er niet betalen met een euro, maar de omrekening is wel makkelijk: 1 euro is namelijk gelijk aan 1 herco, dat is hun munteenheid.
Of de plaatselijke bevolking redelijk engels spreekt is mij niet bekend. Ze hebben er een eigen taal.

âsperša = Asperge
otistise = Autistische
cônformere = Conformeren
drém-tjef = Droombeeld

De taal lijkt me dermate moeilijk dat een boekje “Wat en hoe in Spokanië” geen overbodige luxe is.
Minpuntje vind ik wel dat er in de horeca gerookt mag worden, alcohol is er gewoon verkrijgbaar.
Deze eilandengroep is een Koninkrijk, met als ik het goed begrepen ene meneer Rolandt Tweehuysen als onaantastbare koning.
Lerdu Heedrâgter-Pliyfon is de huidige minister president.
Spokanië ligt strategisch tussen Europa en de Verenigde Staten, reden waarom de VS vanaf ca. 141 na-Darwin een aantal militaire bases op Spokanisch grondgebied hadden. Als tegenprestatie (maar ook in hun eigen voordeel) besteedden de VS tot ca. 171 na-Darwin veel geld aan een goede infrastructuur, energievoorziening en telecommunicatie. Na 171 na-Darwin zijn de meeste bases gesloten en tegenwoordig heeft Amerika er nog één over. Voor veel Spokaniërs is het vertrek van de Amerikanen een opluchting, en zeker tegenwoordig is de verhouding tussen beide landen ronduit stroef te noemen. Vooral de Amerikaanse beschuldiging dat Spokanië te weinig aan terrorismebestrijding doet, met als gevolg dat het voor Spokaniërs uiterst lastig is om een visum voor de VS te bemachtigen (terwijl de Amerikanen wel eisen stellen aan een gemakkelijke toegang tot Spokanië) heeft de onderlinge relatie geen goed gedaan.

Zoals Nederland zijn Madurodam heeft, bezit Spokaníë “Beltsÿrt” als miniatuurstad.
Samuel Butler staat op in zijn graf als hij zou weten van het bestaan van Spokanië.
Om het land niet bekend te laten worden bij het grote neurotypische publiek zet ik dit bericht inde hide-modus.

* Neem snel een duik in de wondere wereld van Spokanië *

De afbeelding hier onder toont de verschillende eilanden.

Enkele weken later schreef ik onderstaande email.

Aan: sparc @ spocania.com

Geachte authoriteiten van Spokanië.

Met veel genoegen heb ik kennis genomen van de website, en ik ben van plan om volgend jaar een rondreis te houden op de diverse eilanden. Daar heb ik een vraag over.
Worden mensen met een autistische stoornis/gave als staatsgevaarlijke elementen beschouwd door de binnenlandse veiligheidsdienst van Spokanië? Ondergetekende heeft namelijk een diagnose in het autistische spectrum.

Hoogachtend Erewhon.

Als ik een positief bericht terug krijg besluit ik pas om echt te gaan. Safety first. Spocanian-Airlines heeft een dagelijkse lijndienst vanaf Schiphol, en ook via vliegveld Zavemtem kun je er komen.

1 week later.

Mijn geest bevind zich momenteel in de wolken, in de Spokanische wolken om precies te zijn. De reden is dat ik hoogst persoonlijk email heb gehad van Rolandt Tweehuysen. Ongelogen waar. Om privacy redenen ga ik deze email niet plaatsen. De email heeft mij gerust gesteld. Mensen met een S5 indicatie kunnen ongehinderd naar Spokanië reizen. De klap van de molenwiek die ik heb gehad zal dat ook geen beletsel zijn om mij ongehinderd door de douane poortjes te komen. Eind oktober is het de nationale feestdag in Spokanië. IK ga me eerst voorbereiden op de reis, dus dit jaar zal het er nog niet van gaan komen. Ik vermoed in het laagseizoen, zo ongeveer februari 207 na-Darwin. Om beslagen ten ijs te komen is mijn eerste doel een reisgids. Alleen de voorkant van een Spokanische reisgids is zo mooi dat je er bijna van gaat dromen, heerlijk dat autisten-blauw, en let vooral even op die geavanceerde antenne die op hoofden van de toeristen staan.

Enkele maanden later.

*Spokanië*

In positieve zin heeft het bezoek aan Spokanië mijn stoutste dromen overstegen. Die rust, ongereptheid, de oerkrachten der natuur.
Ik ben zelfs voor het eerst in mijn leven een ijsvogeltje gespot. Zou ik een pacemaker hebben gehad had hij direct gereageerd hebben op mijn abnormale hartslag die dat blauw beestje bij me teweeg bracht. Opschoon ik me erg netjes heb gedragen, ben ik toch kortstondig aangehouden door aanwezige agenten. Met als gevolg een schandpaal waar ik in belande. Gelukkig waren er enkele sociale spokaniëers die mij wisten te bevrijden uit deze benarde positie. Door de uitgestrektheid van het land is het openbaar vervoer soms behelpen, met als gevolg dat ik vele kilometers heb gelopen. Zo ook op een zondag, om mijn lichaam te laten rusten liet ik mijn bips voor een uurtje rusten op een kerkenbankje. Mijn taalbeheersing in het Nederlands is al niet opperbest, het Spokaans nog minder. Maar ik kon wel opmaken uit de woorden van de predikant dat ze de loftrompet over Donald Trump liet schallen. Opmerkelijk, want Spokanië staat er niet om bekend dat ze zich snel de les laten voorschrijven door de leiders van het kapitalistische en militaristische usa. Snel weg van hier dacht ik in die kerk toen ik weer op krachten was gekomen. Homo sapiens spreken vele verschillende talen op de planeet aarde, ze zouden een voorbeeld aan veel andere diersoorten kunnen nemen. Zoals ik thuis met vogels communiceer zo communiceerde ik ook met vogels aldaar. Op mijn laatste dag heb ik een brief geschreven aan de emigratie en natrualisatie dienst van Spokanië. Hopelijk krijg ik het staatsburgerschap van Spokanië toegewezen. Tot die tijd zal ik er alleen maar van kunnen dromen.

 

 

***

Afgelopen week heb ik mooi de tijd gehad om contact te leggen met de autoriteiten in Spokanie.
Ik ga er volgend jaar opnieuw op vakantie. Tijdens deze contacten werd mij het Spokaans staatsburgerschap aangeboden.
Dit unieke aanbod kon ik niet weigeren. Vanmorgen vond ik mijn nieuwe paspoort in de brievenbus.

***

 
 

Update komt er aan, wanneer weet ik nog niet. Mogelijk over 1 jaar, want ik ben zeker van plan om hier nog een keer naar toe te gaan.

Geef een reactie

