Relatief~Relativeren

Relatief~Relativeren

Ik heb een geld besparende tip, maar moet er direct bij zeggen dat hij ‘relatief’ is.
Als je sneller bent dan de snelheid van het licht gaat naar gelang welke kant je op gaat de tijd langzamer of sneller. Als je tegen de tijd in beweegt hebben je een relatief goedkopere huur omdat er meer tijd in een maand zit. Als je met de tijd mee beweegt heb je een hoger salaris omdat er minder tijd in een uur zit.
Ik heb deze tips proefondervindelijk nog niet getest of ze ook echt waar zijn.

***

Ander: Zeg, er zit een klein gaatje in je shirt.
Ik: Zeg, er zitten 4 hele grote gaten in dat shirt van jou

Klaarblijkelijk was mijn reactie eentje waar je hogere wiskunde voor gestudeerd moest hebben om het te begrijpen. Het kan natuurlijk ook dat ze het wel in de gaten had maar net deed of haar neus bloede. Als iemand een grapje over mijn kleding maakt vind ik dat ik ook wel een relativerend grapje terug mag geven. Als ik nu begonnen was met een reactie over een gat in je hand wat de ander moet hebben gehad tijdens het kopen van dat nike-adidas-puma shirt dan zou ik me kunnen voorstellen dat het een belediging is.

***

Relativeren helpt me om met beide benen op de grond te blijven staan.

Ik weet dat ik niets weet

Wat Socrates precies met deze uitspraak bedoelde weet ik niet
Misschien is het ook maar goed dat ik het niet weet.
Door het niet te weten kan mijn onderbewustzijn op een meer autonome manier zelf iets gaan bedenken, los van wat deze filosoof daar destijds met bedoelde.
Ik vind de spreuk wet compatible met het determinisme, mijn bewustzijn kan immers alleen maar ervaren/registreren wat mijn onderbewustzijn aan signalen doorstuurt. Derhalve kan ik stellen dat mijn bewustzijn idd niets weet.
Afbeelding

***

Wat betreft de mate van mijn spontaniteit is het ook erg relatief.

Het kan vriezen en het kan dooien.

Als ik op mijn werk 5 eekhoorntjes in een boom zie ravotten/tikkertje-spelen, dan bekruipt me een sterke spontaniteit om mee te doen.
Het is dat ik niet de lenigheid van een bonobo bezit, maar anders zaten er geen 5 maar 6 schepsels in die boom te ravotten.
Alvorens ik in die boom zou klauteren zou ik eerst wel even schichtig om me heen kijken of kermis-exploitant Monique Nolte niet stiekum in de bosjes ligt met haar camera om me commercieel uit te buiten en belachelijk te maken.

Kom ik daarentegen niet 5 eekhoorntjes maar 5 homo sapiens tegen die ik de entree hal van mijn flat zitten te klessenbessen dan bezit ik net zoveel spontaniteit als 100 die er ook geen spontaniteit bezitten. Ken ik een van deze 5 mensen persoonlijk dan komt er misschien wel een Beatrix-wuifje. Bezit 1 van die 5 mensen toevallig een hondje dan is de kans redelijk aanwezig dat ik mijn focus op dat hondje leg, en min of meer die 5 mensen weg filter.

Bij mijn liftcapriolen idem dito. Sta ik met een bordje Strassbourg bij een oprit van de rondweg van Parijs dan maakt het me echt niet uit dat ik 99 autos per minuut voorbij zie rijden, ik ben er niet minder spontaan door. Sta ik daarentegen in mijn eigen straat te liften met een bordje Eindhoven dan schijt ik 7 kleuren stront.

Ook op deze blog voel ik me niet geremd, vraagt daarentegen de kassa juffrouw van de Lidl morgenmiddag hoe het met mijn spontaniteit is gesteld dan ben ik oost indisch doof.

**

Afbeelding

Om autistisch te zijn heb je op zich helemaal geen diagnose nodig, dat ben je toch wel, ook zonder een papiertje. Nog een tandje er boven op, je kunt zelfs neurotypisch zijn mét een diagnose autisme.
Whats in a word, whats a word on a paper?

Als ik de tekst in het tegeltje wat ga omdenken kom ik wel bij iets uit wat niet echt compatible is.
Autistisch zijn met een diagnose is als een vis met een fiets slaat als drumstok op een luchtgitaar.

*

Dat ik weinig centrale coherentie bezit zie ik wel als een teken van ADD. Een van die D’s uit ADD staat voor disorder (stoornis).
Maar is het wel een stoornis, ik vind dat heel relatief. Door mijn onvermogen tot centrale coherentie is het een rommeltje in mijn flat (niet vies) Maar wie heeft er last van dat rommeltje :?: Ik niet, voor mij is het geen rommeltje. Het zijn de enkele bezoekers van mijn flat die last hebben van het rommeltje. Derhalve hebben de niet-ADD-ers last van de situatie, en niet mijn geest. Wie heeft er dan een stoornis :?: 8)
Ik heb het gevoel dat mijn ogen en daar aan gekoppeld mijn brein/geest de wereld als het ware door een lege toiletrol bekijken, of een lege keukenrol kan ook. Ik zie niet veel tegelijkertijd, maar wat ik zie zie ik wel heel scherp, en met al die verschillende beelden die ik met een toiletrol/keukenrol/loep/vergrootglas zie knutselt mijn brein daar in zeker opzicht ook een geheel, het is echter wel een geheel dat is opgebouwd uit scherpe beelden. In het sociale verkeer, en zeker het verkeer via de fiets/auto is deze manier van informatieverwerking nogal eens problematisch. Daar mijn manier stukken langzamer is dan die van persoon doorsnee.

Afbeelding

Afbeelding

***

 

 

Update komt er aan, wanneer weet ik nog niet.

Geef een reactie

