Bewustzijn

De illusie van het “zelf”

Ergens gelezen dat mensen met autisme de illusie van het zelf ‘missen’. Je kunt dit ook omdraaien door te stellen dat mensen die het dus niet ‘missen’ dat die er met “opgezadeld” zitten. Ik zie het niet per definitie negatief maar ook niet per definitie positief.
Hoe een ander mij ziet vind ik eigenlijk best wel onbelangrijk, op momenten dat ik het wel belangrijk ga vinden gaat het mis bij mij. Dat zijn immers momenten dat ik niet meer mezelf ben, maar de ander. Dan raak ik me-zelf kwijt.

Mijn ogen zijn dusdanig gepositioneerd dat ik mezelf niet kan zien.
Mijn oren zijn dusdanig dicht bij mijn mond dat ik mezelf niet hoor zoals mensen op 1 meter afstand me horen.
Mijn neus is dusdanig vaak bij mijn eigen geur, dat mijn geur de norm is. Als ik enige tijd in de geur van mijn zweetpoten ben ruik ik de stank niet meer.
Mijn huid, mijn eigen kietelen maakt geen negatieve indruk, maar als een ander het doet wel.

Als ik in een solitaire omgeving ben vind ik het zelfs erg prettig dat ik geen illusie van mezelf heb, op die manier zit ik mezelf ook niet in de weg. De illusie van het zelf zou op die momenten alleen maar ballast zijn. In een solitaire omgeving bevind mijn geest zich ook veel meer in mijn onderbewustzijn, althans zo ervaar ik het. Bij een mens kun je een nier lever en hart transplantatie uitvoeren. Maar een hersen-transplantatie is een ander verhaal. Even een nieuw hoofd op je schouders deponeren er niet in. Het geen vergelijkingsmateriaal hebben is moeilijk. Met een thermometer kun je haarfijn meten of je koorts hebt, maar het bewustzijn niet.

 

***

Ik houd van wandelen zwemmen en soms ook fietsen. Ik ben me er van bewust dat ik mijn benen moet bewegen om vooruit te komen met wandelen en zwemmen. Ik heb altijd gedacht dat ik heel erg bewust mijn benen beweeg op het moment dat ik ze beweeg. Maat het exacte moment dat ik mijn benen beweeg, is niet het moment dat ik me daar van bewust ben. Mijn bewustzijn van dat lopen schijnt er telkens wat achter aan te hobbelen. Althans dat heb ik een best wel gerenomeerd iemand horen vertellen. Als ik wandel en zwem gaat het vaak wat houterig, een Carl Lewis ben ik niet. Dit komt wel vaker voor vertelde ze bij de GGZ dat autisten houterig bewegen. Lijkt me niet onwaarschijnlijk dat die fractie van een seconde die er zit tussen benen bewegen en bewustzijn zijn van dat bewegen, korter of langer is dan bij normale mensen. Praten en dat we ons bewustzijn van dat we met ons hoofd longen keel mond en lippen woorden produceren, loopt volgens mij ook net iets achter. In feite ben ik een soort computer gestuurd robotje van vlees en bloed.
Best wel grappig, wie heeft dit stukje nu geschreven? Ik met mijn volle bewustzijn of mijn onderbewustzijn?

***

Ik kwam net een afbeelding tegen over ‘zelfbewustzijn’ Ik was me niet meteen bewust wat ze met de afbeelding eigenlijk wilde zeggen. Ofschoon ik sterk in beelden denk, zijn de beelden van mijn eigen lichaam funest om zelfbewust te zijn. Mijn zelfbewustzijn is gericht op mijn gedachten en niet op mijn uiterijk. dat wat die man in de spiegel ziet zo kijk ik ook graag de wereld in. Alles willen zien behalve mezelf.

Nog een afbeelding die me aanspreekt. Beelden kan ik goed verwerken. Leegte en vrijheid zijn voor mij wel een voorwaarde om me bewust te worden. De vogels die zich hebben weten te bevrijden uit dat hekwerk/gevangenis/harnas is genieten voor mij. ijzersterke vogels :)

I want to break free.

***
Het zelfbewustzijn van mijn eigen lichaam kan ik ook weer splitsen. Prikkels op mijn huid, een splinter in mijn vinger, een gekneusde rib ben ik me heel erg snel bewust. Het zelfbewustzijn van mijn eigen lichaam door mijn ogen is erg laag, het komt regelmatig voor dat ik op het eind van de dag constateer dag is smorgens geen kam in mijn handen heb gehad. Ook een eventuele chloorvlek in mijn broek filter ik onbewust weg. Ik heb het ook nooit begrepen dat mensen hun eigen kapsel zo belangrijk vinden, je ziet het immers zelf niet. Als ik veel haast heb bevind mijn zelfbewustzijn zich helemaal op een andere planeet. Lang geleden ben ik een keer in mijn onderbroek op het werk gekomen, weliswaar met een regenbroek er over heen. Door de haast was ik me smorgens bij het aankleden niet bewust dat ik geen werkkleding onder mijn regenbroek aan deed. Het bewustzijn loopt altijd achter het onderbewustzijn aan. Volgens Benjamin Libet zit daar ongeveer een halve seconde tussen.
Bij het zelfbewustzijn van mijn eigen lichaam duurt het soms echter uren/dagen/maanden/jaren dat ik me bewust word, of misschien wel nooit :silly: Mijn ogen zijn dusdanig gepositioneerd in mijn schedel dat ze als waakhond dienen voor de buitenwereld, maar ze staan ook dusdanig dat weinig direct zicht op mijn lichaam.
Is het positief of negatief om een laag zelfbewustzijn van je eigen lichaam te hebben? Ik zal me niet zo snel een gelikt yuppie kapsel als Martijn Krabbé aan laten smeren, ook zogenaamde merkkleding van Nike of Adidas kan me gestolen worden. Ik denk dat het wel enigszins communicerende vaten zijn, als je een laag zelfbewustzijn van je lichaam hebt dat heb je volgens mij automatisch een hoger bewustzijn op een ander vlak. Al die parfummetjes zijn ook storend, ze veroorzaken een zelfbewustzijn waar ik helemaal niet op zit te wachten.
***
“Bestaan we wel echt?”

Sommige filosofen werpen bovenstaande vraag op. Dat mijn bewustzijn in sommige opzichten een illusie is met de werkelijkheid, en dat derhalve mijn bewustzijn soms niet echt is vind ik ook. Maar dat mijn lichaam niet echt is vind niet, mijn lichaam bestaat echt. Als mensen soms iets meemaken en ze denken dat ze dromen dan word er wel eens gezegd “even in mijn arm knijpen” om te voelen of je n droomt of niet. Toen ik lang geleden met mijn vinger tussen een deur en kozijn vast gekneld zat deed dit “echt” zeer, die gekneusde ribben na dat autoongeluk deden ook echt zeer, heb zelfs weken lang met een blauwe vinger rond gelopen, dat ie blauw zag was een illusie, maar het voorafgaande dat ie zeer deed niet, dat was geen droom/matrix.

***
Update komt er aan, wanneer weet ik nog niet.

 

Geef een reactie

