Hiërarchie Gelijkwaardigheid

hierarchie[1]

Autoriteit-Autoritair

Deze 2 woorden lijken heel erg op elkaar, maar in mijn beleving zijn het absolute tegenpolen. Een autoriteit is niet autoritair en een autoritair iemand is voor mij geen autoriteit. Leven met een autoriteit beleef ik op gelijkwaardigheid, in een omgeving van gelijkwaardigheid proef ik niet echt een hiërarchische sfeer. Bij een autoritair iemand raak ik snel uit mijn doen, ik heb dan het gevoel dat ik “minder-lager-kleiner” ben dan de baas. In deze hiërarchische sfeer raak ik snel in een isolement. Zeker als ik een “bevel” krijg waar ik niet achter sta. Er zijn clubs waar een hele sterke hiërarchie heerst, en als je je niet laad kneden naar die hiërarchie dan ben je een boeman. Het leger of in een religie zou voor mij erg moeilijk zijn om me daar te handhaven. iedereen heeft zijn eigen rang en stand, compleet met kleding, binnen deze hiërarchieen “moet” je de persoon die “boven” je staat gehoorzamen. Mensen die een bepaalde rang uit stralen door middel van hun kleding of dure Mercedes loop ik graag een blokje om. Ook de hiërarchische benamingen in een familie heb ik soms moeite mee. De kinderen van mijn broer zeggen gelukkig geen “oom” tegen me. Niet dat ik niet accepteer dat ik geen 18 ben, maar dat ik niet onder iemand wil staan en in het geval van “oom” ook niet boven iemand. Ook huidskleur kan voor mensen een sterke hiërarchische beleving hebben.
Een man waar ik me mijn hele leven al niet prettig bij voel, is ene meneer Nicolaas, Nicolaas alleen is niet goed genoeg, deze man moet ook nog de hogere titel van ‘Sint’ aangesproken worden. Hij hoeft zelf nooit te lopen, dit in tegenstelling tot zijn knechten, deze moeten lopen en ook het sjouw werk verrichten. De stoel van Sint, zijn kleding, zijn baard, zijn grote boek, waar ALLES in staat, zijn hele manier van doen heeft op mij een sterke hiërarchische indruk. Dat hele feest beleefde ik vroeger ook met een soort van dreiging. Als je niet doet wat Sint wil dan loop je het risico om in de zak gestopt te worden, een soort van chantage. Met de zwarte pietjes kon ik me meer identificeren. In het hele plaatje behoorde de pietjes ook wel bij de bangmakerij, maar ze moesten wel gehoorzamen aan hun baas die letterlijk en figuurlijk hoger in rang. De laatste tijd licht deze man onder vuur door zijn hiërarchische personeelsbeleid. Als kind stond ik nooit echt stil bij de huidskleur van mensen, maar in sommige kringen heeft ook de huidskleur een sterke hiërarchie. Voor mensen die hooggevoelig zijn voor beelden/beeldspraak, en ook een huid hebben met een donker pigment kan ik me best voorstellen dat ze moeite hebben met de baas Sint, en zijn lager in rang staand pietjes.
Een ander geval van zwart-wit hiërarchie. In de tijd dat ik een kwastenbederver was kregen we van de baas een witte broek. Deze werkkleding/uniform zorgde er voor dat mensen mij aanspraken met mijn beroep, en niet via mijn bevolkingsregister naam. Onbewust zorgde deze witte broeken voor een soort veilig gevoel. Ik had een bepaalde rang, althans voor de buitenwacht.

Ik heb nog steeds witte broeken in mijn kast liggen, en deze witte broeken zouden op zich goed dienst kunnen doen bij mijn huidige werk. Maar toch doe ik die witte broek bewust niet aan. Mijn collegas dragen op een enkeling na allemaal een donkere spijkerbroek. Om ze min mogelijk op te vallen conformeer in me naar de donkere broeken van mijn collega’s. Met een witte broek zou ik mogelijk een gevoel kunnen opwekken dat ik ‘meer’ ben.

Ik zie regelmatig een politieagent, ik zie deze man in zijn vrijetijdskleding en in zijn politie uniform. In uniform is hij een autoriteit voor mijn gevoel, in zijn vrijetijdskleding is hij 1 van de 7 miljard andere aardbewoners. Zolang uniformen een functie hebben kan ik dat begrijpen. Maar als je selekeerd of iemand toevallig een donker dan wel een licht pigment huid heeft gaat er iets in mijn hoofd wringen. Enkele maanden geleden was er hier in de buurt een schoonmaakbedrijf dat een advertentie plaatste om personeel te werven. “mensen van hollandse bodem” in die trant was de advertentie. Flink wat commotie, hij haalde zelfs Pauw en Witteman, en de landelijke politiek had het er over. Het was volgens de letter van de wet misschien niet strafbaar, maar moreel wel laakbaar vind ik.

Ik denk dat diep van binnen de klasse/rassen hiërarchie aanwezig is. En als de katholieke Sint plots donker word veranderd in mijn ogen erg weinig. In een sombere bui denk ik wel eens dat we eerst moeten wachten tot de evolutie een homogeen ras van mensen heeft gemaakt. Maar dat duurt nog een tijdje.

Pierre de Coubertin, de man leeft niet meer, heeft ooit een uitspraak gedaan die een mooi pleidooi is voor het anti-hiërarchische denken in sport evenementen te stimuleren. In zijn uitspraak doelde hij volgens mij op de deelnemers van de Olympische Spelen.

Deelnemen is belangrijker dan winnen

Gelijkwaardig
Er is voor mij en groot verschil tussen deze woorden. Geen enkel mens is gelijk-identiek aan een ander mens. Maar wél gelijkwaardig. Ik heb er geen moeite mee als alle inschrijvers van de Elf steden tocht evenveel kans hebben om mee te mogen doen. Ongeacht je naam longinhoud of spiermassa. Jammer dat er de laatste winters deze tocht niet heeft kunnen gereden worden, ik vind dat ze best een voorbeeld mogen nemen aan de 4 Daagse van Nijmegen. Daar is iedere deelnemer in mijn ogen gelijkwaardig. Ongeacht de tijd die je over de wandeltoch doet.

Het woord topsporters verbaster ik in mijn hoofd naar moneysporters. Geld is ook een uitermate sterk middeltje om een hièrarchie in een samenleving te maken. Als geld veel macht krijgt over de sport dan zijn `mensen er voor het geld` en niet zoals het in mijn ogen zou moeten zijn dat `geld er moet zijn voor mensen´ Power to the people zoals John Lennon die ooit heeft bezongen.
Het inkomen van mijn huisarts is vermoed ik flink hoger dan dat van mij, maar in de contacten met haar enkele jaren geleden proefde ik een groot gevoel van gelijkwaardigheid.
Wat kleding betreft is het toch goed uitkijken, soms heb ik het idee dat mensen me bewust misleiden met hun kleding keuze. Ook iemand die een t/shirt draagt kan toch een neo/liberale gedachtengoed vespreiden met zijn mond. Het gelijkwaardigheidsdenken word in bepaalde kringen/stromingen gebruikelijke woordkeuze `politiek correct denken´ gebruikt om het te bespotten.

Als ik morgen Willem Alexander en Maxima boodschappen zie doen in de Lidl, en ze daarna de pindakaas, cornflakes, en in de aanbieding zijnde groenten achter in hun 7 jaar oude Fiat Panda met APK zie stoppen om vervolgens weer naar hun 3 kinderen te rijden dan zal ik in het begin wel even vreemd staan kijken, maar ik denk dat er daarna snel iets in mijn gedachten zal komen van `ach waarom niet, het zijn ook gewoon mensen van vlees en bloed´

Opnieuw iets over Máxima. Laat ik om te beginnen zeggen dat ik deze vrouw sociaal, sympathiek, aardig, en intelligent vind. Ze komt net als haar schoonmoeder Beatrix op mij over als een autoriteit en niet autoritair. Ondanks deze lof vormt het volgende zinnetje zich wel eens in mijn hoofd.

Ook een koningin poept bruin

Mocht ik haar ooit tegen komen dat zal ik dat zinnetje wat in mijn hoofd zit, niet met mijn mond en stembanden uitspreken. Ik zou 7 kleuren strond schijten als ik dat moest. Omdat ik op zich best weet dat deze anti-hiërarchische manier van denken niet netjes is. Maar deze manier van denken is daardoor niet minder waar. Althans niet in mijn manier van denken.

Artikel 1 van de grondwet.

Artikel 1

Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.

De geest van artikel 1 van de grondwet spreekt me aan. Of rechters, politici, de media, of ik zelf me er ook altijd aan houd is vers 2. Wat mij betreft kan de formulering nog wel iets meer gelijkwaardiger worden. Maar met het huidige climaat kun je beter geen slapende-populisten wakker maken. Voor je het weet proberen ze deze grondwet verder te beknotten, in plaats van nog minder hiërarchie aan te brengen


Als een vogel hoog in de boom zit en deze vogel moet poepen dan heeft hij volgens mij weinig besef dat hij daar andere vogels met opzadeld met zijn poep. Mensen moeten dit besef toch wel hebben lijkt me. Een wereld met totale anarchie, dus geen hiërarchie, lijkt me niet prettig in mijn situatie, om enigszins orde en overzicht te hebben heb ik in bepaald opzicht toch wel baat bij een soort van hiërarchie, terwijl ik het soms ook verafschuw, het is best wel een dubbel-gevoel voor mij.In treinen kun je 1e klas en 2e klas je laten vervoeren. In een 1e klas raakt je bips/achterwerk een iets zachtere stoel vermoed ik, de airco is mogelijk van hogere kwaliteit, de toiletten bevatten misschien wel 3 laags toiletpapier, en de mensen in een 1e klas komen door de apartheid niet tussen het klootjesvolk te zitten. Ik heb sterk het vermoeden dat dit soort mensen te min voor ze zijn. Oké ze betalen meer om in deze elitaire omgeving te kunnen zitten. De 1e klas gedeelte zitten overwegend in het midden van de trein. Met als gevolg dat deze mensen doorgaans minder ver hoeven te lopen. Ik kwam net een berichtje over deze vorm van hiërarchie. Dat de machinist ‘apart’ reist lijkt me heel erg logisch, maar het apart reizen bij mensen zonder de functie van machinist wringt er iets in me. Het openbaar-vervoer is voor mij een publiek-domein. Ik vind dat heel anders dat de ene persoon met zijn prive-vliegtuig op vakantie gaat en de ander met zijn duim omhoog al liftend reist.

Naast een jaartelling die gebaseerd is op creationisme zou het van anti-hiërarchie-denken getuigen als er naast deze jaartelling ook eentje gehanteerd word die gebaseerd is op de dag dat Charles Darwin geboren is, het hoeft immers niet altijd van de zelfde kant te komen.
De algemene vrije dag is nu zondag, het zou van anti-hiërarchie-denken getuigen als deze vrije dag gaat rouleren, volgend jaar vrijdag als vrije dag voor moslims, het jaar daarop de zaterdag voor joden, nog een jaar laten de maandag voor humanisten. Weer een jaar later de dinsdag voor hindoes. Vervolgens de woensdag voor cosmopolieten, en om het cirkeltje rond te maken de donderdag voor de autisten 🙂 Ik ben er zeker van dat het een utopie/illusie zal blijven, tenminste de eerst volgende 206 jaar. Religie & gelijkwaardigheid zijn als sneeuwvlokken in de Sahara. Ook volksliederen kerven soms ook een scheidslijn van hiërarchie in de geesten van mensen. “Jij hoort niet bij ons” . Zelfs al zijn de mensen aan weerszijde van de scheidslijn qua ras het zelfde dan nog worden de ander niet al gelijkwaardig gezien, kijk maar naar de 2 Korea’s.
Waar een wil is is een weg, en waar geen wil is zal ook geen weg komen. Tot je laatste adem druk op de apartheidsketel houden dat er geen gelijkwaardigheid is lijkt me de enigste oplossing.
“Blowing in the wind” zoals Dylan bezong. Voor de gevestigde-orde is een mono-cultuur een waar schrikbeeld en catastrofaal.

Witte boorden crimineel
Ik ken deze term, ik weet ongeveer wat er met bedoeld word. Maar ik vind het geen mooie term, omdat het naar mijn mening een vergoeilijke lading heeft, net alsof dit soort criminaliteit minder erg is. Het druist voor mij in tegen gelijkwaardigheid.

http://www.marxist.com
Deze link past ook wel in dit draadje vind ik. Mijn engels is niet zo super, maar wat ik er van begrijp op die website kan ik me goed vinden. De “bovenlaag” is naar mijn mening eerlijke, gelijkmatiger, en gelijkwaardiger verdeeld in het Marxcisme.
Wat is het verschil tussen het voormalige Sun-City in Zuid Afrika, en de manier zoals de planeet aarde is opgedeeld in “Landen”?

Nu weet ik niet, maar jaren terug was je in Sun City alleen welkom als een pigment in je huid had wat ongeveer gelijk kwam met de achtergrond het kader waar ik nu in aan het tikken ben. En dat is wit. Ik denk dat er weinig mensen zijn die zullen zeggen dat deze hiërarchie compatible is met gelijkwaardigheid. Maar ik zie eigenlijk niet zo heel verschil met de manier zoals de planeet aarde is opgedeeld in “Landen” met dat Cun-City.
Bij Cun-City was je welkom als huid een bepaalde pigment kleur had.
Bij landen ben je welkom als je paspoort een bepaalde letters bevat die ook met pigment zijn gemaakt, namelijk inkt.
Ik ga niet verhuizen, ik heb het prima naar mijn zin waar ik momenteel vertoef op het stukje aarde, maar ik vind wel dat in beginsel iedereen hier welkom is. Thuislanden, zijn voor mij meer een veredelde gevangenissen. Ten tijde van het apartheidsregime bezat een 14% van de bevolking 85% van het land. Het lijkt me niet moeilijk om te bedenken wie die 14% waren. Door de apartheidswetten werden gezinnen uit elkaar gerukt (deportaties). In de zo genaamde blanke gebieden mochten mensen met een donker pigment in hun huid maar een bepaald aantal uren aanwezig zijn. Door het inrichten van de thuislanden werden miljoenen mensen hun rechten ontnomen. In zo’n regime vind ik het woord “welkom” niet op zijn plaats.
Welkom, tja het kapitaal was welkom voor Sol klerzner. Het verbaast me niets dat deze man klaarblijkelijk ook handel dreef door vrouwenborsten te exploiteren, die soort moraal kom je vaker tegen bij louche type’s.
Bruce Springsteen, Peter Gabriel, U2, Lou Reed, Bob Dylan, Ringo Star, Rolling Stones, en vele andere hebben een anti-apartheids lied gemaakt, met als speerpunt het apartheids-bevorderende Sun-City.
Ik zie het huidige gehele midden oosten als een kwaadaardige vorm van Apartheid/Nakba. Om dingen te duiden kun je bijna niet anders dan woorden te gebruiken als moslim/jood/Arabier/palestijn/falangist, maar ik vind dit een regelrechte fata morgana. Ieder mens afzonderlijk is in mijn ogen niets meer dan een samenklontering van vlees en bloed. Die groepsculturen die je nodig hebt voor apartheidssystemen kan ik niet goed met om gaan. Het verplaatsen in een groepsgedachte lukt me vrijwel niet, in ieders geval niet intuïtief.

De vredelievende mensen in het gebied wat we Israël noemen zie ik als slachtoffer van apartheid.
De vredelievende mensen in het gebied wat we de Gaza strook en noemen zie ik als slachtoffers van apartheid.
Vrouwen in het gehele midden oosten zie ik als slachtoffer van apartheid, vrouwen die toevallig op vrouwen vallen zijn helemaal slachtoffers van de hiërarchische structuren. Bij deze diverse vormen van discriminatie/apartheid proef ik 1 maar.
En dat is hoe het zogenaamde Goede-Westen met 2 maten meet zowel in woorden als in daden.

“Alle mensen zijn gelijkwaardig, sommige mensen zijn klaarblijkelijk iets meer gelijkwaardig dan anderen”

Deze retoriek proef ik bij sommige westerse media en politici. Kwaadaardig voorbeeld vind ik dat Wim Kok bij de kist van Ariel Sharon (sabra shatila) is gaan staan om deze schurk de laatste eer te bewijzen. Daar zakt mijn broek met de snelheid van het licht mijn achterwerk af. De dingen zijn gegaan zoals ze zijn gegaan, en de dingen zullen ook gaan zoals ze zullen gaan in de toekomst, het is niet een rooskleurig beeld maar ik denk echt dat er eerst een ijstijd van een eeuw of 5 over het midden oosten moet komen eer er weer gelijkwaardigheid zijn. En na die 5 eeuwen maar hopen dat er niet opnieuw religie word uitgevonden om mensen tegen elkaar op te hitsen.

Seculier

Landen.
Landen hebben om te beginnen per definitie iets van ongelijkwaardigheid in zich. Jij hoort er niet bij, en jij wel. Op welke lectuur zijn nationalisten dol op? Op een paspoort natuurlijk, een paspoort is net als een religie een creatie. En dit brengt me bij de slogan “scheiding van religie en staat”
Nu moet ik toegeven dat het op heel veel plekken op de planeet aarde nog bedroevender is gesteld dan op het stukje aarde wat we toevallig Nederland noemen. Maar goed, even terug naar het paspoort.
1. De voorkant van een paspoort, toch een prominente plek.
2. Boven op de kroon, toch ook wel een plek die prominent genoemd kan worden.
Wat staat daar boven op die kroon op een paspoort van een land dat pretendeert seculier te zijn?
Precies daar prijkt een symbool wat niet seculier is. En je hebt geen keuze als inwoner. Nu heb ik zelf geen paspoort, mocht ik er een hebben dan zou ik niet wakker liggen van dat ene symbooltje op die kroon.
Maar ik het is geen symbool wat op iedereen betrekking heeft.
Een paspoort met alleen het woord “Paspoort” zou een oplossing kunnen zijn.
Het is op zich niet grappig bedoeld, maar ik kwam net een paspoort tegen van een carnavalsvereniging.
Een wildgroei aan diverse soorten paspoorten zou het bij vliegvelden maar onhandig zijn.
De gevestigde orde die zich wel verwand voelt met dat symbool op dat kroontje zul je niet horen, die hebben het liefste een status-quo. Als er vanaf morgen plotseling een burka (iets wat ook niet wenselijk is) over het kroontje op het paspoort prijkt dat hoor je de conservatieve wél.

Neutraal is voor mij neutraal. Het is net als met zwanger zijn, een klein beetje zwanger gaat niet.
Een samenleving kan wel niet neutraal zijn, maar het overkoepelende orgaan, de overheid, een land zou dit wel seculier moeten zijn om gelijkwaardigheid te waarborgen.
Dat er geen of nihil neutrale/seculiere staten zijn maakt het extra noodzaak om te wijzen op de symboliek van overheden die afbreuk doen aan gelijkwaardigheid.

Naast het rouleren van de algemeen weekelijkse vrije dag kun je ook bepaalde feesten rouleren.
Dit jaar nog kerst als nationale verplichte vrije dag.
Volgend jaar het loofhutten feest als verplichte vrije dag.
Het jaar daarop het suikerfeest als verplichte vrije dag.
Weer een jaar later 12 februari als verplichte vrije dag.

Een emmer van 10 liter, daar zit 1 liter zwarte verf in, deze verf zit er al sinds mensenheugenis in.
Op een gegeven moment maakt 0.5 liter witte verf een reisje en gaat wonen in de zelfde emmer waar eeuwen lang de zwarte verf heeft geleefd. Dat de zwarte verf in zijn eer word aangetast kan ik me op zich wel voorstellen, zij zitten zo vastgeroest in hun “waarheid” dat het moeilijk te verkroppen is dat er zich een grijstint gaat ontwikkelen door het witte pigment.

Maxima heeft het destijds mooi verteld.
Dé Nederlandse identiteit bestaat niet
Ook een cultuur is onderhevig aan evolutie, de wal zal het schip doen keren, of die liter zwarte verf het nu leuk vind of niet.

Leeuwen stralen imponeer gedrag uit, een adelaar idem dito. Een lieveheersbeestje kom je bij mijn weten niet tegen op het vlagvertoon van landen. Ondanks dat leeuwen en een adelaar imponeer gedrag uitstralen vind ik het nog altijd veel beter dan dat er nationale of religieuze symbolen in vlaggen/munten/legers voor komen. Leeuwen en adelaars zie ik als natuur-identiteiten.
Ik zal het hier onder proberen uit te leggen.

De natuur-identiteiten

Een mens is een natuur-identiteit, of je man dan wel vrouw bent ook, of je een donkere dan wel een lichte huidskleur hebt, je geaardheid is ook een identiteit die gebaseerd is op de natuur-wetten, of je autisme hebt dan wel niet. Al deze identiteiten kunnen een splijtzwam zijn om een gelijkwaardige samenleving te ondermijnen, maar het zijn wel identiteiten die een mens op het moment dat hij geboren word niet kan veranderen.

De niet natuurlijke-identiteiten

Dit zijn de identiteiten die sommige mensen (vaak op jonge leefdtijd) door conditionering via contact met anderen krijgen ingeplant. Ik denk aan identiteiten van nationaliteit en religieuze identiteiten. Deze zijn net als bij de natuur-identiteiten ook een splijtzwam om een gelijkwaardige samenleving te ondermijnen. Echter, de niet natuurlijke kunnen wel veranderd worden. Derhalve kan deze splijtzwam wel bestreden worden.

Ik houd van de vrijheid van het individu, maar ik houd niet van de vrijheid om de vrijheid van het individu te ondermijnen. Zoals iemand pas mag autorijden als hij 18 is, of iemand pas mag trouwen op een bepaalde leeftijd, zo denk ik dat het ook goed is voor de vrijheid van het individu om een mens tot zijn 18 niet te belasten met nationaliteiten en religies. Zo rond een 18e jaar kunnen mensen zelf bepalen, althans ze zijn veel meer weerbaar dan een baby-kleuter-puber is.

Ik weet zeker dat ik bij bepaalde types in Staphorst, Rome, Mekka, West-Jeruzalem hoongelach en 0,0 sympathie krijg als ik dit vertel. Al met al denk ik dat we in west Europa al een heel eind op de goede weg zijn, de landsgrenzen vervagen, en ook religieuze bastions kalven gestaag af.
Vanuit een humanistische inslag worden mensen zelf tot nadenken gebracht, en word hun nadenken niet gebracht door inslag. Het denken vanuit jezelf, in plaats vanuit een paspoort of geschrift.

De sociale contexten van landen en religies zijn voor sommige mensen zeker een houvast, maar het zijn wel contexten die een wij-zij-denken veroorzaken. Wat is de gemeenschappelijke deler van alle mensen, en dan bedoel ik echt alle 7 miljard? Dat is het mens-zijn.
De sociale context mens-zijn vind ik een veel mooiere, dat zijn natuur-identiteiten, en geen door conditionering opgelegde.
Er zijn vele soorten van isme, ik geloof in het humanisme. Ook in de dierenwereld (mensen zijn overigens ook dieren) kom ik vele soorten van moraal tegen. Lang geleden had ik een klein hondje, en als iemand mij zou willen slaan, dan zou hij gebeten hebben. Als ik savonds thuis kwam werd mijn hele gezicht afgelebberd met sappige kusjes, ook zijn staartje die kwispelde zie ik moraal in. En mijn hondje had totaal geen schoefel van paspoorten en religieuse geschriften, als hij dat wel had gehad had ik misschien wel geen kusjes gekregen, mijn hondje is namelijk in een andere land geboren als ik ben geboren. Het is niet altijd kommer en kwel, iemand als Majoor Boshardt vond ik mooi. Op mijn werk doe ik het gras maaien, bomen snoeien, ramen wassen, schilderen, en allerlei andere klusjes, ik krijg hier niet voor betaald, ik vind het zelfs prettig dat ik er geen geld voor krijg. Ik kan het heel erg goed verdragen en begrijpen dat een hartchirurg wèl veel euros krijgt voor het geen hij doet. Een 100% egalitaire samenleving lijkt me een utopie, maar een utopie, sommige utopieën/droombeelden lijken me toch erg belangrijk voor de geest van een mens. Ik geef toe dat religies en nationaliteiten ook utopieën. De piramide van Maslow die gaat van onder naar beneden, de kapitalistische piramide gaat van boven naar onder.
Geld behoort er te zijn voor de mensen, en niet andersom.

Talen

Ook taal is soms een belemmering voor gelijkwaardigheid. Net als bij nationaliteiten en religies zie ik het als een niet-natuurlijke identiteit, je bezit deze identiteit namelijk niet als pasgeboren baby. Een baby spreekt overigens wel een universele taal, de taal-geluiden van huilen/krijsen/lachen zit er door evolutie ingebakken. Religies en nationaliteiten kun je missen, in mijn beleving zelfs missen als kiespijn. Maar bij een taal licht dat anders, als je blind en doof bent kun je taal niet horen en ook niet lezen. Met een wereld die aan het globaliseren is komen de minderheids-talen steeds meer in de verdrukking. Het Nederlands verdrukt het Fries, het Engels verdrukt op zijn beurt weer het Nederlands. In de provincie Zeeland hoor je regelmatig het Duits. Op het stukje aarde wat we Belgie noemen verdrukt het Frans het Vlaams. Het Vlaamse woord voor praten is “klappen” en soms vallen er klappen over in welke taal er geklapt word. In de Voerstreek zijn er volgens mij ooit doden gevallen door de taalstrijd. Ook het internet is in feite een veel sterkere globalisering gaande. Ik volg al jaren broedende vogels via webcams, en op sommige websites krijg je snel een ban als je je niet conformeert naar het Engels, nu ben ik niet echt een p2p-chatter maar het stoort mij wel dat ik niet de woorden mag gebruiken die ik wil gebruiken. Op youtube kun je reacties plaatsen op filmpjes, deze reacties worden vaak door de makers van youtube gerangschikt als “beste reacties” Daar bedoelen ze het aantal “likes” van een reactie. Allemaal leuk en aardig maar op deze manier worden minderheidstalen onder gesneeuwd. Zelfs het woord/benoeming van een taal is voor sommige al een probleem. “Doe joe spiek English?” vroeg ik aan iemand. bij het antwoord wat ik kreeg zakte mijn broek/pants af. “No, i speak American!” IRL gebruik ik weinig woorden, niet omdat ik ze niet ken, maar omdat praten als Brugman niet mijn natuur is. Stan Laurel, beter bekend als de “dunne” van de Dikke en de Dunne identificeer ik mee. Een beetje sloom en slungelig type met weinig vocabulaire output. Mr Bean vind ik ook prachtig hoe hij de universele taal spreekt. Binnekort ga ik op vakantie naar Spokanië, een eilandengroep midden in de Atlantische oceaan, naast het Spokaans spreken ze daar de taal van de Verbeelding. De taal van de verbeelding proef ik gelijkwaardigheid, en geen onderdrukkende hiërarchien.

taalstrijd_voeren-fourons_uitsnijding

hans-galjaard-alle-mensen-zijn-ongelijk-13408449

Hans Galjaard
Tijdens mijn laatste contact van van PASnederland in Utrecht iemand gesproken die veel bewondering had voor Hans Galjaard. Toen ik savonds thuis kwam ging ik meteen even google laten zoeken naar deze Hans Galjaard, en idd deze man kwam me bekend voor.  Alleen de titel van zijn boek, “alle mensen zijn ongelijk” doet al veel stof opwaaien. Vooral bij mensen die moeilijk tot weinig in nuance kunnen denken. Er van uitgaande dat er geen enkel DNA gelijk is aan een ander, dan zijn alle mensen inderdaad ongelijk qua lichaam/cellen/structuren. Gelijkwaardigheid qua moraal op het individuele vlak vecht in mijn ogen niet met de ongelijkheid. Sommige mensen zien die verschillen niet, en sommige politici maken daar goed misbruik van door ongelijkheid&gelijkwaardigheid met elkaar te shaken. Ook op youtube is een lang interview aanwezig tussen Paul Witteman en Hans Galjaard.

Ik zal proberen te beschrijven wat ik met die zin bedoelde, dat moraal op het individuele vlak niet vecht met de ongelijkheid qua DNA van mens richting een ander mens.6qtnzzwl
Chaos een vorm ordening, veel mensen zullen er misschien bij in de lach schieten, maar dat is het in mijn gedachtengang niet. Totale chaos is juist de ultieme vorm van ordening, en hoe bereik je chaos onder de zoogdierengroep der homo-sapiens? Door ze ieder afzonderlijk als individu te zien, het individu ook nog eens splitsen gaat niet als je tenminste nog een individu/geest over wil houden.
Met 7 miljard individuen op de planeet aarde, die elkaar ook als individu gaan zien kom je in mijn ogen bij de “hoogst mogelijk vorm van gelijkwaardigheid” Er is dan geen wij-zij-denken. Dat de wereld momenteel anders in mekaar zit zie ik heus wel.
Decentralisatie maar dan ingezoomd tot op het individu. Er zal dan een ik-jij-denken ontstaan, maar die lijkt mij meer vredelievend dan wanneer individuen samen samenklonteren tot groepen.
Individualisering
Ik denk dat dit een regelrecht vloekwoord is in een kerk, niet alleen in een kerk, ook in een moskee, synagoge, voetbalstadions, multinationals, families, gezinnen, schoolklassen horen dit woord niet graag. Dit is goed te begrijpen want zij ontlenen hun macht nu juist aan het groep-zijn met soms erg nare gevolgen. Om redenen qua veiligheid en de goede-lieve-vrede te bewaren conformeer ik me ook regelmatig naar een groeps-cultuur, maar ik denk dat een sterke mate van individualisme-qua-geest een goede basis is voor gelijkwaardigheid.

Gelijkwaardigheid & Gld

Geld kan gelijkwaardigheid bevorderen, maar het kan ook een splijtzwam tot ongelijkheid. Het is maar net hoe je met de duiten omgaat. Iets bestaat volgens mij alleen maar bij de gratie van een + en een -. Voor wat hoort wat. Als morgen alle mensen op aarde die geen betaalde baan hebben evenveel aan uitkering krijgen dan zou ik ruim 50% op achteruit gaan. Dus stel dat ik morgen plotseling 50% minder krijg dan zal ik de tering naar de nering moeten zetten. Ik vermoed dat het zo’n vaart niet zal lopen, dus ik geef eerlijk toe dat het praten vanuit een relatieve weelde over mundiale gelijkwaardigheid best wel hypocriet is. Zou ik al 20 jaar in de sloppenwijken van Rio wonen dan zou dat praten over materiele gelijkwaardigheid heel anders zijn. Het begint voor deze mensen vaak al bij het ontbreken van hun mening kunnen uiten. Ze hebben vaak niet de luxe van internet, en daardoor kennis op doen van die rijke stinkerts in West Europa. Er zal volgens mij altijd een soort “ruilmiddel” zijn om iets van de andere gedaan te krijgen. En dan bedoel ik niet alleen g€ld als ruilmiddel. In de relatie van een getrouwd stel lijkt het wel dat het “voor wat hoort wat” niet op gaat, maar is volgens mij niet. Ook dan gaat het principe van zonder een + is er geen – op. Als dat niet zo zou zijn kon je net zo goed een pluche knuffelbeer bij een speelgoedwinkel gaan kopen voor g€ld.
Nu heeft dit niet zo heel veel met gelijkwaardigheid te maken, maar wel dat voor niets de zon op gaat.
En goedbeschouwd heeft het helium in de zon op zijn beurt ook weer een + nodig om te kunnen zijn wat het is. In een relatie van 1 op 1 heb je volgens mij de grootst mogelijke kans op gelijkwaardigheid, dan de relatie van groep tot een andere groep. En als daar dan ook nog eens g€ld bij komt spelen dan is het doorgaans voor de meerderheid heel makkelijk om hun meerderheid uit te spelen ten koste van de minderheid.

Democratie

Het lijkt me de minst slechte systeem om in te leven. Democratie zie ik als 1-human-1-vote. Dit principe lijkt de minst slechte basis van gelijkwaardigheid. Maar heerst er in west Europa wel het principe van 1-human-1-vote? Volgens mij bij lange na niet. Power to the money, en niet power to the people zoals John Lennon ooit gezongen heeft. In landen als Rusland, China en natuurlijk in Noord Amerika word de democratie nog veel en veel meer gegijzeld door het kapitaal. 1 liter olie = 1 vote.
Geen gelijkwaardigheid in mijn ogen.

***

Met 2 maten meten

Ergens rond de 48.856614 noordelijke breedtegraad worden totaal onschuldige mensen op een beestachtige manier de dood in gejagen. Is het denkbaar dat een minister van staat tijdens de begravenis van het brein achter deze doden acte de présence om de dader een laatste eer te bewijzen tijdens een plechtige begravenis? Ik denk en ik hoop dat het voor niemand denkbaar is.

Ergens rond de 33.22 noordelijke breedtegraad worden totaal onschuldige mensen op een beestachtige manier de dood in gejagen. Is het denkbaar dat een minister van staat tijdens de begravenis van het brein achter deze doden acte de présence om de dader een laatste eer te bewijzen tijdens een plechtige begravenis? Ik dacht en ik hoopte dat het niet denkbaar was.

Met de beste wil van de wereld kan ik er geen brood van bakken dat minister van staat, Wim Kok genaamd, daar namens Nederland stond. Ik kan er wel brood van bakken, maar dan moet ik gelijkwaardigheid/mensenrechten/misdaden terzijde schuiven. Ik had meer gutz van deze man verwacht

***

Ik ga een hele grote switch maken van verschillende misdadigers die door de nederlandse regering niet gelijkwaardig worden behandeld naar de nederlandse wetgever die dieren en hun baasjes/bazinnetjes financieel niet gelijkwaardig behandelen.
@ alle katten en honden op aarde, duizend x excuses dat ik jullie in een adem noem met moordenaars, het gaat om het principe. Ook de trivialiteit dat ik jullie mooie gedragingen relateer aan geld/money belasting betalen verbind bied ik ook mijn excuses voor aan.

hondenbelasting * kattenbelasting

Wél hondenbelasting maar geen kattenbelasting, ik zie honden en katten toch wel als gelijkwaardige huisdieren, ook wat betreft uitwerpselen die ze her en der uitwerpen. Ik zie niet echt in waarom de wetgever van hondeneigenaren wel geld wil vangen maar van katten niet. Dat er geen goudvissenbelasting en parkietenbelasting is kan ik me wel iets bij voorstellen.
Je kunt tegen hondeneigenaren zeggen dat ze maar moeten verhuizen naar een gemeente waar ze geen belasting voor hun viervoeten moeten betalen, maar daar los je de ongelijkheid als dusdanig niet met op. Alles heeft zijn reden, maar niet alle redenen vind ik redelijk.

Miauwwww.
Woef Woef.

***

Zo nu en dan lees je dat er  stemmen opgaan om de zondags-wet af te schaffen. Je heft er idd een morele hiërarchie mee op. Maar je creert een nieuwe hiërarchie, namelijk een financieele rangen en standen . In een economie die op een zondag het zelfde mag draaien bevoordeel je multinationals in een 24/7 economie ten koste van kleine ondernemers. Ik heb het in dit blogje al een keer meer gezegd, als je die zondags-wet nu eens laat *ROULEREN*
In onze niet-seculiere samenleving zat dat echter de eerste 207 jaar niet gaan gebeuren.

Sinds ik ZZP-er zonder salaris ben gaat het overigens in grote lijnen langs me heen welke dag de massa hanteerd.

***

enf7frnl

***

 

De Koude Kant

Onlangs een leuke familiedag gehad. Het was zomers warm die dag, mijn korte broek en enkel sokken maakte zelfs deel uit van mijn outfit.
Ondanks de warme themperatuur viel toch een paar keer de term de koude kant Onze familie heeft zich ook niet verspreid richting Siberië of Antarctica, dat is ook niet de reden. Nee, er zijn ooms en tante’s van mij getrouwd. En de aangetrouwde behoren tot de niet warme kant. De term ‘bastaardjes’ is nog extremer, maar zoals de koude kant gebruikt word bevalt me niet.
Ik heb ook wel mensen die in tot de koude en de warme kant reken, maar ik trek niet de scheidslijntjes bij de bloedverwant of niet. Als je een kind adopteert zou dus tot de koude kant gerekend worden voor de mensen die adopteren, de reinste onzin in mijn ogen.
Ik trek de scheidslijntjes of ik iemand aardig vind of niet.

Afbeelding

***

Ongelijkwaardig maar toch geen last van elkaar :idea:

Bij de 2 hondjes in de afbeelding is geen sprake van gelijkwaardigheid. Ondanks de ongelijkwaardigheid heeft het linkse hond toch weinig last van het opdringerige rechtse hondje.

Verbeelding is belangrijker dan werkelijkheid.
Het rechtse hondje in de afbeelding kan er over mee praten/blaffen.
Het linkse hondje vind het allemaal wel best. Als je maar niet gaat bijten in mijn staart, ik ben niet van steen.
Het rechtse hondje heet Lars en dat linkse hondje heet Bianca.

Afbeelding

***

Update komt er aan, wanneer weet ik nog niet wanneer.

Advertenties

Een gedachte over “Hiërarchie Gelijkwaardigheid

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s