NIVON

Op het stukje aarde wat Nederland word genoemd staan verscheidene NIVON huizen.
De afkorting Nivon staat voor: Nederlands Instituut voor Volksontwikkeling en Natuurvriendenwerk.
Voor niet al te veel geld kun je een leuke vakantie hebben, tenminste zolang je van natuur, dieren, rust houd. Geen disco-gedoe, wel zo af en toe een *acoustische gitaar*, of vogels die een vrolijk deuntje zingen. 5 hectare camping en 80 bedden in het Nivon huis Morgenrood in de Oisterwijkse bossen, en op een steenworp afstand van de kampina-heide. Nivon huizen worden gerund door vrijwilligers.

Nivon & Gitaren. Muzikanten-zonder-stroom. Dat is eigenlijk wel de muziek die me het meeste trekt. Gisteren een openluchtconcert geweest, nou ja, eigenlijk kwam het openluchtconcert naar mij. Afgezien van de vele muggenbulten op mijn lijf was het een zeer aangename avond en nacht. John Denver, Elvis Presley, Bruce Springsteen, Johnny Cash, Youp van het Hek, The Beatles, het wondermooie *Imagine* van John Lennon en een Aboriginal & Buikdanseres gaven acte de precence. Muzikanten-zonder-stroom.

***

De Morgenrood Express.

Ik ben op mijn werk bezig met een trein te bouwen, een stoom locomotief meer bepaald. Er zullen geen supersonische snelheden met bereikt worden. Zoals ze in Vlaanderen zo mooi zeggen, een soort “Omnibus” Deze Omnibus krijgt overigens wel de kleuren van de NS, de geel en blauwe verf is inmiddels aanwezig voor applicatie. De trein is dusdanig geconstrueerd dat hij tijdens zware sneeuwval ook te gebruiken is sneeuwschuiver op de vaderlandse spoorwegen. Ik kan de belastingbetaler gerust stellen dat het geen nieuw Fyra debacle zal worden. Het graaikapitaal heeft een slechte aan ons project. Om iedereen gelijkwaardig te behandelen heb ik tijdens het ontwerpen besloten dan er geen 1e en 2e klasse rijtuigen zullen zijn. Wanneer alles operationeel is durf ik niet te zeggen. Onze planning is om over een week of 2 de eerste testritten te kunnen gaan rijden. Zodra er meer informatie beschikbaar is zal ik middels een persbericht op deze website verslag uitbrengen.

Word vervolgd.

1 maand later.

Vandaag was dan eindelijk de grote dag, na maanden van voorbereiding is de Morgenrood-Express op de rails gekomen. Door het regenachtige en druilerige weer was er geen stormloop van passagiers die de te water lating mee wilde maken. Wat voor de machinist weer rust gaf, zo kon hij rustig wennen waar alle knopjes, hendels, en lichtjes voor dienen. Ofschoon de stoomlocomotief erg eigenwijs is, heeft hij toch een open mind wat bestemmingen betreft. Of je nu naar Oisterwijk, Spokanië, Tietjerksteradeel, Nowhere, Gilbraltar, Siberië wilt, niets is deze stoom locomotief te dol. Waar jouw geest naar toe wil daar kom je.

 

Insecten op Morgenrood.

Vandaag een ontmoeting gehad met een libelle, vlinder, bij, mug, en een oud hollandse bromvlieg, en nog wat ander moeilijk te definiëren gespuis. Fragile van Sting kwam bij me naar boven fladderen.

Van voren leek hij wat op E.T. met dat groene kopje.

***
***

Zin in een onvergetelijke vakantie?

http://www.morgenrood.nivon.nl

***
Onze vlindertuin bevind zich nog maar amper enkele centimeters boven het maaiveld, en zelfs nu al hadden we gisteren een oranje-tipje op bezoek. Bij verkeerslichten betekend oranje dat je moet stoppen. Nou, die oranje tipjes op die vlinder zorgde ook dat ik acuut stopte met waar ik met bezig was. Op het moment dat ik mijn telefoontje in de aanslag om een photo-shoot te maken was de vogel/vlinder gevlogen. Niet veel later zag ik een “geeltje & witje” Voor mijn gevoel waren ze in-love. Het kan natuurlijk ook dat ze vete/oorlog aan het uitvechten waren. Het begin van het filmpje vind ik niet zo bijzonder, de laatste ander halve minuut vind ik wel magisch. Volgens mij werden ze door de thermiek naar boven gezogen/getild.

Update komt er aan, wanneer weet ik nog niet.

 

Geef een reactie

