Het Placebo-Effect

Als een medicijn werkt dan werkt het. Ook een placebo kan werken voor sommige mensen. Ik ben er redelijk zeker van dat over 5 minuten geen Boeing 747 mijn flat binnen zal vliegen, er zijn momenten geweest dat ik vatbaarder was voor deze waangedachten. Een overtuiging door een placebo kan positief uitpakken maar ook negatief. In hoge nood pak ik sneller een valse strohalm beet dan wanneer ik me goed voel. De woorden die mijn begeleidster bij de GGZ gebruikt bevatten geen materie, materie in de zin van tabletje, maar toch werkt het voor mijn geest. In bepaald opzicht zie ik de gesprekken bij de GGZ gelijk aan een placebo tabletje van de apotheek, opmerkelijk. Tijdens die gesprekken krijg ik “woorden” in mijn schedel toegediend, en rationeel gezien zijn woorden niet veel meer dan lettertjes in een bepaalde volgorde gerangschikt. Religie zie ik ook als een sterk werkende placebo, voor mij werkt het niet, maar als ik zo het nieuws bezie werkt het best aardig … Bij Jomanda idem dito.

Placebo via de apotheek. Ik heb niet het gevoel dit soort van placebo zal werken op mijn schedel. Nu weet ik ook niet of en hoeveel placebo er bij een apotheek over de toonbank gaat. Als een placebo werkt dan werkt het, maar bij de prijs van een placebo begint er toch iets te knagen in mijn kop. Ik begrijp wel dat als er voor 30 placebo rijstkorreltjes dezelfde prijs moet worden als voor 30 Quetiapine dat dan de werking van placebo eerder werkt dan dat je voor die 30 placebo rijstkorreltjes de prijs moet betalen zoals je ook bij de Chinees voor 30 rijstkorreltjes moet betalen.

Jaren terug heeft iemand tegen me gezegd dat je van Fluitekruid thee kunt maken die halicunerende werking heeft. Nu heb ik een paar dagen geleden verse Fluitekruid bladeren wezen plukken. Goed gewassen met water natuurlijk, en daarna kokend hete water op deze bladeren gegoten, en een tijdje laten trekken. Halicunerend werkte het zeker niet, ik heb geen olifanten zien dansen, maar ik heb wel het gevoel dat het me een rustgevend gevoel gaf. Gaven de woorden van jaren terug dat Fluitekruid geestverruimend zou zijn mij vandaag een rustgevend gevoel, of gaven de bladeren een rustgevende werking af aan het water en daarna aan mijn schedel?
Ik weet het niet.

Hypnose vind ik ook een vorm van placebo. De Hypnotiseur werkt immers ook niet met een materie/stofje, derhalve kan het niet anders dat het puur psyhisch is, althans zo zie ik het. Maar hypnose werkt net als placebo wel bij sommige mensen. Nu heb ik voor de mensen van de GGZ bewondering, maar voor types als Rasta-Rostelli krijg ik een akelig gevoel. Ondanks dat ik geloof in het determinisme, gaat de ‘vrije wil’ bij mensen onder hypnose helemaal het rioolputje in. Misschien sta je dan onder de niet vrije wil van de hypnotiseur.

Sommige medicijnen hebben een vieze smaak, ik vind het denkbaar dat de gedachte bij mensen op komt dat als iets vies is dat het dan ook wel goed zal werken. Een jaar of 5 geleden las ik ergens dat bietensap erg goed was voor je hersenen-mentale veerkracht. Bij een Lidl of Aldi verkopen ze het niet, maar bij de AH wel. De fles zag er mooi uit, inclusief een mooi etiket. De prijs voor de 1e liter was wel erg duur, volgens mij had ik een liter of 10 ACE/sap bij de Aldi er voor kunnen kopen. Thuis gekomen draai ik die fles op, met de gedachte dat ik me binnen de kortste keren wel prettig zou gaan voelen. Nou dat liep heel anders, wat een vies vuil smerige drank is dat zeg, althans mijn smaakpapillen vonden het smerig. Omdat het zo´n dure fles was heb ik hem leeg gedronken, op het eind bijna tot braken toe.
Ik geloof dat bietensap een mentale veerkracht bij mensen teweeg kan brengen. Maar die vieze smaak deed bij mij eerder het tegenovergestelde veroorzaken.

***
Een mooi voorbeeld dat het Placebo-effect effectief kan werken is het volgende. Als een kind gevallen is en een empatische moeder wil dat de pijn minder word bij het kind word soms op de zere knie of arm of hoofdje een kusje gegeven, met de woorden.
“kom maar even dan geef ik er een kusje op :kiss: ” En inderdaad, bij heel veel kinderen word de pijn dan direct minder. Of het vroeger bij ook zo heeft gewerkt weet ik eigenlijk niet.

***
Update komt er aan, wanneer weet ik nog niet.
Geef een reactie

