Egocentrisch ~ Egoïstisch

Egocentrisch ~ Egoïstisch

Deze woorden zijn zowel in klank als in de letters die de woorden vormen sterke overeenkomsten. Maar ze betekenen niet het zelfde. Ze kunnen elkaar wel overlappen, maar dat hoeft niet. Goed zicht op mezelf heb ik niet, omdat ik gevangen zit in mezelf. Toch denk ik dat extreem egocentrisch ben in mijn denken. Egocentrisme lijkt me ook wel een sterk raakvlak met autisme hebben. Het op een autodidactische manier naar de dingen om heen beleven is me niet vreemd.
Alan Turing was sterk egocentrisch, maar de gevolgen van zijn denken waren juist niet egoïstisch.
Of hij met het egocentrisch denken het niet egoïstische in zijn achterhoofd had is vers 2.
Om überhaupt te kunnen denken heb je zuurstof nodig, het inademen van zuurstof gebeurt bij mij volautomatisch.
Er een bepaalde hoeveelheid zuurstof, en dat stukje van de koek wat ik inadem kan iemand anders niet inademen.
Ademen is zowel egocentrisch als egoïstisch op een onbewust manier. Laat ze het op Wall-Street maar niet horen, voor het weet is de Albert Heijn een grote zuurstof supermarkt, waar je euro’s kunt omwisselen in een flesje zuurstof om in leven te blijven.
Waar licht de grens tussen egocentrisch en egoïstisch? Dat ik nu wat op een toetsenbord aan het drukken ben ik sterk egocentrisch, ik heb niet het gevoel dat ik iemand benadeel door dit te klikken. Hoogstens die beurs goeroes die al plannen hadden gesmeed om zuurstof te gaan verhandelen.

Jij bent jij, en ik ben ik, jij bent niet ik, en ik ben niet jij, maar toch zij we samen wij ….!…? :dry:

***

Een-sorry-bal

Tijdens de wedstrijd tafeltennissen kan het gebeuren dat je een bal speelt die half het netje raakt of die op de buitenste witte lijnen van de tafel terechtkomt waardoor de tegenstander de bal niet meer kan terugspelen. Als dit gebeurt moet je ‘sorry’ zeggen omdat je met deze bal een beetje geluk hebt gehad waardoor je het punt kon winnen. En ja, in de tijd dat ik deed tafeltennissen zei ik ook wel eens sorry als ik op deze manier een punt scoorde. Ik zei sorry omdat het gebruikelijk is. Maar meende ik dat sorry?
Niet echt, als ik bewust 21 keer op deze manier een punt en de game kon winnen zou ik het gedaan hebben. Bij voetbal niet, maar bij tafeltennis komt er uiteindelijk altijd een winnaar in een wedstrijd. En het is de bedoeling dat je eerder 21 punten hebt dan de ander.
Tijdens de baantjes zwemmen en wandelingen ben ik egocentrisch, maar bij dat potje tafeltennis ontkom ik er niet aan om ook egoïstisch te zijn. Mijn winst staat in direct verbinding met het verlies van de ander tijdens tafeltennis.

***

Vergeven
Ik kwam net onderstaande afbeelding tegen. Een spreuk/citaat waarbij egocentrisch & egoïstisch elkaar overlappen. De ontvanger van de vergeving denkt misschien dat ik niet egoïstisch en ook niet egocentrisch ben, maar dat ben ik min of meer toch wel als ik een valse vergeving schenk. In feite vergeef ik niet, maar schenk ik mijn eigen gemoedsrust tevreden.
Ook als ik het niet met iemand eens ben, heb ik er meestal geen moeite mee om te zeggen “klopt jij hebt gelijk” terwijl ik in mijn achterhoofd denk “je hebt helemaal niet gelijk, maar door te zeggen dat jij gelijk hebt, ben ik lekker van dat gezeur af” Ik bewandel dan de weg van de minste weerstand. Dit doe ik niet in álle situaties, hele persoonlijke situaties weer niet.

***

Empathisch, altruïstisch, onbaadzuchtig, zijn deze begrippen wel zo empathisch, altruïstisch, onbaadzuchtig als ze doen vermoeden :?:
Ik denk van niet, in empathisch, altruïstisch, en onbaadzuchtig gedrag zit naar mijn mening een hele grote component egocentrisch gedrag in verwerkt, ik denk zelfs dat het leeuwendeel in het gedrag van mensen egocentrisch is. Als je iemand helpt/steunt doet een mens dat volgens mij om dat het dat individu daar zelf goed bij voelt. Dat de ander dit ervaart als helpen/steunen, en dit kenbaar maakt is weer koren op de molen voor het egocentrisch gedrag van de ‘helper’, er is wisselwerking, maar ik denk echt dat gedrag uiteindelijk egocentrisch is.
De tekst in het tegeltje is van niemand minder dan Dick Swaab.
In stilte bidden (en ook in stilte hopen) voor iemand, doe je voor jezelf en niet voor de ander.
Het word anders als je in woord of gebaar kenbaar maakt aan die ander dat je voor iemand bid/hoopt, dan is er een wisselwerking, maar in de kern blijft het egocentrisch naar mijn mening.
Afbeelding
***
Het citaat van Dick Swaab komt uit zijn boek “wij zijn ons brein”

 

 

Update komt er aan, wanneer weet ik nog niet.

Geef een reactie

