Naïef

Er woont ene zekere meneer Ratio in mijn Schedel.
Er woont ook ene onzekere meneer Emo in mijn schedel.
Ofschoon ze bij elkaar in de buurt wonen kennen ze elkaar niet goed. Ze kennen elkaar op zich wel, maar ze kunnen beide het beste functioneren op een autonome manier. Ze zijn niet compatible om even een computer term te gebruiken. Ik zie dit niet kunnen samenwerken als een oorzaak van naïeve gedachten.
Ik denk dat bij ‘normale mensen’ Ratio-&-Emo meer een team vormen. Omdat ze meer een team vormen zou het me niet verbazen als ze beide hun positief en negatieve scherpe kantjes verliezen. Ik weet het niet maar er zit wel wat logica dat ze in een samenwerkingsverband wat ‘in moet leveren’
Ieder nadeel heb zijn voordeel aldus Johan, en ik zie dat ook wel bij naïeve gedachten. Het voordeel van naïeve gedachten richting mensen/groepen/clubs lijkt me ook positief. Het probleem bij mij is dat het voordeel van naïeve gedachten richting mensen/groepen/clubs maar 1 x geef. Naïef gedrag richting de ander heeft als voordeel dat de ander over het algemeen zijn ware-aard laat zien. Als je met naïef gedrag bedonderd word dan word de leugen/kromheid van de ander volgens mij veel sterker in je geheugen gegrift. Dingen die al donderklap bij een heldere hemel gebeuren raken mijn hersenen krachtiger. Naïef overkomen, je kwetsbaar opstellen, zorgt er volgens mij voor dat je uiteindelijk duidelijker het kaf van het koren weet te scheiden. Niet meteen maar als het gescheiden is dan zit het krachtiger in je hoofd.

Een jaar of 5 geleden was ik op zoek naar een paar zuivere longen. Als meneer Emo de scepter zwaaide dacht ie wel eens om een hele hele langen ladder te kopen om te gaan kijken of ze toevallig op de Maan nog een paar zuivere longen over hadden. Als meneer Ratio vervolgens het stuur over naam dacht deze meneer wat dat er wat mankeerde aan zijn collega om zo naïef te zijn om te denken dat er op de Maan longen verkrijgbaar waren.
Meneer Ratio loopt van A naar B.
Meneer Emo komt overal.

***

“Goede Doelen”

Goede doelen zijn hele nobele organisaties, en het kan niet anders dat daar alleen maar mensen werken met een heel erg hoog moraal.
De directeuren van deze organisaties doen dit als vrijwilligerswerk. Als al die duizenden vrijwilligers in het land met een collectebus in de wijk lopen dan zullen ze in de top van deze organisaties ook wel nobel zijn.

Deze naïeve gedachte had ik tot een jaar of 15 geleden. Deze directeuren waren meestal op een leeftijd dat ze toch al hun schaapjes op het droge hadden. Ik dacht toen werkelijk dat dat ze functie als een ere-baan hadden. Inmiddels weet ik wel beter.
Dat deze mensen met kerst een fles wijn krijgen had ik wel verwacht. Ik woonde hier nog maar pas toen de affaire Volkert Manger Cats speelde. Mijn bovenbuurvrouw deed al jaren rondgaan met een collectebus voor de hartstichting. Overal waar ze aanbelde bood ze haar excuses aan voor haar omstreden directeur. Ik heb die vrouw toen wel wat gegeven, maar het is toch wrang dat mensen voor zulke graaiers geld ophalen.

***

Nog een over “naïviteit” in mijn kop, en dat was dat ik niet voor mogelijk had gehouden dat VVD en CDA het zouden gaan doen met de populisten. Dat ik nogal eens in een andere wereld leef als de meeste mensen kwam ik toen achter. Met alle schandalen die de PVV op zijn conto had wist ik zeker dat die andere 2 uiteindelijk wel tot inkeer zouden komen. Een schaduwpremier die woorden als kopvoddentaks gebruik zal niet gebeuren. Maar het gebeurde wel.
Door schade en schande verlies ik beetje bij beetje mijn naïviteit.

***

Enige weken geleden heb ik een kortstondige relatie met Lodis gehad. Lodis was een hond uit een asiel.
Ik ben soms naïef, maar deze jongen op 4 pootjes was het nog veel meer. Ik kon hem werkelijk alles wijs maken. Zolang ik hem om de 100 meter een klein brokje gaf had ik geen kind aan hem. Hij overigens wel aan mij :silly: Ofschoon het een grote sterke hond was bleef de riem toch slap tijdens het wandelen door de bossen. Hij liep voorop, maar bij iedere kruising wachte hij braaf welke kant ik op koos. Een synoniem voor naïef lijkt me dromerig/puur/goedgelovig/afwezig, dat sprak me wel aan in Lodis. Niet alleen bij dit dier, vrijwel alle andere dieren behalve homo-sapiens zijn 100% goedgelovig en puur.

***
John Lennon, ik vind zijn teksten prachtig. Bij het “imagine” raak ik echt in hoger sferen. Dat de gedachte dat een wereld voorlopig niet vrij zal zijn van landen & religies zoals gehoopt word in dat lied, neemt niet weg dat ik het toch fijn vind om er over de denken.
Geloven in religies en nationaliteiten vind ik nu weer naïef. In de kielzog van naïeve gedachten kom ik al snel bij *Utopieën*. Ik vind het bevrijdend voor mijn geest om hier over te prakkedenken.Lang geleden had je een jongetje dat hete Karlsson, Karlsson bond een propellertje op zijn rug en op zijn gemakkie ging hij boven een stad vliegen, ik weet wel dat het naïef is om te denken dat het echt gebeurde, maar bevind ik me graag in dit soort gedachtes. Als je *HIER* klikt kom je bij een filmpje.

Update komt er aan, wanneer weet ik nog niet.
Geef een reactie

