Imponeren

Binnen sterk hiërarchische organisaties proef ik veel imponeergedrag, niet inhoudelijk, maar imponeergedrag aan de buitenkant, de franje en toeters en bellen. Als je het moet hebben van het uiterlijke imponeergedrag zie ik dat als een teken van zwakte, een soort camouflage om het lage inhoudelijke op te krikken. Bij religieuze, militaristische en nationalistische organisaties kom ik het vaak tegen. Dit zijn ook meteen 3 clubs waar ik me niet op mijn gemak voel. Een schreeuwende 3*** generaal die met 98 decibel zijn ondergeschikte blinde gehoorzaamheid en slaafse volgzaamheid aan het indrillen is maakt op mij veel indruk. Máár zijn imponeergedrag heeft op mij wel een uitwerking die meneer niet wenst. Door zijn gebrul zou ik pardoes, en van schrik met mijn vinger de kogels uit mijn wapen laten schieten. De anti-gelijkwaardigheid heeft op mij een anti-volgzaamheid tot gevolg. Doe dit, doe dat, doe zus, doe zo. De generaals van Khadaffi tot Schwarzkopf hadden veel insignes op hun kleding, als ze werkelijk zo voor de vrede waren waarom hadden ze er dan geen lieveheersbeestje op staan? Bij vlaggen en andere symbolen van landen idem dito, daar tref je gevaarlijk uitziende adelaars, een leeuw, bij mijn weten tref je daar nooit zachtaardige symbolen, nee, het moet de ‘vijand’ schrik aanjagen is het devies. Paleizen van koningen, kerken en moskeeën, justitie gebouwen zijn vrijwel altijd groot/imposant/kolossaal, op een of andere manier zijn neutotypische mensen daar ontvangkelijk voor deze vorm van imponeren. Het justitiepaleis in Brussel vind ik architectonisch een erg mooi gebouw, maar waarom kunnen die rechters niet gewoon in een rijtjeshuis recht-spreken? Het zal allemaal wel een reden hebben, maar ik begrijp het niet echt. Uniforme kleding is een enkele keer ook positief voor mijn beleving. Toen ik enkele jaren geleden op de operatie tafel lag hadden alle chirurgen en artsen een lichtgroene jas en dito haar en mondkapje. Stel dat je ze allemaal een jeans en tshirt van C&A gedragen zouden hebben, dan zou mijn vertrouwen toch een stukje minder in hun snijkunsten geweest zijn. Deze mensen waren voor mij ook een autoriteit en geen autoritaire mensen. Autoriteit*Autoritair zijn voor antoniemen. Bij de contactdagen van PAS-Nederland, de iets-drinken meetings en de AFWAS-wandelingen proef ik vrijwel geen imponeergedrag qua uiterlijke dingen. In plaats van ‘kijk mij eens’ proef ik meer iets van ‘ik ben er niet’ Het valt me ook op dat mensen met autisme door de bank genomen ook eerder een botje-builder dan een body-builder zijn. De anabole steroide types gaan volgens mij liever naar een house-paty dan naar een autisme-party. Een bekende Nederlandse schrijver heeft ooit een mooie dicht regel gemaakt die wat mij betreft goed aansluit bij het anti-hiërarisch en het pro-gelijkwaardigheids denken. alles-van-waarde-is-weerloos-620x620

Een rijtjeshuis als gerechtsgebouw is een vorm van chargeren, dat geef ik toe. Een gymzaal zou toepasselijker geweest zijn. Het is echt een aanrader om dat gebouw in Brussel een keer van binnen te bezoeken, als bezoeker en niet als verdachte natuurlijk. Dat gebouw is boven op een berg gebouwd, dat heeft ook al iets van imponeren in zich. Vanuit die berg kun je in verte de Basiliek van Koekelberg zien, dit gebouw heeft ook afmetingen die wat mijn betreft niet verhouding staan tot het puur functionele gebruik, als dat kostbare goud wat er blinkt vind ik eerder kitscherig dan imponerend.
Ik heb ooit enkele maanden in een gevangenis gezeten, een vrouwengevangenis. Niet als gevangenen, maar ik werkte daar een tijdje. Die gevangeniscellen van 2,5 x 5.5 meter zou ik me op zich heel erg “thuis” voelen, heerlijk afgesloten van de buitenwereld, me lekker kunnen terug trekken binnen de contouren van mijn schedel. Dat cipiersluikje vind ik weer niet prettig om stiekum door begluurd te worden. Oja, ook stropdassen hebben een imponerende bedoeling. Ik kan me tenminste niet voorstellen dat mensen het prettig vinden om zoiets onder je kin je hebben bungelen. Tja, er zijn zoveel dingen die ik niet begrijp, maar ik ben ook niet normaal volgens het verbond-van-normale-mensen. Dat zal het zijn O:) maar dat ik veel dingen niet begrijp die normale mensen wel begrijpen is overigens wederzijds, de normale mensen begrijpen mij ook niet. Is er toch iets van wederkerigheid :laugh:

***

Naaldhakken.

Naaldhakken hebben net als stropdassen en een schreeuwde leger officier ook veel met imponeergedrag te maken.
Echter, ze imponeren an sich wel, maar deze drie dingen hebben op mij niet de uitwerking die de imponeerder wenst/hoopt.
Iemand met een koltrui, een paar stevige Lowa’s of Meindl’s in combinatie met een rustige stem hebben op mij een veel positievere uitwerking. Bij een koltrui-Lowa’s-rustige stem, proef ik meer gelijkwaardigheid/gelijkheid. Bij de wandelingen van AFWAS kom ik deze 3 ook veel en veel meer tegen naaldhakken en stropdassen. Stropdassen en naaldhakken zijn overigens wel goed te combineren. Als je met naaldhakken je enkel verzwikt kun je met een stropdas goed gebruiken om je enkel in te zwachtelen. Ook als mitella kun je een stropdas gebruiken, mocht je door die ‘martelwerktuigen’ onder je voeten op je arm/elleboog vallen.

***

Tutoyeren ~ Vousvoyeren

U, meneer, oom, het zijn termen die ik niet graag hoor. Ik gebruik ze soms wel richting een ander, maar als de ander ze richting mij gebruikt voel ik me niet prettig. Het zijn hiërarchische termen die voor mij indruisen tegen gelijkwaardigheid. Bij je en jij proef ik meer gelijke voet. Op internet voelt het al helemaal onnatuurlijk en verdacht als iemand mij met U aanspreekt.
Als iemand voor mij een autoriteit is (dus niet autoritair) vind ik het merkwaardig genoeg wel prettig om te vousvoyeren. Ik denk eerlijk gezegd dat ik dit niet doe als uiting van respect is maar een manier om “afstand” te bewaren. Religies, monarchieën, militarisme zijn voor mij autoritair (dus geen autoriteit) daar voelt het weer niet prettig om U te gebruiken. Binnen deze clubs kom je ook veel andere hiërarchische termen tegen die voor mij afbreuk doen aan gelijkwaardigheid.

Afbeelding

onder-danen

Nu zie ik dit woord Alexander en Maxima dit woord niet zo snel gebruiken. Door dat onder in onderdanen heeft het voor mij een negatieve betekenis, het is ook verwant aan het woord onderdanig. Maar ook het woord “Landgenoten” is voor mij niet gelijkwaardig. Met het woord landgenoten trek je ook een scheidslijn van jij wel en jij niet. De dochters van Alexander hebben het uiterlijk van hem, maar ik hoop dat ze het karakter van Maxima en Beatrix heeft. In het hiërarchische millitarisme heeft het begrip ‘onderdanig’ een nog veel dwingender karakter.

Ik zie niet echt verschil tussen het koningshuis in nederland en het old-boys-netwerk wat in ander landen het presidentschap beheert.
Aangezien ik het nederlandse koningshuis zo slecht nog niet vind, mag het van mij zo blijven.
Die pro-westerse koninglijke familie van Saoedie Arabië behandelen hun onderdanen echt als onderdanig naar mijn mening.
Ik kwam net een plaatje tegen wat ik wel illustratief vind.

***
Schelden-scheldwoorden.
Schelden en scheldwoorden zijn soms ook onderdeel van imponeergedrag.
Het klinkt als vang ik veel heftiger als dan het is geschreven als
Dit brengt met zich mee dat ik sommige woorden klankelijk neem. En als die klank niet het zelfde betekend als de feitelijke letter dan drijf ik richting de klank.Dit alles brengt me bij een scheldwoord wat eigenlijk geen scheldwoord is, maar dat ik het zo wel ervaar.
Een photo sharing website heeft zo’n naam.
Afbeelding

 ***
In veel opzichten ben ik toch wel baad bij uiterlijk machtsvertoon door autoriteiten. Het geeft duidelijkheid. Als dader heb ik nog nooit te maken gehad met de politie, wél als slachtoffer. Stel dat de agenten en agentes tekenen vertoonde van onderstaande, dan zou ik toch mijn twijfels hebben.

Kunena: Autisten en hiërarchie. (10/10)

Ik begrijp dat de foto grappig bedoeld is, maar gisteren zag ik een agent die ook soortgelijke tekenen had die dat niet grappig bedoelde. Deze agent had zijn beide armen helemaal vol staan met tatoeages, het is zonder meer een vooroordeel van mij, maar deze agent deed ook afbreuk op zijn positieve machtsvertoon voor mij. Hij vertoonde wel machtsvertoon met zijn gevaarlijk uitziende armen, maar niet op een positieve manier. Hij gaf me geen vertrouwen/duidelijkheid.
 ***
 Update komt er aan, wanneer weet ik nog niet.
Geef een reactie

