Taaldoolhof

Dit is echt naast de konijnen af.
Dit is echt naast de kozijnen af.

Als wij ergens aan het schilderen waren, en de vorige schildersploeg had meer verf op de muren en het glas geschilderd dan op de kozijnen, dat werd er door sommige collega’s wel eens geroepen “Dit is naast de konijnen af” Vanwege mijn trage verwerkingssnelheid interpreteerde in deze woorden als “Dit is naast de kozijnen af” om dat ik wel begreep dat ze bedoelde dat de vorige ploeg de muren heeft geraakt terwijl dat niet de bedoeling was. Ik dacht kozijnen te horen omdat daar logica in zit, na verloop van tijd ging ik beseffen dat ze konijnen bedoelde. Als ik dan voor de grap een keer vertelde dat het kozijnen waren en geen konijnen dan konden sommige dit niet waarderen.

Mensend iei nh etg elukkigeb ezitz ijnv ane enb reind atn ieta lled aagsi sl ijkenm euitermateg eschiktv oorg eheimschriftend atm ystiekes preektm ewela anh oei kd ewereldb eleefi sa ltijde eng rotep uzzele ndank ane rd atbeetjep uzzelenv ang eschrevent aalo okwelb ijf linkw atn ameno pd itf orumz ijna nnagrammenh eth eeftw elietsD ecodeo md its chriftt ek rakenh oefj ee chtg eena llan turingt ez ijnm ijnv adere nikh addeno okv aakg eheimec odesi no nst aalg ebruika lsi kw eere ensi etsh adl atenv alleno fv erlorenw aso fk apoth adg emaaktd ans prakh ijw ele ens “dat kan iedereen overkomen” mijnv adere nikh addend eg eheimec oded ath ijd anb edoeldet ez eggenm aard eg rootsteg aaperds eerste env anm ijne ersted oosjsm etq uetiaines tondo oki nbrailleo ph etd oosjet ev oeleno fschooni kz wakb egaafdb enw atv erwerkingss nelheidb eterftg aatm ed ezer eacttiet ikkent ochr edelijks nela fd ezec ryptiscvhet aalv erbaalm etm onde ns tembandenp roducerenl ijktm eh elemaas chitterendh etg eeftw elr usta lsj ee ent aalb eheerstw aarb ijd ea ndero okn etz ons lakkeng angetjen odigh eefto mteo nt cijferena lsd ati kalm ijnh elel evenb ijn eurot ypicalsh ebh etg eefte ens oortb eschermingsw alo pd ezem aniers taanw eo pg elijkev oetl evene nl atenl evens ommigeg ebruikenh ete sperantoe ni kh et “Auperanto”

∂ḯ℮нℓ℮η﹩ṧεℯʟ ⊥ƒ℮я⊥εß ☂αẘ ηℯ﹩ᾔεм ℯℌ¢ṧїρ⑂⊥øґüεη ℘◎ ß℮♄ ℊη◎ґ℘ṧґø☺√ ηεε ᾔαḓ к☤ ⊥α∂ ʟℯω ґ@αℳ
℘נїя❡℮ß ґ℮ℓłℯηṧ ηα∂ ⊥ℯℌ кḯ ☂αⅾ т℮ḯℕ ▪ʟ℮ẘ ℮м тℯℌ ☂кʊʟ ṧḯ ℊ@łṧᾔї ℯ√ℯḯт@ℯяḉ η℮ε ☂εм тεм ⊥ƒ☤я♄¢ṧ ηεℯ тεℌ ﹩łα яααм ‘ḟα кʝ☤ʟεккαμ ⅾʝ☤тʟα ☂℮ḯη ℯμ тααℊ ⊥ḟ☤яℌ¢ṧ ‴εℓαμґ☺ᾔ❞ тℯн ηα♥ ηℯкґ℮ẘяεṽ ⊥εħ ▣☂ηℯ¢ η℮℮ ηα♥ εʝ☂ḯʊℓḟ η℮ℯ ʟ@@μεℓεн ﹩☤ ⊥εн η℮ ᾔ℮їααяⅾ ᾔ℮ḓ@ґ❡ 081 ∂ḟø◎н εɾ ▣℮ℯμ ℮☂ḯℯ◎м яεℯм ⊥αω ηε☤нḉṧ﹩ḯμ яε ηℯ♭♭℮♄ ᾔ℮ṧη℮μ ℮♄ḉṧ☤℘☺ƴт☺ґüℯᾔ ‘ηεẕ℮ł ℮☂ кנїʟℯḱкαμ ﹩ḯ ⊥ḟ☤ґ♄¢ṧ ☂їð

:silly:
______________________________________________________________________________________________________

:cheer:

ðї☂ ṧ¢♄ґ☤ḟ⊥ ḯ﹩ μαкḱℯʟїנк ☂℮ ł℮ẕεη, ᾔℯüґ☺тƴ☺℘☤ṧḉ♄℮ μ℮ηṧ℮ᾔ ♄℮♭♭ℯη εя μḯ﹩ṧḉн☤εη ωα⊥ мℯεя м◎ℯḯ☂℮ μℯ℮▣ jε н◎øḟ∂ 180 ❡ґ@ḓ℮ᾔ ⅾяααї℮ᾔ ℮η нε⊥ ☤﹩ нεℓεμ@@ʟ ℯ℮η ḟℓʊḯ☂ʝε ♥αη ℮℮η ¢ℯη☂▣ ħε⊥ ṽεяẘ℮ґкℯη ♥αη нℯт ❞ᾔ☺ґμαℓε‴ ṧ¢ℌя☤ḟ⊥ ℊααт μℯ ηḯ℮☂ αʟт☤ʝⅾ μαккεʟ☤ʝк αḟ, мααя αł﹩ ℌεт ℯεη ṧ¢♄я☤ƒ⊥ мεт мε☂ ε℮η ḉяℯ@тḯℯ√ℯ їᾔṧł@ℊ ḯṧ ʟʊк☂ ℌℯт м℮ ẘ℮ʟ▪ ℕḯ℮т ⅾα☂ ḯк ℌℯ⊥ ∂αη ṧηℯłℓ℮ґ ß℮❡яїנ℘
ℳα@ґ ωℯʟ ∂α⊥ ☤к ḓαᾔ εεη √☺øґṧ℘ґ◎ηℊ ♄℮ß ◎℘ ηεüґø⊥⑂ρїṧ¢ℌℯ мεᾔ﹩ℯη ẘα☂ ßε⊥я℮ƒ⊥ ʟℯεṧ﹩η℮ℓн℮ḯ∂

Als ik woorden lees, en ook als ik zelf woorden schrijf/tik dan ontstaan er regelmatig “blinde vlekken”.
Dit is soms een nadeel, maar soms ook een voordeel. De “blinde vlekken” van andere mensen heb ik niet zoveel last van.
In de Tuinstraat in Tilburg bevind zich een mooi voorbeeld.
Merkwaardig genoeg heb ik wel last van verbaal-blinde-vlekken van andere mensen.

 

Ik weet heel erg goed hoe het diertje er uit ziet. Het diertje is geel en zwart, het diertje maakt een geluid wat lijkt op bzzzzz, als het diertje aan de binnenkant van je lip steekt zwelt je lip binnen een mum van tijd. Maar of dit dierjte nu een wesp of een weps is, is voor mij iedere keer weer een twijfelgeval. In solo-situaties maakt het niet uit, ik weet wat voor dier in bedoel en dan is het duidelijk. Maar in sociaal verkeer met mensen ligt het anders. In het drankje schweppes zit kinine, en laat kinine nu juist een tegengif zijn voor insecten-beten.

André van Duin had het een keer over mug-gum mug-gum mug-gum mug-gum. Maar wat is nu een mug-gum vroeg Frans van Dussschoten. Dan vliegen ze achteruit antwoorde van Duin :)

Links – Rechts

Het heeft voor mij heel erg lang geduurd voordat ik de woorden ‘links’ en ‘rechts’ uit elkaar kon houden. Ik bedoel niet politiek, ik bedoel links en rechts als iemand mij bijvoorbeeld de weg vraagt op straat. De koppeling van de woorden naar de richting vind ik lastig. Zelfs nu nog. Dit is op zich vreemd, want ik heb best wel een sterk geheugen als ik ooit ergens geweest ben. Maar om het verbaal uit te drukken gaat erg langzaam. links en rechts zijn in mijn beelddenken totaal verschillende, en daardoor goed uit elkaar te houden, maar wat taal betreft verschillen ze maar 1 lettertje, en daardoor moeilijk uit elkaar te houden.

***

Een boogje met de puntjes naar rechts en een dubbele punt.
Een dubbele punt en een boogje met de puntjes naar links.

De 2 regeltjes hierboven maken een in een chat een smiley, ze maken de zelfde smiley maar op een omgekeerde manier.
( : versus : )
Nu kom ik niet vaak in een chatbox, dat gaat veel te snel voor mij, maar die keren dat ik dat wel toe kom ik in een vertaalprobleem als die boogjes en dubbele punt geen gele smiley vormen maar op mijn monitor boogjes en dubbele punt blijven.

Is die persoon nu vrolijk of verdrietig, in die tweestrijd verkeer ik dan.

***

Dat d t dt vind ook dermate nodeloos ingewikkeld dat ik me er niet veel van aantrek. Of ik nu iets vind-vindt-vint is voor mij niet belangrijk, belangrijk is dát ik het vind-vindt-vint. Tijdens de vele honderden ziekenhuis-huisarts-apotheek bezoeken met mijn zieke vader heb ik evenveel keer de geboortedatum van mijn vader gehoord. Op een gegeven moment ging ik voor mezelf medicijnen halen en door de macht van de gewoonte noemde ik de geboortedatum van mijn vader.
Omdat mijn eigen leefdtijd steeds veranderd was het voor mij ook weer wennen toen ik van 45 plotseling niet meer 45 was maar 46. De zo op het oog simpele dingen zijn voor mij soms helemaal niet simpel.
In de 2e klas van de lagere school hebben we uren geoefend om tafeltjes te leren, 1×1=1 1×2=2, enzovoort. Sinds gisteren hanteerd de bank alleen nog maar IBAN-nummers. Na 10 minuten achter elkaar mijn eigen IBAN-nummer opzeggen en opschrijven zit het nu wel in mijn kop, althans voorlopig.
Misschien is een onregelmatig intelligentieprofiel wel inherrent aan mensen met autisme, als het ware een soort communicerende vaten, als je van het een weinig hebt heb je van het ander juist weer meer.
Bij NT-ers ligt dat volgens mij allemaal wat meer op 1 lijn.

***

In mijn hele doen en laten ben ik een schildpad. Ik doe alles heeeeeeeel errrrrigggggggggg langgggggzaaaaaaaaam. Tenminste in relatie tot de snelle jongens. Met mijn pincode in toetsen heb ik geen probleem. Dit kan ik op de snelheid doen die bij mijn hoofd past. Op mijn werk moesten we regelmatig gebouwen betreden waar op dat moment nog niemand was. Gebouwen met een alarm installatie, we hadden dan een sleutel, en dan moest er binnen een seconde of 10 een pincode ingestoest worden op een schermpje. Als je het binnen de 10 seconde deed was de alarminstallatie uitgeschakeld. Deed je er langer over, of je had de verkeerde code ingetoest dan ging het alarm loeien, en mogelijk ook bij de meldkamer van brandweer en politie ging iets piepen. Dat onder tijdsdruk een code intoetsen zou ik zo zenuwachtig worden dan ik terplekke de code niet meer zou weten. Gelukkig was er altijd wel een collega die zijn zenuwen beter in bedwang had.

***

Cliënt – Client

In mijn diagnose rapport staat zo ongeveer 150 maal het woord “cliënt” met 2 puntjes boven de e.
Ik kreeg dat rapport thuis en tijdens de nabespreking met iemand van het diagnose-centrum vertelde ik dat. “U hebt er toch wel veel werk mee gehad om bij iedere keer dat er het woordje client in voor kwam dat u er ook die 2 puntjes op de e heeft gezet. Dit had voor mij niet gehoeven, het gaat er bij mij om dat ik weet wat er met een woord bedoeld word, en het maakt mij niet uit hoe dat woord geschreven word.” Als reactie gaf ze iets van “Cliënt hoort met die 2 puntjes” Ik was al lang blij met mijn klassiek-autisme-diploma, dus ik ben er niet op door gegaan. Hier op deze site merk ik dat er ook mensen zijn die juist weer wel heel erg gefocusd zijn of het taalkundig wel volgens de wet van Bartje klopt. Ik vraag me dan wel af wie er een taal-probleem heeft, de mensen die kijken wat er met een woord bedoeld word, of de mensen die vinden dat een woord volgens de regeltjes geschreven “moet” worden.

***

Een hele tijd terug  had ik weer een komische geval van slecht lezen te pakken, het was op nos-teletekst.
In mijn chaotische hoofd koppel ik soms 2 woorden aan een 1-heid. Dit koppelen doe ik nog voor dat ik zeker weet of ik die 2 afzonderlijke woorden wel goed gelezen heb.

Turks fruit halve finale

Mijn hersenpan zag de combinatie turks-fruit. Hé wat merkwaardig dacht ik een fractie later, wat heeft die film nu met voetbal te maken. En weer iets later zag ik wat er werkelijk stond.

Turk fluit halve finale
***
De grote klok in het zwembad was laatst van slag, op een of andere manier nam de seconde wijzer de andere wijzers ook mee, met als gevolg dat de uurwijzer 60 maal sneller draaide, door het kijken naar die klok ging het in mijn hoofd ook ‘draaien’. Gelukkig was er nog een 2e klok, anders was het uurtje zwemmen voorbij voor dat ik nat was. Deze snelle klok zou ik op mijn werk soms prettig gevonden hebben. Op mijn werk zag ik mijn collegas altijd in een witte broek, maar eens per jaar was er op een avond een personeelsvergadering, dat waren bijeenkomensten zonder witte broeken. Dat was voor mij ook een soort taal en rekenprobleem, ik kende ze eigenlijk alleen met witte broek. Die witte broeken gaf me wel vertrouwen in de chaos van een werkdag
***
Door mijn beeld-denken moet ik eerst een woord aan een beeld kunnen koppelen eer mijn hoofd dat woord kan verwerken. Dit leverd nogal eens grappige en vreemde situaties op in mijn hoofd, tenminste als ik een beeld zie met daar woorden bij. 
De afbeelding van hierboven zag ik, met als titel “schoonmaken is slechts voor blanken”
De kleuren van de poetsdoek en de handschoen zijn groen en geel. Dit zijn de kleuren van de ABN-AMRO bank, althans in mijn beleving. Het heeft ruim 1 minuut geduurd eer dat ik zag dat er Blanken stond en niet Banken. Misschien dat het wel een heel slim iemand is geweest om en foto te plaatsen met de kleuren van de ABN-AMRO. De foto stond ergens op het opinie gedeelte van de Volkskrant. Dat gedeelte van de foto met de wijsvinger ook de vorm van het bank-logo weergeeft was me nog niet echt opgevallen. Maar misschien dat het in mijn onderbewuste toch mee heeft gespeelt om Banken te lezen en niet Blanken. Met het DSB debacle in het achterhoofd is er banken natuurlijk veel aan gelegen om hun negatieve imago schoon te poetsen.
***

“Beatrix aangekomen in Australië”

De meeste mensen lezen van links naar rechts. Ik doe dit niet altijd, krantenkoppen lees ik heel chaotisch. Soms van rechts naar links, soms absorbeer ik eerst ieder woord van een krantenkop in mijn hoofd en formeer er dan pas een zin van. Een krantenkop lees ik soms zoals ik naar een schilderij kijk.
Met het voorbeeld van “Beatrix aangekomen in Australië” schrik ik vaak ook in de fractie van een seconde als ik er naar kijk. Omdat ik moeite heb met de woorden goed te rangschikken en de chaos die er dan in mijn hoofd zit lees ik dan vaak “Beatrix omgekomen in Australië”. Ook in de titels van NOS-teletekst krijg ik een schrikreactie met de woorden omgekomen en aangekomen.

In het engels heb ik ook moeite met white en with uit elkaar te houden.

***
 Ⓖⓘⓢⓣⓔⓡⓔⓝⓔⓔⓝⓣⓞⓝⓔⓔⓛⓢⓣⓤⓚⓑⓔⓩⓞⓒⓗⓣⓥⓐⓝⓘⓔⓜⓐⓝⓓⓜⓔⓣⓐⓤⓣⓘⓢⓜⓔ,ⓘⓔⓜⓐⓝⓓⓓⓘⓔⓘⓝⓢⓟⓘⓔⓖⓔⓛⓑⓔⓔⓛⓓⓛⓔⓔⓕⓣ.
Ⓩⓔⓢⓒⓗⓡⓘⓙⓕⓣⓛⓘⓝⓚⓢ,ⓩⓞⓞⓞⓚⓓⓔⓢⓞⓝⓖⓣⓔⓚⓢⓣⓞⓟⓓⓔⓐⓕⓑⓔⓔⓛⓓⓘⓝⓖ,ⓝⓐⓗⓔⓣⓖⓔⓢⓒⓗⓡⓔⓥⓔⓝⓣⓔⓗⓔⓑⓑⓔⓝⓚⓐⓝⓩⓔⓗⓔⓣⓩⓔⓛⓕⓝⓘⓔⓣⓜⓔⓔⓡⓛⓔⓩⓔⓝ.Ⓝⓐⓐⓕⓛⓞⓞⓟⓥⓐⓝⓗⓔⓣⓣⓞⓝⓔⓔⓛⓢⓣⓤⓚⓚⓡⓔⓔⓖⓘⓔⓓⓔⓡⓔⓔⓝⓔⓔⓝⓒⓞⓟⓨⓜⓔⓣⓓⓔⓣⓔⓚⓢⓣⓥⓐⓝⓓⓔⓢⓞⓝⓖⓣⓔⓚⓢⓣ.
Ⓓⓔⓣⓘⓣⓔⓛⓥⓐⓝⓗⓔⓣⓛⓘⓔⓓⓘⓢⓢⓣⓘⓛⓣⓔ. 
***
“Vergeet je nu niet te liegen ?”
Toen ik nog klein was stelde mijn vader me regelmatig deze vraag als ik iets verteld had. Door mijn zwakbegaafde verwerkingssnelheid raakte ik de kluts kwijt als hij dit zinnetje uitsprak. Mijn eerste reactie was “Nee ik vergeet niet te liegen” maar door de kromheid van de vraag moet het natuurlijk zijn “ja ik vergeet te liegen”
***

Kinderschaar

Inmiddels weet ik wat ze hier mee bedoelen. Tijdens een verjaardag of een feest en de hele familie is bij elkaar word er wel eens gezegd “de hele kinderschaar” is aanwezig. Het is een sociaal woord. Vroeger dacht ik dat het zo’n schaar was dit bij de geboorte van kinderen word gebruikt om de navelstreng door te knippen.

 ***

.Vrijmetselaar-Vrijmetselarij

Een speciekuip, wat water, wat cement, wat zand, en natuurlijk bakstenen, met dit geheel ga je geheel op eigen inzicht, zonder bouwtekening wat metselen, zeg maar een wildverband. Dan ben je in mijn ogen een “vrijmetselaar”, een metselaar die een ATV dag opneemt is die dag in zekere zin ook een vrij-metselaar. Ik weet wel dat dit volgens de dikke van Dale zo niet bedoelt word, maar dit soort beelden en gedachten komen wel bij me naar boven.

 ***

‘Bettieakkumaai’

Ik praat verbaal niet zo veel, en als ik al praat dan is het geen ABN, maar ABB. Er is iets vreemds, ik praat ABB, maar als ik dat ABB op schrift zie lijkt het voor mij eerder Sanskriet dan de taal die ik zelf produceer. Bettieakkumaai is zo’n woord. Het woord zou ook wel passen in het draadje ‘geheimschriften’ Als ik met mensen te doen heb die het ABB niet machtig zijn probeer ik me wel verstaanbaar te maken, en conformeer ik enigszins naar het ABN, met als gevolg dat ik dan nog trager ben dan ik met het ABB al ben. Andere mensen trekken soms een rookgordijn op met hun woordkeuze, maar dat kan ik ook :)

Het is geen Randstad woord, en ik heb gemerkt dat ze bij de Volkskrant ook niet gecharmeerd zijn/waren van ‘Bettieakkumaai’
Ik gebruikte dat woord als nickname op de opinie pagina, maar blijkbaar waren mijn bijdrages van een dermate gehalte dat Philippe Remarque en consorten ‘Bettieakkumaai’ een ip-ban hebben gegeven. In zekere zin vond ik dat een compliment en prettig, ik word liever de mond gesnoerd, dan dat ik me moet conformeren aan iets waar ik het fundamenteel met oneens ben. Naast een ip-ban werden ook al mijn berichtjes verwijderd, ik heb ze nog gemaild met de vraag “waarom?” Maar ‘Bettieakkumaai’ heeft tot op de dag van vandaag geen antwoord gegeven. Popie jopie media als de telegraaf/AD/Geen-stijl staan er om bekend dat ze weinig op hebben met vrije meningsuiting. Ook bij de Volkskrant staat op een laag pitje.
Terwijl ik toch echt niemand bijt, zelfs niet als ze me aaien

***
 Door het vele wandelen in de natuur kun je veel vogels zien, duiven, ooievaars, lijsters, mussen, roodborstjes, en soms een ekster, wandelen doe je doorgaans met je benen/voeten, en kijken naar, duiven, ooievaars, lijsters, mussen, roodborstjes, en soms een ekster, doe je doorgaans met je ogen. Het is al weer 10 jaar geleden dat ik door het vele wandelen en iets te nauwe schoenen een samensmelting kreeg van voeten/ogen/ekster. Een diervriendelijke samensmelting, de ekster had er geen last van dat zijn oog onder mijn voet bevond ;) Maar ik des te meer :pinch:

Even voor de duidelijkheid, het stinkt alleen onder-mijn-armen
***

Een denktank

Ik denk dat het goed zou zijn als er in een tank op een autonome egocentrische manier gedacht zou worden door de militairen op het slagveld. Ik heb soms het gevoel dat het tegendeel waar is, ze doen braaf en klakkeloos wat hun hoger in rang staande hen inpepert.

Denktank, Bradley Manning vind ik een mooi voorbeeld van een denktank de wereld op zijn kop dat uitgerekend deze mensen die bereid zijn/waren om autonoom te denken en te handelen gevangen zitten.

Afbeelding

 ***

Nuchter

Voor behandelingen/operaties in een ziekenhuis komt het nogal eens voor dat je “nuchter” moet zijn. Ik weet heel erg goed wat ze bedoelen maar mijn 1e gedachte komt uit bij een kratje bier.

Sober

Sober schijnt nuchter in het engels te zijn, ook een vreemde combinatie. Want wat betreft gemoedstoestand hoef je helemaal niet sober te zijn als je sober in het engels bent. Vrolijk & Sober kunnen goed samen gaan.

***

Eye-Opener

Op een of andere manier komt er dan een beeld in mijn schedel tevoorschijn van Captain-Hook die per ongeluk met zijn verkeerde hand een vliegje uit zijn oog wil wrijven.

 ***
Vrijblijvend Parkeren
Klappen
 

Afgelopen week bevond ik me even op het stukje aarde wat toevallig Vlaanderen word genoemd. En op een gegeven moment kwam ik een heel erg verwarrend verkeersbord tegen.
Vrijblijvend Parkeren, stond er op dat bord, en 1 meter verder stond er een verkeersbord wat aangaf dat je juist weer niet ‘vrijblijvend parkeren’ mog. Wat was het geval, dat bord moest aangeven dat je niet vrijblijvend mog parkeren maar dat je de weg vrij moest blijven van geparkeerde auto’s. Het zijn wel de charmes van de nuance verschillen tussen gebieden waar ze allebei Nederlands als voertaal gebruiken maar het de woord toch weer anders interpreteren. Ik bevond me in een voertuig waarvan ik zelf de chauffeur niet was, dus een foto van het tafereeltje moet je er maar bijdenken.
Tijdens dat zelfde ritje kwam het woord ‘klappen’ mijn gehooringangen binnen. In Vlaanderen bedoelen ze met klappen praten :)

De wet van Bartje.
Volgens de ‘wet van Bartje’ zijn de spellingsregels zo dat je sommige creationistische termen met een hoofdletter moet schrijven.
Volgens die zelfde ‘wet van Bartje’ zijn de spellingsregels zo dat je het woord ‘evolutie’, als het midden in een zin is niet met een hoofdletter hoort te schrijven. Zelf heb ik er geen last van, want ik gebruik zelden creationistische termen, maar ik proef toch iets van ongelijkwaardigheid, het ene woord staat hoger in de hiërarchie dan het andere woord, althans volgens sommige.
Het beste lijkt me om je simpelweg niet te conformeren naar die ‘wet van Bartje’, en dat andere zich niet conformeren naar mijn ‘wet van Bartje’ helpt me alleen maar om rechtlijnig te kunnen blijven denken.
***
ᘮᖰᖱᗩ☂ᙓ Ḱᗢᙢ♈ ᗴᖇ ᗩᗩﬡ, ᙡᗩﬡﬡᗴᗴᖇ ᙡᙓᙓ☂ ᓮḰ ﬡᗝᘐ ﬡᓰᙓ☂

 

Geef een reactie

