Militarisme~Pacifisme

Het is al weer vele jaren geleden dat ik in Breda was voor de militaire keuring. Eerst de lichamelijke keuring en afsluitend een kort gesprekje met iemand. Ik schat een half jaar later kreeg ik een brief dat ik goed gekeurt was maar dat ik buitengewoon dienstplichtig was. Ik hoefde dus niet in militaire dienst. Nu bleek dat jaar dat er veel van mijn leefdtijdgenoten niet in dienst hoefde. Toch denk ik dat die man met dat korte gesprekje wel iets gezien heeft dat ik niet geschikt zou zijn geweest. Ik had het op zich niet erg gevonden als ik een brief had gekregen met vetgedrukte letters “S5”. De titel S5 vind ik een mooie geuzennaam voor mezelf. Misschien dat ik de S5-status niet heb gekregen om me niet te krenken. Lang geleden had ik een buurjongen en deze had een luchtbuks, zelfs een luchtbuks voelde al niet prettig in mijn handen. Wat zou er gebeurt zijn als ik wel in dienst had gemoeten? Ik ben bang dat er niet veel goeds uit was gekomen. Er zou in ieders geval weinig van een groep-disipline in mij gedrilt worden, althans dat vermoed ik.

Bevel is bevel. Als iets bij mij niet werkt is het “bevel is bevel”. Ik denk dat de kogels in mijn geweer eerder het lichaam van mijn commandant en mezelf zouden treffen dan de zogenaamde vijand.
Nationale identiteit, ik heb dat nooit echt begrepen. Dat is een identiteit wat in ieders geval geen natuur-identiteit is. Om in militaire termen te blijven vind ik deze identiteit een “losse flodder” Als ze in 1830 toevallig de “grens” iets noordelijker hadden bedacht dan zou ik een andere identiteit hebben, dat vind ik de grootst mogelijke onzin. Met voetballen heb ik wel iets van een wij-gevoel maar veel minder dan andere. Ik vind oranje overigens ook geen prettige kleur. In de film “Einstein and Eddington” is een scene te zien waar zyklon-B word getest op duiven. Deze scene speelde zich volgens mij of in Berlijn. Einstein werd erg kwaad toen die duiven vergast werden, terwijl andere goedkeurend naar dat experiment naar stonden te kijken. Nu weet ik niet of het destijds in het echt ook zoiets is gebeurt met in het leven van Einstein. Maar ik kon me vlijmscherp inleven hoe hij reageerde. Hij vond het vreselijk voor die duiven en hij dacht vele vele stappen vooruit wat er met dat gas gedaan kon worden.

Bradley Manning. Ik heb heel erg veel bewondering voor deze man. Ik vind het werkelijk de wereld op zijn kop dat iemand die oorlogsmisdaden (de film vanuit die helikopter in Irak) de wereld in stuurt, als landverrader te kijk word gezet. Zo iemand verdient de nobelprijs voor de vrede maar toch geen levenslange gevangenisstraf! Ik heb enkele stukjes gelezen dat Bradley Manning ook iets van asperger in zich zou hebben. En ja, ik kan me dat goed voorstellen, als ik zie wat hij gedaan heeft. Om strafvermindering te krijgen heeft hij excuses aangeboden. Nu kan ik natuurlijk niet voor deze man spreken maar ik denk dat hij die excuses helemaal niet meende. Enkele jaren geleden ben ik er achter gekomen dat mijn ongezouten mening over de mijn inziens “bloed voor olie oorlog in Irak” niet op prijs word gesteld door sommige.

“On the side of a hill” van Simon & Garfunkel vind ik mooi.
Mijn brein en het leger passen niet goed bij elkaar.

Ik “ben” Rus, Amerikaan, Belg, Nederlander, Indonesiër, Ier, Noor, Duitser, Brabander, Fries. Op momenten dat ik helder ben in mijn hoofd, en mensen zeggen iets in de trant van, ik “ben” zoals in de zin hier boven dan vraag ik me altijd af, “ben” je dat wel. Ik begrijp wel wat ze bedoelen maar het is in mijn beleving niet waar wat ze zeggen. Als de militairen van Napoleon of Hitler iets betere wapens of spieren hebben gehad dan hun vijanden dan zou ik nu een andere identiteit hebben? Als mensen nu zouden zeggen ik “ben” mijn vingerafdruk, ik “ben” mijn DNA, ik “ben” een mens. Met deze dingen kan ik goed overweg, want deze identiteiten ( vingerafdruk DNA en mens ) bezit ik namelijk ook, dit zijn identiteiten die op het individu slaan en op de mensheid als geheel, en niet op stukjes aarde die toevallig ooit door iemand een naam gegeven is. Wat maakt iemand die op een stukje aarde woont wat toevallig Rusland word genoemd een ander mens als mij, die toevallig op een stukje aarde woon wat Nederland word genoemt. Los van die vingerafdruk en dat DNA niets in mijn ogen. Die NT-militairen, overal ter wereld zouden wat meer bij zichzelf te raden moeten gaan dan bij hun “baas”.

Stel een Duitse herder, een Mechelse herder, een Hollandse herder, een Afghaanse windhond, een Chinese rimpelhond, een Ierse setter, een Deense dog, die komen elkaar tegen tijdens een rondje wandelen dan zouden ze geen schoefel hebben dan hun “Baas” ze de identiteit geeft van Duitsland, Mechelen, Ierland, Afghanistan. Wie heeft nu het hoogste IQ vraag ik me soms af, een hond of een mens.

Apache-helikopter.

Wie is er nu gek vraag ik me wel eens af. De massa of ik? Bij de naamgeving van een gevechtshelikopter ben ik nog steeds van mening dat de massa gek is.
Er zijn helikopters die hebben de naam Apache. Dit staat voor indianen in Noord Amerika die grotendeels zijn uitgeroeid. De nazaten van deze daders gebruiken nu de naam Apache voor hun wapentuig . . . . Helikopters waar de meest vreselijke dingen met uitgehaald kunnen worden, zoals Bradley Manning ons heeft laten zien. Ik heb het wel eens verteld dat ik het onbegrijpelijk vind dat ze deze helikopter zo noemen maar merk dat mensen het niet echt begrijpen, of willen begrijpen. Een enkeling werd zelfs wat agressief.

Urbanus in een van zijn shows.
Omdat jullie vandaag zo braaf zijn geweest, krijgt ge van mij deze keer maar een half pakske slaag Als kinderen erg braaf zijn geweest ligt het bij mij niet voor de hand dat je ze 50% klappen gaat geven. Ik begrijp wel dat Urbanus dit grappig bedoelt heeft, maar daar is het ook toneel voor. Oorlog is alles behalve toneel, je medemens de schedel in slaan is echt. De grap van Urbanus proef ik ook bij slachtoffers van genocide door de nazaten van de daders hun wapens die naam geven. Dat er in de samenleving maar erg weinig weerstand is tegen de naam geving van wapens maakt mijn mening niet minder. Mijn mening is redelijk pervasief. Mijn gevoel voor eigen-waarde is na mijn diagnose sterk vooruit gegaan. Nu is de volkeren moord op indianen al heel lang geleden geschied, maar als ik 1 van de overlevende was geweest, dan was ik niet blij geweest als ze met mijn voorvader gingen pronken en ‘opnieuw’ gingen moorden. Enige jaren geleden zag ik kinderen van een jaar of 10 met viltstift allerlei nare en sadistische verwensingen op bommen schrijven, bommen die bedoelt waren om hun medemens.
Als mensen het ergens niet met eens zijn, vind ik het altijd mooi als ze dat vertellen hoe het dan wél zou moeten zijn. Ik weet wel een paar benamingen voor gevechtshelikopters.
1. imagine ( John Lennon )
2. gelijkwaadigheid
3. humanity
En in plaats van bommen op mensen te gooien zou ik voetbalballen of brood uit een toestel gooien.
Niet alleen Apache, Blackhawk en Comanche vind ik een vorm van sadisme/geschiedsvervalsing, ook de Tomahawk raketten vind ik een vorm van indoctrinatie/cultuur-imperialisme. Een raket waar dood en verderf mee word gezaaid. Hopelijk kom ik Noam Chomsky ooit tegen. Naast mijn klassiek autisme bezit ik volgens mij ook het Louis-van-Gaal-syndroom, {ben ik nu zo … of jullie nu zo …} vind het overigens wel een positief syndroom dat ik niet in een sloot spring als miljarden mensen dit wel doen. Het midden-oosten
Deze regio bezit een krachtig en giftig mengsel van religie en nationaliteiten, in deze contreien kijken ze niet op een bos peeën. De wapenhandel floreert wel erg goed in deze gebieden, een grote ‘afzetmarkt’ voor de body-bag-fabrikant De beste manier om vrede te bereiken is om simpelweg geen oorlog te voeren, als ik dit wel eens vertel word het meteen met hoongelach weg gewuift. De eerste maandag van de maand, als het goed is om 12 uur smiddags gaat er een sirene, als het op een andere dag de sirene loeit dan is er iets loos. Althans dan is het raadzaam om om erg allert te zijn. Dit allert worden waarbij per direct alle seinen op rood springen heb ik ook als ik het Amerikaanse-engels hoor. Bij het Britse, Australische en Zuid Afrikaanse heb ik dit niet. Ik geef toe dat het een vooroordeel is. Bij sommige met dit accent heb ik dat niet, en een van hen is Noam Chomsky. Deze man spreekt me erg aan. Voor deze man heb ik weer veel respect =D> . Er is een nederlandstalige website over het wel en wee van deze man.
http://www.chomsky.nl
Afbeelding
Ik kijk niet graag naar foto’s van mensen die me aankijken, maar ik merk dat ik dit gevoel niet heb bij deze foto. Als er eenmaal vertrouwen is kijk ik juist weer graag naar gezichten.

Dienst-plicht versus Vredes-plicht

Dienst-plicht, de plicht/verplichting om te dien. Okay, maar 1, Wie ga je dienen? 2, Wat ga je dienen? 3, Waarom ga je dienen?

Ga je blind de hoger in rang staande 3 sterren generaal dienen, door braafjes bevel-is-bevel te dienen.
Een 3 sterren generaal die op zijn beurt ook weer braafjes de orders/bevelen/commando’s van zijn minister van oorlog te dienen. Die op zijn beurt ook weer lijntjes met multinationals/wapenhandelaren en religies als baas heeft.

Of ga je Vrede dienen?
Als ik op mijn manier naar de wereld kijk dan kom ik tot de conclusie dat je met de hiërarchieën van legers heus niet altijd de vrede gaat dienen. Integendeel zelfs.
Een lijstje van mensen en organisaties waarvan ik vind dat ze vrede dienen.

De blauwhelmen van de verenigde naties

Het leger des heils Met als ‘minister dan defensie’ Majoor Bosshart

Job Cohen heb ik ook veel respect voor. De machtig mooie toespraak die hij enkele jaren geleden hield tijdens de dodenherdenking staat in mijn geheugen gegrift.

Wereld icoon Nelson Mandela vind ik ook oprecht, als je structureel door mensen als apart/minderwaardig word behandelt kan ik me voorstellen dat er op een gegeven moment niets anders op zit om de wapens op te pakken zoals het ANC deed. Bij de PLO idem dito

Muzikanten als Sting en Roger Waters van Pink Floyd staan bij mij ook hoog in “rang”

Het internet, okay er zitten ook nadelige kanten aan het internet, maar per saldo denk ik dat ze de mundiale Vrede dienen.

Afbeelding

 Dienst-weigeren.

En dan bedoel ik dat je die oproep brief in de prullenbak gooit. Nooit in dienst geweest, ze hadden mij niet nodig. Maar was ik gekomen als ze mij wel wilde hebben? Ik was een held op sokken geweest en gewoon braafjes naar de kazerne gekomen. In die dril-periode zou wel niet veel goeds uit me zijn gekomen. Tenminste goeds, wat de commandant goed vond. Ik heb bewondering voor mensen die dienst-weigeren, mensen die hun principes overeind houden op de momenten dat er mentale druk op zo word uitgeoefend.

Afbeelding
Het gebroken geweer is een internationaal symbool voor dienstweigeraars.

Afbeelding
De Vredesraket die op het museumplein stond, erg jammer dat beelden met zulke symboliek niet mogen, juist in een stad als Amsterdam. Een beeld wat door die 2 mensen die de raket vormen 1-heid oproept. Klaarblijkelijk zijn er in Amsterdam krachten die geen 1-heid wensen …

Het is ergens oorlog. De diverse strijders schieten dermate raak dat er 27 mensen worden gedood.
Na het vechten trekken de strijders zich terug, en dan komt ‘reporter’ *** Michael Falk ten tonele *** voor een interview. De aankondiging door een mevrouw, en het hele doen en laten van Michael Falk is volgens mij bedoeld om neurotypische mensen eens te laten lachen wat voor een gekke-Henkies autisten zijn. Maar ik zie dat fundamenteel anders, ik vind het niet grappig.
1. Ik vind het filmpje een aanklacht-satire-spiegel richting de georkestreerde propaganda media die alleen maar de dingen vragen die de geinterviewde en hun achterban graag horen.
2. Ik vind het filmpje een aanklacht-satire-spiegel richting mensen die andere mensen vermoorden in een oorlog.

“het zwakke geslacht”

Ik zou nog een stapje verder willen gaan Amoebe, ik denk dat het voor een meer vredige wereld goed zou zijn als alleen maar vrouwen militair konden zijn. Vrouwen (uitzonderingen als iron-lady Margareth Thatcher daar gelaten) dienen oprechter en zorgzamer dan mannen een geweldloze wereld. En langdurige vrede is de grootste vijand van de wapenhandel, dus alleen vrouwen die dienstplicht zal voorlopig wel een utopie blijven. Ondanks dat denk ik dat utopieën toch belangrijk zijn.

Afbeelding
Mijn hoogst afgeronde school-carriere was de LTS, LTS b-nivo om precies te zijn. Tijdens het laatste jaar werd onze klas S4 genoemd. De S stond voor schilderen, en de 4 stond voor het 4e jaar. Destijds kreeg ik al regelmatig te horen dat we maar blij moesten zijn met S4. Voor het zelfde geld viel je onder S5, en als je dat had dan waren de rapen gaar, lager dan S5 kon je niet zinken als je de woorden moest geloven. Ik begreep dat toen niet echt, later werd het me duidelijk dat ze met S5 mensen bedoelde die onstabiel bevonden werden op de militaire keuring. De S van S5 staat voor Stabiliteit, voor dat wapengekletter en oorlog voeren ben ik erg onstabiel. Maar ik denk dat mensen met S5 juist erg goed zijn voor vrede op aarde.
Afbeelding

Als je moraal/oorlogsmisdaden/genocide/moorden/mensenlijkheid buiten beschouwing laat (ik doe dat niet) dan heeft de fabrikant van het zyklon-b, zijn fabrieken en zijn personeel een flinke “Boost” gehad bij de fabricage van hun moordende goedje. Zijn bedrijf liep zo goed dat ze op een gegeven moment niet aan de grote vraag konden voldoen, handel is handel :( De zaak liep als een dolle, ze konden het werk niet aan. Heden ten dagen word de massa nog steeds voor de gek gehouden ten gunste van de wapenhandelaren en hun aandeelhouders.
Ergens op de planeet aarde staat als “eerbetoon” een standbeeld voor een meneer die “Bomber Harris” word genoemdt.
Ik vind der erg misplaatst.

Op die berg bij Waterloo zou ik ook een meer 1-heidsbevorderend beeld zetten in plaats van die leeuw, iets met een vredes duif gaan mijn gedachten.

de diverse burgeroorlogen en wie hun de wapens leveren waarmee ze hun medemens doden. Het antwoord op die vraag is kinderlijk eenvoudig, tegen het simplistische aan zelfs. Die wapens worden primair gemaakt en geleverd in de fabrieken van de wapenhandelaar. Je kunt je medemens met een stok dood slaan, of met een broodmes, dit zijn wapens die in vrijwel ieder land op aarde gemaakt kunnen worden. Maar voor de meer geavanceerde wapens heeft de Arabische wereld toch zijn medewerking van het zogenaamde ‘goede westen’ nodig. En als er geld kan worden verdient door de fabrieken van de kalaschnikofs, de chemicaliën van Frans van Anraat, de westerse oliebedrijven, dan is geld verdienen het credo, wat er daarna met de wapens gedaan word is een ver-van-mijn-bed-show lijkt het wel. Zaken zijn zaken.
Ook banken die zaken doen met de wapenhandelaren vind ik niet zuiver op de graat. Enkele jaren geleden was er deining om banken die belegde in bedrijven die cluster-munitie maakte. Eigenlijk best wel merkwaardig dat we wapenhandelaren met clustermunitie niet goed vinden, kogels/bommen die niet al clustermunitie uit elkaar spatten doden net zo goed.
Het ontstaan van de burgeroorlogen in het midden oosten: cruciaal lijkt me dat Bush, Powel, Cheney, en hun schoothondjes daar een groot “aandeel… $€” in hebben gehad. En met een drog-reden van massa vernietigingswapens is de wereld voor de gek gehouden, en de lont in het kruidvat is aangestoken.

www.stopwapenhandel.org

Een leger dat vol zit met autisten zal waarschijnlijk geen grote groeps-discipline vertonen. Ik denk wel dat ze de “vijand” op een minder vijandige en neutralere manier bezien dan NT-soldaten. Money, dollars, aandeelhouders, commercie, hersenspoeling, olie/gas, imperialisme, zijn belangrijk voor de hoge heren. Het daadwerkelijke vrede en veiligheid speelt ook een rol, maar is in mijn ogen ondergeschikt aan de belangen van het groot kapitaal. Vaak zijn de belangen van vrede en veiligheid tegenstrijdig aan de commerciele belangen. Als er geen dode vallen hebben de aandeelhouders van de body-bag fabrikant geen afzet markt meer, de dow-jones is dan slachtoffer van de vrede, en dat kan natuurlijk niet in het kapitalistische systeem. Het is inderdaad heel opmerkelijk Otje dat Snowden bij de “vriendjes” van de VS ongewenst is.

Ik heb respect en bewondering voor Joschka Fischer, zoals hij ten overstaan van de hele wereld de legendarische woorden “I am not convinced” sprak.

Afgelopen vrijdag heb ik een hele bijzondere ervaring gehad, althans op mijn brein kwam het beeld bijzonder over. Ergens in een weiland was ik aan het vliegeren. Het was ongeveer half 4 in de middag. Het was in de buurt van het Brabantse dorpje Bladel. Niets vermoedend was ik aan het vliegeren, tot het moment dat mijn ogen en oren radar een groot militair vliegtuig ontdekte.
het bleek hét vliegtuig uit Oekraine te zijn. Het totaal van dat ik daar met een vliegertje in de lucht hield en dat een andere ‘vliegertje’ vele kisten bij zich had van mensen maakte veel indruk. Ik werd zelfs bang dat mijn vliegertje niet in de lucht bleef, bij het aanschouwen van dat militair toestel. Er waren ook kinderen op dat weiland, dus over de inhoud van dat militiare vliegtuig heb ik niet met hen gesproken.Een dag later las ik op omroep brabant dat die zaterdag dat zelfde vliegtuig was geland met de laatste kisten. Er werd bij vermeld dat voormalig minister van de irak-oorlog Henk Kamp namens de regering op het vliegveld was. Ik leef echt in een andere wereld dan de massa. Ik kon en kan nog steeds niet begrijpen dat zo iemand daar namens de regering acte presence gaf. Ben ik nu gek of zijn het die andere 15 miljoen.

Een hele trieste foto :( . Een foto van een nationale vlag in rouw en een militair vliegtuig, dat de stoffelijke overschotten van de MH17 ramp aan boord heeft. Ik kreeg een dubbel gevoel bij het zien van deze foto. Ieder mens is een individu, geen enkel individu is gelijk aan een ander. Maar het groepsmechanisme toont naar mijn mening wel gelijkenissen. Een nationale vlag en militairen die ik op de foto zie zijn naar mijn mening toch ook wel een mechanisme geweest die in Oekraine die de ramp hebben veroorzaakt.

 Er is voor mij een wezenlijk verschil tussen het begrip ‘defensie’ en ‘aanval’ die sloten van mijn voordeur zijn defensief, en een breekijzer is aanvallend. Als wat wij verstaan onder ‘defensie’ ook werkelijk alleen defensief gebruikt worden ik denk dat er dan veel meer vrede is op de planeet aarde dan nu het geval is. Stel dat mijn buren vergeten om de voordeur dicht te doen als ze op vakantie gaan, geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om daar binnen te gaan snuffelen. Mocht er een hongerwinter zijn, met lege schappen in de supermarkt dan durf ik er geen vergif op in te nemen dat ik wat aardappelen bij mijn buren ga weg bietsen.
Door de bank genomen heb ik ook meer inlevingsvermogen voor een politie agent dan voor een militair, tenminste in het stukje aarde wat we toevallig nederland noemen. De oproerpolitie van de pro-westerse militaire junta in Egypte heb ik weer weinig sympathie. Zolang als er leven op aarde is zal er altijd wel een + en een – zijn.

ik denk stellig dat zoals met alleen maar vrouwen als militair dat ook alleen maar homoseksuelen als militair veel vredigere aarde zouden hebben dan nu het geval is. In plaats van de ‘vijand’ dood te schieten lijken mij homoseksuelen eerder geneigd om een feestje te bouwen met de ‘vijand’ . Mooi voorbeeld vind ik Bradly Manning, de wereld op zijn kop dat je met het de wereld laten zien van misdaden je opgesloten word in een cel. Het Simon Wiesenthal centrum word er terecht om geroemd, maar deze Bradly Manning word als crimineel behandelt :angry: . Hillary Clinton lijkt me de minst slechte kandidaat waar uit gekozen kan worden, ik zou graag zien dat Bradly Manning ook verkiesbaar zou zijn. Mocht hij verkiesbaar zijn dan zal hij wel geen politieke macht kunnen verwerven, maar dat neemt niet weg dat ik hem toch een goede kandidaat zou vinden, al was het alleen maar om mensen aan het denken te zetten.

Update komt er aan, wanneer weet ik nog niet.

Geef een reactie

