Telefoons

Een 20 jaar geleden was je een regelrechte yuppie als je een mobiele telefoon had. Tegenwoordig word je door de massa als een regelrechte loser gezien als je er geen hebt. Zelfs een simpele mobiele telefoon is al ouderwets. Tegenwoordig hoor je pas bij de club als je een Smartphone als statussymbool in je broekzak hebt zitten. Mijn oude vertrouwde “koelkast” voel ik me nog het prettigste bij. Smart, ja smart zijn de makers van deze toestellen wel als je ziet hoeveel geld ze uit de portemonnee van mensen weten te kloppen. 20 jaar geleden was je een regelrecht Yuppie als je een Geen-Snoer-Meer in handen had. In de trein en de bus is het nu wel een stuk rustiger geworden als 80% van de passagiers naar die paar vierkante centimeter ziet turen. Heerlijk die stilte. Als ik wandel in de natuur dan zou het een letterlijk en figuurlijke stoorzender zijn om zoiets mee te moeten dragen. ik voel me dan niet vrij, ieder moment van de dag kan ik immers gestoord worden door mensen. Ik leef graag in een continue status van een lichte trance. Slapen met de voordeur en ramen open doe ik ook niet. Apps en Selfies zijn niet aan mij besteet. Misschien dat het nog ooit veranderd. In de tijd van de MSN-messenger, had ik die ook nooit aanstaan als ik ergens anders met bezig was. Eerst het een en dan het ander, het een en ander tegelijkertijd kan ik niet verdragen.

Dat vegen en daarna drukken doe ik niet, ik doe het altijd andersom. Eerst drukken en dan vegen ;)

Een mobiele telefoon heeft als eigenschap dat er geen snoer aan zit. Een mobiele telefoon kun je dus op de meest vreemde plaatsen naar toe nemen en daar op die vreemde plaatsen gaan bellen, nouja bellen, in dit geval kan ik het beter hebben over “drukken draaien en vegen” met een mobiele telefoon. Het is al weer ruim een jaar geleden dat ik iemand belde, we hebben ongeveer een 10 minuten gesproken. Op het eind van die 10 minuten werd er tegen mij terloops vertelt dat ze 10 minuten op het toilet heeft gezeten. Ik weet niet of het door mijn beeld-denken komt, maar als dit de eerste minuut al was gezegd dan had ik niet 10 minuten open en vrij kunnen spreken. De avatars waar geen gezichten op staan van mensen voel ik me ook vrijer, avatars zonder een foto van een gezicht kan ik me meer in mijn droom-wereld bevinden. Het klinkt misschien lachwekkend, maar het grootste probleem dat ik met een telefoon heb is dat ik gebeld kan worden. In theorie kan ik ieder moment van de dag door iedereen op aarde gebeld worden.
Ik heb 2 koelkasten, 1 om te bellen en gebeld te worden en 1 om alleen te kunnen bellen. Die laatste gebruik ik alleen als ik buiten de deur ga. Ik weet zelfs het nummer niet van mijn eigen telefoon, laat staan dat een ander het weet. Dit is erg rustgevend om niet de hele wereld in mijn broekzak te hebben zitten. Deze laatste is prepaid, dus ik moet wel ieder jaar opwaarderen. Het voelt prettig om niets/nergens/erewhon/onzichtbaar te zijn voor de buitenwacht.

Bel me niet, ik bel zelf wel.

Internet moet ik al sowieso niet op mijn koelkast hebben zitten. En mijn fotografisch geheugen is dusdanig dat ik heel erg veel foto’s/selfies/filmpjes op kan slaan op de harde schijf in mijn schedel.

Ze zijn inderdaad multi functioneel. Om er voor te zorgen dat je lippestift op je lippen komt en niet ergens bij je oorlelletje kun je ze ook gebruiken als spiegel/make-up atribuut. Ik moet geen plamuur op mijn gezicht en voor spiegels ben ik ook allergisch. Als ik mensen aanstalte zie maken om een selfie te maken vlucht ik weg.

Heel toevallig dat ik gisteren in een val liep. Er werd een selfie van me gemaakt. Dat ik lelijk ben dat weet ik ondertussen wel, maar het is iedere keer toch schrikken als ik daar mee geconfronteerd word. Ik schrok me letterlijk het apen-zuur.

*Selfie*

Lang geleden, in het tijdperk van voor de smart phones en zelfs van voor de koelkasten kocht ik wel eens kleding bij de V&D. Regelmatig dat er dan in dat warenhuis het vogende klonk.

Ding-dong: Er is telefoon voor mevrouw Pietersen, afdeling verkoop, toestel 14, interlokaal

Ik vond het best wel grappig dat dan de hele V&D wist dat er telefoon was voor mevrouw Pietersen.
Ik ging dan hele verhalen bedenken, wie mevrouw Pietersen was, wie haar belde, en vooral waarom. Was het een ontevreden klant? Was het meneer Pietersen die belde dat hij moest overwerken op het kantoor van Shell?

Op mijn werk hadden de voorlieden op een gegeven moment een mobieltje dat ze van de baas kregen. Dan had je een status-symbool in je broekzak, en ietsje later via een klein heup-tasje buiten je broek hangen, zodat je meteen op kon nemen. We moesten officieel tot kwart over 4 werken. En daarna mochten we pas met het busje naar huis. Het begon op een gegeven moment toch wel erg op te vallen dat de baas zo rond de klok van 4 uur belde om te controleren of we niet te vroeg weg waren. Met het geronk van een volkswagen busje kon de voorman moeilijk zeggen dat we nog op de steiger stonden.

Een smart-Phone is om te beginnen smart, hij is blitzzz, heeft zeer sterke contactuele eigenschappen, kan erg goed multitasken, is erg gewild bij de massa, kan goed hoofdrekenen, sterk geheugen, hij is snel, ondanks zijn smart-heid is hij toch sterk manipuleerbaar, hij is een status symbool, naast blitzzz heeft ie ook soms een flitzzz, hij vind het prettig als je op hem drukt of veegt, hij waait met alle golflengtes mee, hij is commercieel aantrekkelijk.

Laten al deze eigenschappen nu net dingen zijn die ik niet bezit, of in minimale mate bezit. Nu heb ik kort geleden een tweedehandse “zwarte braam” gekregen die alle bovengenoemde eigenschappen bezit.
Een vraag die ik vaak tegen mezelf stel, “Wat moet je er mee, wat heb je er aan?” Om enigszins op gelijke voet te leven met die zwarte-braam heb ik er meteen het nog werkende sim-kaartje uitgehaald. En hij was plots een heel stukje minder smart. Met het sim-kaartje verwijderen heb ik hem net zo gehandicapt gemaakt als ik zelf ben. Op deze manier krijgt ie alleen maar input van mij.
Geen input van andere mensen, en dat geeft toch wel rust. Ik kan er een foto met maken, zelfs met een flitzzz, en ook een filmpje is mogelijk. Ik ben de baas over dat dingetje en dat dingetje niet over mij. Sterker nog, ik kan functioneren zonder dat dingetje, maar dat dingetje kan niet zonder mij functioneren. 2 weken geleden tijdens een contactdag van PAS waren we in een locatie waar schilderijen aan de muur hingen. Van de vorige contactdag kon ik me nog herinneren dat er 1 schilderij was dat mijn speciale aandacht trok. Een klein jongetje dat een soort poncho/schild over zich heen droeg om te beschermen tegen de grote boze buiten wereld. Onder die poncho/schild kon je een gelukkig gelukzalig gezicht zijn, althans zo komt dat ventje op mij over. Met mijn gehandicapte smart-Phone heb ik er een foto van gemaakt. Het zal geen winnaar zijn tijdens de eerst volgende world press photo. Maar dat past wel bij dat jongetje op de foto om niet in de spot-lights te staan. Harrie van Rosmalen is de maker van dit schilderij, zijn artiesten naam is Hakkie.

Telefoons in zijn algemeenheid vind ik maar storende dingen, je kunt immers 24 uur per dag gebeld worden. Ik bel liever zelf dan dat ik gebeld word. Maar er is ook een keerzijde heb ik de laatste dagen gemerkt, echter wel positieve keerzijde met een creatief/onorthodox randje …
De laatste 2 dagen was ik er even tussen uit, en heb bijna 2 dagen met zogenaamde “oortjes” in mijn oren gehad. Het stekkertje van deze oortjes had ik zo maar in mijn jas gestopt. Dit geeft een lichte demping van het omgevingsgeluid, maar wat ik nog veel prettiger vind, het is ook een soort van geestelijke cocon waar ik me dan ik bevind. Met oortjes in mijn oren voel ik me minder onderdeel van de massa, ik word meer met rust gelaten, en zelfs al zou iemand vanuit het niets iets aan me vragen, dan kan ik op een sneaky manier net doen dat ik het niet hoor. Met oortjes in mijn oren hoor ik veel beter mijn eigen ademhaling, het zelfde rustgevende effect als ik onder water ben bij het zwemmen. En geen gedoe met opladen.

Het meisje op de foto heeft ook de verleiding niet kunnen weerstaan om geen mobieltje aan te schaffen. Of ze er echt gelukkig van is geworden heb ik mijn twijfels, aangezien ze er nogal ‘stoned’ bij staat. Ofschoon ze alleen maar bereikbaar is via sms-jes houd ze toch haar oor bij de Phone. De 0900 sms-jes zijn best wel prijzig heb ik begrepen, maar je krijgt er wel een sms-je voor terug. Ofschoon religies door de bank genomen niet zo progressief zijn gaat deze dame toch met de tijd/mode van de massa mee. Zo te zien is het geen smart-Phone de ze in haar hand heeft. Dus de kans dat ze ook op dit forum aanwezig is schat ik laag in. Als je voor de grote ingang van de Sint Jan staat in Den Bosch, kun je rechts van de kerk tussen de Parade (een plein) en de kerk lopen. Na wat speurwerk kun je haar zien. Hoe zou ze haar mobieltje opladen vraag ik me af. Waarschijnlijk krijgt ze de energie ‘van boven’.

Ik bel liever zelf dan dat ik gebeld word. Vandaag heb ik een bel systeem ontdekt wat deze toepassing bezit.
Jij kunt bellen, maar anderen kunnen jou niet bellen. En het mooie komt nog, het is helemaal gratis, het kost 0,0 €
Zelfs geen aansluitkosten, geen monteur over de vloer. Je kunt anoniem bellen, niemand die ooit komt te weten hoe vaak je belt. Dit in tegenstelling tot Skype, Skype is ook gratis maar zeker niet anoniem. Geen piek en dal tarief. De eerste minuten van het jaar 207 n.d. gebruik ik het ook. Waar Telfort Vodaphone en het KPN netwerk overbezet raken tijdens het eerste uurtje van het nieuwe jaar zul je storingen ondervinden. Het enige wat je nodig heb ik een verbinding met het internet, en je hebt logischerwijs speakers nodig anders hoor je niets. Ik heb geen smart Phone, dus of het systeem daar op werkt weet ik niet. Op een desktop/tablet/laptob werkt het bellen in ieders geval subliem. Om te kunnen bellen moet je op de link hieronder klikken, je word dan via een operator doorgeschakeld. En je kunt bellen zoveel je wilt.

Het psychisch onvermogen tot blind/klakkeloos conformeren naar de massa is niet altijd makkelijk, maar het zorgt er wel voor dat je hersenspinsels op creatieve paden terecht komen. Met de peperdure iphone’s van wijlen Steve Jobs idem dito. Vanmorgen heb ik mijn eigen eiphone gemaakt, gratis is ie niet, maar de kosten zijn nihil. Toevallig had ik nog een oud prepaid simkaartje van Telfort wat compatible was met deze Phone. Het shockprove gehalte is echter minder dan gebruikelijk. Desalniettemin heb ik zojuist toch een patentaanvraag verstuurd, middels de SMS functie op dit gloednieuwe toestel. Heb ik eenmaal een groot marktaandeel in handen dan doop ik het apparaat om tot De-Calimero.
Oooooh Jemig de Pemig, ik had enkel Bakeliet.
***

 Ringtones :silly:

Als ik dit woord hoor dan hebben mijn mondhoeken de dreiging om omhoog te gaan staan. Ik heb inmiddels ervaren dat het niet gewaardeerd word als je ‘ringtones’ een grappig fenomeen vind.
Als ik een woord voor het eerst hoor en niemand vertelt wat daar mee bedoeld word dan gaan mijn gedachten alle windstreken in. Een jaar of 12 geleden was het woord ringtone “fashion”. Na enige tijd begon het toch te dagen dat ze met ringtone niet veel meer bedoelde als het pring-pring wat uit hun statussymbool klonk. Wie er belde was niet zo belangrijk, dat de buitenwacht kon horen dat je een blitze-ringtone had was veel belangrijker. Sommige hadden een ringtone & trilfunctie aan staan.
Als dan in de pauze de smartphone begon te loeien en te zoemen van het trillen stond je helemaal boven aan in de hierarchie. Ik had destijds geen Phone, en als ik er wel een zou hebben zou ik het bewust uit zetten om het risico te ontlopen om tijdens de pauze lastig gevallen te worden, ten overstaan van de hele meute. Van gek tot gekker tot ronduit asociaal waren de deuntjes soms. Een oud collega had enige tijd een brullende Hitler als ringtone, en meneer vond het nog grappig ook :(
Een telefoon die niet rinkelt als iemand je belt is erg onhandig, dus ja, ik heb ook een ringtone, al noem ik het zelf liever ‘geluidje’ Op mijn Nokia staat “Destiny” als geluidje, een van de standaard geluidjes.

Lang geleden is er een keer een thermopane ruit op mijn op de topjes van mijn tenen gevallen.
Dat waren voor zover ik weet de enigste Blauwe tenen die ik ooit gehad heb.

***

Kortsluiten

Op het eind van een telefoongesprek valt ook wel eens ooit het woord ‘kortsluiten’
We zullen over een tijdje weer kortsluiten. Ik weet wat er bedoelt word, maar het blijft komisch, nouja komisch, de doodstraf op een elektrische stoel lijkt me niet erg komisch. Je miljarden hersencellen zijn in bepaald opzicht ook allemaal mini mensjes die kortsluiten met elkaar, tesamen vormen ze de geest, althans zo zie ik het. behalve als ze korstluiten met ACDC.

+

ik ga ophangen

Een enkele keer komt er na dat zinnetje iets met ik ga ophangen Ik gebruik dat ook wel eens. Gelukkig vind ik het leven prettig momenteel, en ben niet van plan om op te hangen.

***

In het tijdsbestek van begin van het diagnose traject, tot op het moment dat ik mijn diagnose rapport fysiek in handen had ben ik een keer gebeld, om te beginnen was het al een anonieme beller, en de mevrouw aan de lijn zij dat ze verkeert verbonden was, ze nomde wel een voornaam wie ze zou zijn. Maar meer ook niet. Op dat moment zocht ik er niet veel achter, maar een minuutje later ging i denken dat het wel eens iemand van het diagnose centrum zou kunnen zijn geweest die even wilde testen hoe ik reageer op een telefoontje. Het enige wat ik haar verbaal vertelde was “hallo” Nu zie ik dit als een vorm van complotdenken die niet per definitie negatief is voor mij, mocht mijn complotdenken waar zijn dan is het immer een complot om een juiste diagnose te stellen. Er zijn er maar een paar die mijn mobiele nummer kennen, erg verdacht als dan iemand belt die vertelt dat ze verkeert verboden is.

***

“Carkit”

Ik heb geen Carkit. Het schijnt zo te zijn dat je met een Carkit handsfree kan bellen.
Ik kwam zojuist een Carkit tegen waarmee je handsfree je auto kan besturen.
Afbeelding
Of deze Carkit wel zo veilig betwijfel ik.

***

De-Niets-Phone

Vooralsnog die ik alles met mijn Blackberry uit de 2e eeuw na Darwin. Ik kan er met bellen sms’en en ik kan er summier mee op internet geraken. Zelf actief zijn op internet gaat er niet meer mee doordat het zo’n verouderd systeem is. Ik geef toe dat er soms gedachten in mijn kop komen met de vraag of het onderhand niet eens tijd word om wat meer een up to date Phone aan te schaffen. Vanmorgen kwam ik een filmpje tegen die me bij het antwoord nee brachten. Het filmpje gaat over De-Niets-Phone.
De-Niets-Phone is gratis.
De-Niets-Phone hoef je niet op te laden.
De-Niets-Phone neemt geen ruimte in beslag.
De-Niets-Phone gaat nooit kapot.
De-Niets-Phone heeft overal bereik.
De-Niets-Phone is in elke gewenst kleur verkrijgbaar.
De-Niets-Phone werkt als een kurk voor mensen met een gat in hun hand.
De-Niets-Phone kun je niet lastig gevallen worden door bellers.
De-Niets-Phone kent geen piek en dal tarief.
De-Niets-Phone is veilig, geen last van virussen o.i.d.
De-Niets-Phone is leuk om als cadeautje te geven, en voor mezelf zéér geschikt om te krijgen.
De-Niets-Phone heeft geen connecties met de BKR
De-Niets-Phone kun je niet afgeluisterd worden.
De-Niets-Phone is stress verlagend.
De-Niets-Phone is tijdloos.
Voor de mensen in de sloppenwijken van Rio, of mensen die door een orkaan hun huis in de zee hebben zien verdwijnen zal De-Niets-Phone tegen het verkeerde been zijn. De-Niets-Phone is erg relatief, en juist in dat relatieve schuilt voor mij de schoonheid van deze telefoon.

Marco, de persoon in het filmpje weet De-Niets-Phone grandioos aan de man/vrouw te brengen, voor niets.

 

Update komt er aan, wanneer weet ik nog niet.
Geef een reactie

