Wat is geluk?

Geluksmomenten. Geluk en volgens mij iedere emotie is volgens mij een chemische reactie in je hoofd.
Ik denk zeker dat het gevoel van geluk te maken heeft met momenten dat je minder gevoel van geluk ervaart. Als ik op een koude winterdag uren in de vrieskou heb gewandeld, dan voelt het erg het warme water in de douche fijn/euforisch/zalig/gelukkig. Als ik die dag niet in de kou had gewandeld had dat warme water minder prettig gevoeld. Althans zo beleef ik het. Enkele dagen geleden stond er een klein jongetje aan de deur. Hij vroeg ok ik kinderpostzegels wilde kopen. Ja doe mij een setje zij ik. Dat geluksgevoel in zijn ogen deed mij ook gelukkig maken. Erg vaak lees je bij asperger dat er geen of weinig emotionele wederkerigheid is. Nu weet ik niet van mezelf of ik dat heb of niet, maar ik vind dat ik dat wel heb. Het heeft er misschien met te maken dat het gevoel van een kind of bij een diertje dat het zo puur en eerlijk is dat ik die wederkerigheid voel. Een sociale wederkerigheid heb ik inderdaad niet tot weinig. Gisteren ben ik bij een contactdag van PASnederland geweest. Ik was niet in extase, maar een vredig gevoel van gelukkig zijn had ik wel. Soms zie ik wel eens geluksmomenten bij mensen die weer ten koste gaan van de geluksmomenten van de ander. Die zie ik wel eens bij een voetbalwedstrijd. Club X heeft gewonnen van club Y, en daardoor zijn de supporters van club X gelukkig ten koste van het geluksgevoel van club Y. In dit soort geluksgevoel kan ik niet echt in mee gaan. Nu is een voetbalwedstrijd nog relatief onschuldig, bij oorlogen zie je soms mensen dansen op straat als de vijand verslagen is. Bij een miss-verkiezing of een body-building wedstrijd zie je ook wel eens gelukkige mensen, dat zijn momenten dat ik weer niet mee ga delen in dat gelukkig zijn, omdat ik dat soort geluk niet begrijp. Gelukkig zijn staat bij mij meestal in relatie tot 1 persoon en niet tot een groep. Groepen, het zou verboden moeten worden denk ik wel eens. Maar ja, ik ben ook niet normaal en aangepast volgens dé groep van normale en aangepaste mensen. Dat geluk volgens mij een chemische reactie in mijn hoofd is maakt het voor mij niet minder mooi. Er zijn 1001 dingen die me gelukkig kunnen maken, tenminste de laatste tijd. Er zijn ook tijden geweest dat die zelfde 1001 dingen me niet gelukkig maakte.

Als ik geluk bij iets of iemand zie en ik ervaar dat zelf op dat moment ook dan denk ik aan een gedicht wat ik een tijd geleden tegen kwam.

Smiling is infectious

You catch it like the flu

When someone smiled at me today

I started smiling too

I walked around the corner

And someone saw me grin

When he smiled I realised

I had passed it on to him

I thought about the smile

And then realised its worth

A single smile like mine

Could travel round the earth

So if you feel a smile begin

Don’t leave it undetected

Start an epidemic

And get the world infected.

Een glimlach van een kind kan me een geluksgevoel geven. Een fake-glimlach van een winkelier voel ik me niet prettig. Iets moet voor mij puur en onvoorwaardelijk zijn. Enkele maanden geleden werd ik wakker met een vlaamse gaai op de rand van mijn balkonhek. Die vlaamse gaai lachte niet naar mij, hij had gewoon verschrikkelijke honger vermoed ik, en toch gaf het me een geluksgevoel. Een gedeelte van mijn balkon heb ik duif/vogel aantrekkelijk gemaakt. Dit jaar zijn al 4 houtduifjes geboren en uitgevlogen. Die hele jonge duifjes vind ik schoon van lelijkheid. Ook het bouwen van het nest door de 2 ouder-duiven waren geluksmomentjes. Tja en dat door de zwaartekracht een duif soms iets laat vallen heb ik geen moeite mee. Sommige onderburen wel merk ik soms. Nog even en dan ga ik mijn duiventil vol hangen met vetbollen voor de meesjes. In de winter als het koud is komen er ook merels en heel af en toe een ekster of meeuw. Ondanks dat er veel kauwen hier zitten zie ik ze bijna nooit op mijn balkon.

Ik vind het moment dat er een foto van me gemaakt word echt vreselijk, een fotomoment is voor mij net of iemand mij ongewenst aanraakt. Op een of andere manier vind ik de vergangkelijkheid en vluchtigheid van geluksmomenten wel mooi. Ik bedoel dat die momenten niet meer met onze ogen/oren/handen zijn waar te nemen maar alleen nog maar in mijn hoofd zitten. Als het in mijn hoofd zit is het genoeg voor mij.

Sommige mensen sparen geld, postzegels, balpennen, en op het internet las ik een keer “Ik spaar mooie momenten” Ik weet niet wie dat was, maar het moet in mijn beleving wel een gelukkig iemand zijn geweest. Ik geloof dat het tijdens de begravenis van Koningin Julliana dat er in de kerk een gedicht werd voorgelezen met als titel “Its a gift to be simple” Ik weet de tekst van het gedicht niet, maar dat hoeft voor mij ook niet. De de titel vind mooi, “het is een kado om eenvoudig te zijn”

Geluksmomenten. Deze momenten zijn volgens mij veel minder momenten dan ik soms denk. Het is een onderdeel van een veel momenten aan elkaar geknoopt door gevolgen waar ik niet veel invloed op heb. Maar daardoor zijn ze niet minder mooi voor mij, daardoor vind ik ze soms juist extra mooi. Als ik een moment van geluk precies zo in elkaar zou kunnen knutselen zoals het er in mijn fantasie uit zou moeten zien dan tast het op een of andere manier toch de schoonheid van het moment aan. In relatie met mensen probeer ik de momenten in elkaar te knutselen, maar dat doe ik dan volgens mij puur om me staande te houden in de relatie met mensen. Als de dingen niet in relatie tot mensen staan kan ik dat knutselen veel makkelijker los laten omdat ik dan geen schrik hoef te hebben voor de vele momenten die to komen. Op het internet kwam ik een verhaaltje tegen over de dat geluk soms heel relatief is.

***

Wat is geluk?
Er was eens een arme oude man, wiens enige bezit een schitterende schimmel was. Al jaren hadden de mensen uit zijn dorp hem gezegd het paard te verkopen omdat het een hoop geld zou opbrengen, en hij verder geen cent had om uit te geven. Maar de oude weigerde om dat te doen. “Het paard is een deel van mijn familie, en je familie verkoop je niet”, was steeds zijn antwoord.

Op een nacht verdween het paard uit zijn stal en de mensen zeiden: “Zie je nou wel, ouwe, dan had je maar niet zo dom moeten zijn en het beest moeten verkopen. Nou heb je helemaal niks meer. Een groter ongeluk had je niet kunnen overkomen.” Maar de oude man zei: “Wie weet of het een geluk is, of een ongeluk. Het enige dat ik weet is dat mijn paard weg is. Maar of het een ongeluk is?”

Enkele weken later kwam het paard op een nacht met twaalf andere, wilde paarden terug naar de stal. Blijkbaar was het losgebroken om zijn soortgenoten te zoeken, en had het uiteindelijk de weg naar zijn baas teruggevonden. De mensen uit het dorp zeiden: “Ouwe, je had volkomen gelijk. Het was helemaal geen ongeluk, maar juist een geluk dat het beest er vandoor ging, want nu ben je een rijk man.” Maar de oude antwoordde: “Wie weet of het een geluk of een ongeluk is. Het enige dat ik weet is dat het dier met twaalf andere paarden is teruggekomen.”

In de volgende weken probeerde de zoon van de oude man de wilde paarden te temmen, en viel daarbij van een woeste hengst. Zijn beide benen werden verbrijzeld. De mensen uit het dorp zeiden: “Ouwe, je had gelijk, zo’n geluk was het inderdaad niet dat je paard met die anderen is teruggekomen. Nu is je zoon invalide. Een groter ongeluk kon je haast niet overkomen!” De oude man zuchtte, en zei: “Wanneer houden jullie nou eindelijk eens op met te doen alsof je vandaag al weet hoe het morgen zal zijn? Het enige dat ik weet is dat mij vandaag een ongeluk is overkomen.”

Een paar maanden later brak er oorlog uit in het land. Alle gezonde jonge mannen van het dorp moesten in het leger dienen en werden naar het front gestuurd. Geen één keerde levend in het dorp terug.
En wat zeiden de mensen als ze de oude man met zijn invalide zoon tegenkwamen…?

Zoals geen enkel moment op zichzelf staat zo is dat ook met geluksmomenten. Geluksmomenten kun je ook terug voeren naar een hele tijdlijn.

Het moment dat mijn vader en moeder  enkele jaren geleden begon met deze website is denk ik voor vele nu een geluksmoment, terwijl de kiem van dit moment enkele jaren geleden is gezaaid. Geluksmomenten die je nu ervaard kun je terug voeren naar de recente en verre geschiedenis. Maar met handelingen die je nu verricht is het nog maar afwachten of het over enige tijd de kiem zal zijn voor een geluksmoment.
“Remember the future” Soms lukt me dit wel om te leven met de toekomst in mijn achterhoofd, maar soms zit mijn achterhoofd zo vol dat ik niet verder kijk dan mijn neusvleugeltjes kort zijn.
Geluksmomenten met een incubatietijd. En dan bedoel ik incubatietijd in de positieve zin van het woord.

Deze week heb ik weer de relativiteit van geluksmomenten ervaren, in mijn hoofd en in mijn benen.
Zo 1 keer in de week ga ik boodschappen doen. Zo ook begin van de week met die harde wind. Ik met mijn boodschappentas naar mijn berging, fiets gepakt en fietsen maar. Eenmaal op de fiets heb ging mijn boodschappen die aan mijn stuur hong helemaal bol staan door de wind die er in sloeg. Hij waaide dusdanig hard dat ik hele stukken niet heb hoeven fietsen. Hee wat een “geluk” dacht ik bij mezelf. Ik ga nu naar de supermarkt en hoef me niet in te spannen. Ik kwam uitgerust aan bij de Lidl. Op een gegeven moment kom ik weer buiten met een zware boodschappen tas, fiets gepakt en fietsen maar. Door de zwaarte van de tas, de harde wind, en de zwaartekracht, moest ik hard trappen, en zelfs met dat krachtige trappen kwam ik toch maar langzaam vooruit. Wat een “ongeluk” dacht ik bij mezelf. Ongeveer een 500 meter voor ik weer bij mijn berging was ging ik nadenken of het wel een “ongeluk” was dat ik zo hard moest fietsen. Ik kreeg het lekker warm, mijn beenspieren longen en hart werden verplicht getraind. Eenmaal thuis en de boodschappen weer her en der had gestalt, voelde ik de een “geluksgevoel” door de serotonine die in mijn bloed was aangemaakt door de inspanning. Wat een “geluk” die wind recht op mijn kop dacht ik toen bij mezelf. Stel dat ik altijd het “geluk” had ik geen inspanning hoefde te leveren tijdens het fietsen, dat zou dat inzekere zin toch “ongelukkig” uitwerken op mijn lichaam en geest. Dit is het geluk/ongeluk met de wind van achteren/voren inletterlijke zin. Maar het geluk/ongeluk met de wind van achteren/voren in figuurlijke zin verschilt volgens mij niet zo veel. Geluk & Ongeluk horen als het water bij de zee.

Geluksmomenten door verbeelding.

Autisten hebben geen inlevingsvermogen, althans dat zijn woorden die ik nogal eens lees bij kenmerken van autisme. Soms vind ik dat ik juist wel een groot inlevingsvermogen heb. En dan vooral inleven in de wereld van dieren en kinderen. Je hebt lucht-bloemen, maar met wat verbeelding kon je ze binnen een handomdraai toveren naar lucht-kusjes. Ik begrijp best dat als je een cadeautje geeft aan een kind dat een kind het prettig vind als er een met de vingers tastbaar iets in zit. Net zoals ik goed begrijp dat een hond het prettiger vind als je brokjes in zijn etensbakje doet dan lucht-brokjes. Ergens op het internet kwam ik een verhaaltje tegen over geluksmomenten door verbeelding.

“Lucht-kusjes”

Enkele jaren geleden strafte een vader zijn dochtertje omdat ze overbodig gebruik had gemaakt van mooi verguld papier.
Hij kon niet verdragen dat zij dit duur papier gebruikte om cadeautjes in te pakken.

De volgende morgen bracht het kind het verguld cadeautje naar haar vader en zei “hier papa voor jou”
Met stomheid verslagen en aangegrepen door het voorval beklaagde de vader zich zijn sterke reactie van de dag voordien.

Het kind aanvaardde zijn excuses maar al te graag.
Hij opende de doos maar ontdekte dat er niets inzat, hij schreeuwde naar haar:
“weet je dan niet dat het heel onbeleefd is om iemand een lege doos te geven als cadeau, er moet altijd iets in zitten.

Het meisje kreeg tranen in de ogen en zei: “maar papa de doos is niet leeg ik heb hem gevuld met kusjes enkel voor jou.”

De vader was volledig van de kaart en omarmde zijn dochter hopende dat ze hem zijn opwindende reactie zou kunnen vergeven.

Enige tijd later werd het meisje door een ziekte getroffen en stierf.
De vader heeft de doos nog steeds dichtbij zijn bed staan en telkens wanneer het verdriet de bovenhand neemt, neemt hij de doos vast en neemt een verbeelde lucht-kus uit de doos en herinnert zich aan de liefde dat zijn dochtertje in het cadeau had gestoken

“Het grootste ongeluk is geluk dat niet ophoudt”

Citaat van Godfried Bomans, ik kan me er wel in vinden.

Onthouding
 Zelf ervaar ik dat onthouding me een geluksgevoel geeft. Als ik zelf de regiseur ben ervaar ik in de onthoudingstijd al een soort van geluk, wetende dat de climax van het geluksmoment aanstaande is.
De tegenpool van onthouding is verslaving. Zo af en toe wat afstand/onthouding lijkt me niet verkeert.
Nu alleen nog de onthouding ten uitvoer brengen :)

“Als je doet wat je leuk vindt, hoef je nooit te werken.”

Ik heb sinds een maand het geluk vrijwilligers werk te mogen doen waarbij de spreuk hier boven erg van toepassing is voor mij. Op een camping annex herberg allerlei klusjes doen midden in de natuur. Ik kom er vele geluksmomenten tegen. Als mijn gedachten dieper naar binnen gaan vraag ik me wel eens af of de overvloed van geluksmomenten wel goed zijn voor de balans in mijn bestaan/hoofd. Ik ga de ongeluksmomenten nu natuurlijk niet opzoeken. Maar het besef dat de vele geluksmomenten niet vanzelfsprekend zijn houden me wel in balans.  De eerste dag was het flink aftasten voor mij. Daarna ging ik de mede-vrijwilligers en de 6 hectare meer als geheel zien. Jaren terug dacht ik wel eens wat ik nu het liefste zou willen. Mijn gedachten dwaalden dan vaak richting een schaapsherder die in de vrije natuur met zijn kudde op zoek was naar geluk. Bij dit Nivon-huis voel ik me ook een soort schaapsherder. Ofschoon ik weinig verbaal contact heb met de camping-gasten zie ik ze wel als schaapjes. De eerste dag was er een man met canvas, wat penselen, en tube’s verf. Ik heb niet met hem gesproken, maar zo op een afstandje moest ik denken aan Vincent van Gogh.
1. er zijn paden met kiezelsteentjes
2. langs die paden staan veel bomen
3. als ik op die kiezelsteentjes loop hoor ik veel vogeltjes fluiten.
Als ik aan deze 3 dingen denk moet ik aan die video-clip van John Lennon zijn lied Imagine denken.
In het begin van die clip lopen John Lennon en Yoko Ono ook op kiezelsteentjes langs bomen waar fluitende vogeltjes te horen zijn … Verbeelding en Geluk, zoveel dat ik er af en toe vergeet dat er ook nog geklust moet worden. Op mijn werk heerst er eigenlijk altijd wel een sluimerend gevoel van gelukzaligheid in mijn schedel. Maar gistermorgen zo rond de klok van 10 minuten over 10 raakte ik in extase van geluk(zonder XTC pilletje). Met ons clubje waren we aan het koffie drinken, met uitzicht op het bos, en plotseling komt er een hert/ree voor ons raam staan. Wat een schoonheid en souplesse dat zo’n diertje kwam aangelopen/aangehuppeld. In de verte zien we ze regelmatig, maar nu was het zo dicht bij dat ik zelfs zijn natte neus kon zien. En met wat fantasie kon in de geur van het beestje ruiken. Van mij had ie ook even binnen mogen komen en wat van de koffie slurpen, maar met de zelfde snelheid als het diertje was gekomen ging hij/zij ook weer weg uit mijn gezichtsveld. Dit soort geluksmomenten blijven lang in mijn geheugen zweven.

Na regen komt zonneschijn, en na zonneschijn zal vroeg of laat ook wel eens regen komen.

Enkele citaten over geluk die me aanspreken.

Mary Wilson Little.
Het is moeilijk te zeggen wie sommige koppels het meeste geluk brengt: de priester die hun huwelijk inzegent of de rechter die hen scheidt.

Kris Jan Jacobs.
Geluk hangt niet af van hoeveel je hebt, maar van hoeveel je nodig hebt.

Peter Sirius.
Velen gebruiken bij het smeden van hun geluk hun medemensen als aambeeld.

Alexandre Vinet.
We trappen op het geluk zonder het te zien en we ontvluchten het terwijl we ernaar zoeken.

Jan Vercammen.
Het geluk is het paard van de boer: hij zocht het en hij zat er op.

Ludo Poplemont.
Geen genot najagen. Alleen afwezigheid van het leed. Dat is geluk.

Carmen Sylva.
Rijkdom is zeer zeker een geluk, niet echter het geluk; en toch worden de rijken der aarde boven alles benijd.

Ingrid Bergman.
Succes is krijgen wat je wilt; geluk is willen wat je krijgt.

Johann Wolffgang von Goethe.
Het hoogste geluk der mensenkinderen zij slechts de persoonlijkheid.

Marie von Webner.
Wie van geen enkele geriefelijkheid afstand weet te doen, zal zich nooit een geluk weten te veroveren.

Hugo Raes.
Het geluk is de vrijheid krijgen om te blijven zoeken naar het geluk.

Hugo Olaerts.
Scherven brengen geluk, als je je er tijdens het opruimen niet aan gesneden hebt.

Rousseau
Naarmate een geluk volkomener is, is het ook gevaarlijker.

Marten Toonder.
Welvaart brengt niet altijd geluk en hoe hoger men komt, hoe zwaarder de last van de welvaart zich doet gevoelen. Het ergst zijn degenen getroffen, die ervoor verantwoordelijk zijn: de grootondernemers

Dirk Coster.
De ziel zelf is geluk doch aan het leven wordt zij zich van dit geluk bewust.

Antoon Vloemans.
Wie geluk heeft, heeft geen gelijk meer nodig.

Carmen Sylva.
Leven zonder illusie is leven zonder geluk.

Herluf van Merlet.
Pluis uw geluk niet te veel uit, anders blijft er niets van over.

Pyblilius Sirus.
Het geluk geeft ons veel te leen, niets in eigendom.

Francois Chateusbriand.
Het ware geluk kost weinig; als het duur is, is het niet van een goed soort.

Harrie Jekkers.
Zolang ik leef wil ik sterven van geluk.

Marnix Gijssen.
Het geluk is in het ogenblik; het ongeluk in de tijd.

Gerard Walschap.
Het relatief geluk is toch beter dan zelfs een absolute waarheid.

Henk Molenberg.
Loop niet te hard, het geluk loopt dikwijls achter je.

Ralph Emerson.
Elke minuut boosheid kost je zestig seconden geluk.

August Willemsen.
Zoek nooit het geluk, want je zoekt je een ongeluk.

Blaise Pascall.
De verbeelding beschikt over alles; zij beslist over schoonheid, recht en geluk, die alles betekenen in de wereld.

Joost van den Vondel.
Wie zijn geluk niet kent, leeft ongelukkig in rijk bezit.

Bertrand Russel.
Bepaalde dingen missen die je wilt, is een onmisbaar deel van geluk.

Saul Bellow.
Geluk vind je pas wanneer je je weet vrij te maken van alles wat je afleidt.

Salvador Dali.
Wie zou niet liever dom willen worden door het geluk dan wijs door schade en schande.

Andre Dements
Het geluk bestaat daaruit dat men met zijn ongeluk tevreden is.

Erasmus.
Het ware geluk bestaat slechts in de illusies die men zich daarover maakt.

E. Kieckens.
Tevredenheid is de landingsbaan voor geluk.

George Sand.
De mate van ons geluk wordt bepaald door het besef dat wij ervan hebben.

Algemeen.
Arm is hij wiens geluk afhangt van de toestemming van een ander.

Godfried Bomans.
Put het geluk nooit uit. De laatste emmer smaakt naar de bodem.

Claude Aveline.
De mens die vrijheid opeist, denkt aan geluk.

Marcel Aurelius.
Het geluk van het leven hangt af van de kwaliteit van je gedachten.

Boeddha.
Er is geen weg naar geluk, geluk is de weg.

Erewhon.
Een glas water en een Quetiapine, wat een geluk.

Als Secretaris-generaal van de Verenigde Naties de voltallige VN toespreken in New York.
Er zijn weinig zekerheden in het leven, maar dat dit een droom zal blijven is zeker :)
“als al je dromen waar worden, dan word het een nachtmerrie”
In mijn geval klopt dat wel, omdat mijn droom niet realistisch is.
Stel dat mijn droom binnen de seconde uit zou komen, dan zou ik me toch wel een paar keer bedenken om Pérez de Cuéllar of Kofi Annan te willen zijn.
Voor het begin van een voetbalwedstrijd zijn zijn er soms voetballers die even gaan bidden. Soms word er gebeden door voetballers van alle 2 de teams. Ik wil niet flauw zijn maar de kans dat er door beide partijen gebeden word dat het dan ook persé een gelijkspel zou worden als einduitslag is flauwekul in mijn ogen. Vanuit evolutie bekeken is op een bepaald moment van het jaar iets toewensen iets onwezenlijks/krampachtigs in mijn beleving. Evolutie is immers in zekere zin “eten of gegeten worden” Of het nu zuurstof eten, andijvie eten, of een braadworst eten is. Om de goede-lieve-vrede te bewaren ga ik over enkele dagen braaf wat handjes schudden. Maar dat verbaal sentimentele en kleffe gedoe van handjes geven en in nog sterkere mate dat zoenen is voor mij iets on-natuurlijks. Omdat ik de Charles-Darwin-jaartelling hanteer, raak ik het spoor helemaal bijster als de andere mij met stalen ogen aan zit te staren als ik ze een positief evolutionair 206 jaar na-Darwin ga wensen.
***
Vanmorgen beleefde mijn oren een geluksmoment, een paar tellen later beleefde mijn ogen ook een geluksmoment.
Toen 1 minuut later de euforie van het geluksmoment wat bedaard was dacht ik bij mezelf”is het wel een geluksmoment?”

Wat is namelijk het geval. Volgens mijn kalender is het momenteel 12 januari, in het jaar 208 na Darwin. Ofschoon de opwarming van de aarde de winters minder koud zijn dan tientallen jaren terug, zijn ze nog wel dusdanig koud dan het voor pasgeboren duifjes moeilijk overleven zal zijn. Afijn, om to the point te komen, mijn balkonduifjes Charlotte & Bas (ik lat ze ravotten als een kleuterklas) zijn weer begonnen met een nestje te bouwen. Ik ben regelmatig van het padje, maar deze duifjes hebben volgens mij ook een afslag gemist door in hartje winter voorbereidingen te treffen om aan kinderen te beginnen. De eieren uit de supermarkt bewaar ik altijd in de koelkast ten einde ze lang houdbaar te houden, maar de eieren waarvan de eigenaar hoopt dat er levende wezentjes uitkomen lijkt me de buitenkoelkast van een winter minder geschikt. Bij eventueel leggen van eieren komt er bewijsmateriaal in de vorm van een foto of filmpje.

Roekoe, roekoe.

***
“geluk is met de domme”

Een spreuk die vandaag van toepassing is voor mij. Ik ben namelijk winnaar geworden van de actie “logeer je gek” van Stayokay. Nu hoef ik overigens niet te logeren om gek te worden, dan ben ik zonder logeren bij een jeugdherberg ook al.
De prijsvraag was om je vakantiebelevenis op te biechten. En warempel, met mijn vakantiefilmpje *SPOKANIË* viel ik pardoes in de prijzen. 17% korting op alle overnachtingen bij stayokays voor de het gehele jaar 208 n~d.

Is het wel geluk dat ik me voor de rest van het jaar “gek kan logeren”?
Loesje gaf mij het antwoord. Geluk is namelijk een richting en geen punt. Wie weet dat ik op mijn reis naar de locatie van een Stayokay wel een grote catastrofe te gemoed ga. Tja, dan is die 17% korting geen geluk, maar een ramp.
Gelukkig kan ik niet in de toekomst kijken, dat zou geen geluk maar een ramp zijn voor het moment nu

Afbeelding

***
 Update komt er aan, wanneer weet ik nog niet.
Geef een reactie

