Neologismen

De neologismen/verbasteringen die ik hier zal planten komen van mezelf.

***

Wall-Street-Media
Dow-Jones-Media

Ik vind het een regelrechte vorm van volksverlakkerij om commercieële beursgenoteerde bedrijven te promoveren tot Social-Media. Deze bedrijven hebben helemaal geen sociaal uitgangspunt, geld verdienen en de belangen van de aandeelhouders zijn het devies. Dat zo ongeveer de hele wereld de term social-Media als zoete koek slikt getuigd in mijn ogen niet van intelligentie. De mensen die boven in de hieërarchie staan en de term Social-Media verspreiden zijn wel intelligent, maar niet sociaal. Dit soort bedrijven zagen aan de poten van democratie, ze ondermijnen het politiek bewustzijn van mensen.

Wall-Street-Media
Dow-Jones-Media

Deze term komt dichter bij de realiteit. Het kapitalisme heeft ijzer sterke tentakels in de politiek/media/religie. Dus ik ben er zeker dan dat dit berichtje schreeuwen in de woestijn zal blijven.
Er zit echter een mogelijkheid in dat er toch op een verlaten plek in de Sahara iemand hunkert naar water :wink: . Een druppeltje op de gloeiende plaat verdampt. Maar daardoor is het vocht van het druppeltje nog niet weg. Het zelfde mechanisme als warmte/regen/wolken/zon/zee/rivieren/zwaartekracht.

***

Transisstoortje

Een transistor radio had bij mij vaak de eigenschap dat vaak meer storing uit het apparaat kwam dan dat er duidelijk het nieuws van het ANP op te horen was. In een ver verleden op de kermis ooit een stransistor radio gewonen via zo’n grijpers-spel. Het made-in-Taiwan dingetje was al kapot voor ik thuis. Maar die knopjes en wieltjes waar je aan kon draaien vind ik interessant. Met een handomdraai had je het de transistor open. Het voelde dat net als een open-hart-operatie. Waarbij de patient, in dit geval de transistor radio, in mijn geval een geringe kans van overleven had.
Het krakemikkige geluid in combinatie met het woord transistor, vind ik ‘transisstoortje’ wel passen.

Afbeelding

***

Neurotypischevisie songfestival

Tja, dan hoor ik toch nog liever het ANP nieuws uit een storende transistor radio. :)

Even wat nuanceren, het tijdloze liedje De Troubadour van Lenny Kuhr vind ik erg mooi.

***
drijfzandtalisme
drijfzandtalist
Bij een fundering heb je een bekisting, daarin kom betonijzer om de fundering krachtiger te maken, en daarin word beton gestord. Als de beton goed hard is heb je een fundament om verder op te bouwen, een bouwsel wat krachtig is. Als je dat zelfde bouwsel op drijfzand gaat bouwen, dan komen er vroeg op laat problemen met dat huis. En dan bedoel ik in het geval van de neologismes geen huizen die op funda.nl staan maar ander soortige huizen en bouwselsBepaalde mensen en stromingen worden omschreven als fundamentalisme en fundamentalist. Bij sommige vind ik dat deze mensen en stromingen te eervol om ze zo te noemen. Naar mijn mening is hun bouwsel niet gebouwd op een fundament, maar op drijfzand. Nu kan ik niet in het hoofd van deze mensen kijken, maar misschien beschouwen ze het woord fundamentalist nog wel als een geuzen-naam.
***

Docuvrouwtaire

Een documentaire maar dan speciaal voor het feminisme.

In dubbel opzicht toepasbaar voor Femke Halsema.
Femke was/is feministe zonder de verbitterdheid die ik soms bij andere feministes proef.
***

Narcismstick

Afbeelding

De neurotypische massa is al enige tijd beland in het selfie-tijdperk. De narcistische gewoonte om foto’s van jezelf te maken heeft een update gekregen middels een heuse Selfiestick. Dit bracht mij afgelopen week bij het woord Narcismstick. Het heeft toch wel iets humoristisch om die mensen bezig te zien hoe je zichzelf bewonderen. Er flitste de meest rare dingen door mijn schedel hoe je deze stick op een multifunctionele manier kunt gebruiken.
Als werphengel met vissen.
Als dirigenten stokje.
Als slagvoorwerp tijdens het midget golven.
Als krappaal voor als je rug jeukt.
Als lepeltje voor in je koffie te roeren.
Als wandelstok.
Ik begrijp wel dat deze dingen waarschijnlijk niet komisch opgevat worden voor de mensen die een selfie aan het maken zijn met hun selfie-stick. Ik heb ze dus ook niet als optie/suggestie verteld, want met een selfie-stick kun je naast een foto van je eigen hoofd maken ook een klap geven op het hoofd van een ander. Ik begrijp het niet dat mensen een selfie van hun eigen hoofd willen maken, is het als bewijsmateriaal dat ze daadwerkelijk bij de Brandenburger Tor in Berlijn zijn geweest? Vinden ze zichzelf mooi? Ik vind foto’s mooi, maar niet die foto’s waar ik met mijn eigen kop op sta. Bij het inchecken bij de diverse hostels op vakantie vond ik het al niet prettig om mijn ID-kaart inclusief foto van mijn hoofd te geven. En dan kijkt die meneer of mevrouw aan de receptie even of dat lelijk hoofd op de pasfoto overeenkomt met het hoofd dat op mijn schouders staat, en ja, dat schijnt aardig overeen te komen. Daar ben ik me geboren juffrouw denk ik dan als ze me aankijkt. Het liefst zou ik op mijn ID-kaart ook een avatar plaatsen zoals op deze website. De diverse Dow-Jones-Media staan er vol van de selfie rage.

***
Sun-City-2
In de periode dat de 2 conservatieve clubs VVD en CDA hebben liggen heulen met de omstreden “erg wrede list” werd deze 3-eenheid door sommige omschreven als Bruin-1. Deze term valt ook wel onder neologisme vind ik. Dat bruin kun je op meerdere manier interpreteren, op huidskleur maar ook op een kledingstuk. Vooral dat laatste is erg prikkelend, sommige architecten zoals Maxime Verhagen van deze contructie waren er niet van gescharmeeerd. Dat bruin bezag ik zelf het liefste als huidskleur, op de opinie pagina van de Volkskrant heb ik een verbastering gegeven aan dat Bruin-1
Gelukkig waren er mensen als Frans Weisglas en Hirsch Ballin die hun partij-genoten een veeg uit de bruine pan gaven. Helaas heeft het niet mogen baten, en is een gedeelte van de 15 miljoen inwoners toch besmet geraakt met het zondebok-syndroom :(
***

Teoorlog

Het woord ‘tevreden’ is alom bekend, maar toen ik net even op google ging kijken of ‘teoorlog’ een hit gaf kwam ik er bekaaid vanaf.
Op zich vreemd, want als je het nieuws volgt kom je meer teoorlog dan tevreden tegen.

***
BeDarwin
BeDarwinnen
Deze combie heeft enige toelichting nodig. Als ik hem zelf voor het eerst zou lezen zou ik niet direct weten hoe dit combie-woord te plaatsen. Als mensen te kennen geven het ergens mee eens te zijn gebruiken ze het woord BeAmen
Nu weet ik niet hoe destijds bij de geboorte van dit woord de grond is geweest voor het gedeelte Amen-in-beamen. Mijn oren horen in ieders geval een religieuse term in dat combie-woord. Blind vertrouwen in de geschriften van Darwin heb ik niet, maar het zit er wel dicht tegen aan. Zodoende borrelde op deze zondag het woord BeDarwinnen in mijn schedel naar boven.
***
Autischerman’s Friend

Sterk spul hé, die “Autischerman’s Friend”

Het dagelijkse rode pilletje Quetiapine heeft een sterke reactie tot mijn schedelinhoud. Denkend aan de reclame van Fischermansfriend kwam ik bij Autischerman’s -friend.

0_4yph1o0_400x400

 

***

Darwish

Laat ik om te beginnen zeggen dat ik wensen uitspreken richting een ander mij niet echt kan bekoren, maar als het uit een evolutionair vaasje word getapt dat zet ik dat principe graag even opzij. De combie van Darwin-&-wish maakt eenvoudig Darwish
Darwish zie ik als een neologisme voor beterschap zolang het maar een wens is die een positieve verandering/richting/evolutie/voordeel/metamorfose behelst. Het woord Darwish is ook op velerlei manieren te gebruiken. Dit is niet grappig bedoeld, ik denk stellig dat als mensen de evolutie theorie van Darwin gaan inzien en aanvaarden dat er meer 1heid en vrede op de planeet aarde zal komen.

***

“Darwin zij met ons”

Alles en iedereen is aan evolutie onderhevig. Ik vind dat dat ook best op munten terug gezien mag worden. Op de 1 en 2 €uro munten stel ik voor om de rand-tekst in fases te evolueren naar “Darwin zij met ons” Darwin is een woord van 6 letters, maar het is wel een ‘wezenlijk’ woord voor mij. Dit in tegenstelling tot het woord van 3 letters wat nu op sommige munten als randschrift staat. Als een woord niet ‘wezenlijk’ is voor mij, dan kan ik niets tot weinig mee. Dat het grappig gevonden word om “Darwin zij met ons” als randschrift te gebruiken kan ik me op zich wel voorstellen, maar ik vind het zo vreemd dat mensen wat op de rand van guldens en nu op sommige euro’s staat niet grappig vinden begrijp ik niet echt. Ik zal Jeroen Dijsselbloem geen mail gaan sturen met mijn idee, alhoewel, om David Cameron en het Britse volk te paaien voor de euro is het misschien een leuk idee :)
Ik ben er net achter gekomen dat Darwin al eerder op een munt heeft gestaan, te samen met iemand met wie ik een gezamelijke voorouder band heb, althans waarvan ik vermoed dat ik een verwandschap met heb. In sommige kringen is het bespottelijk als je een mens vergelijkt me een aap, ik heb niet zo veel haar als een aap, en ik ben niet zo lenig, maar ik vind het geweldig fascinerend om de gelijkenis tussen mij en apen te zien.
Enkele jaren geleden ben ik begonnen met het boek ‘Het ontstaan der soorten’ Het lezen van woorden is niet mijn sterkste kant, en al helemaal niet als er zoveel moeilijke woorden in staan als in dat boek van Darwin. Maar als ik zo een in een notedop lees wat Darwin in zijn boek beschrijft vind ik de theorie dat een mens zoals die heden ten dagen is door evolutie is ontstaan en niet door creatie de meest waarschijnlijke hypothese.

@ Mario Draghi, i have a suggestion for you.  Thank you :)jwfv5l

***

I ♥ Mateus

Dit anagram heb ik ergens gejat, wie de geestelijke vader is weet ik niet. ik ben het overigens wel met het anagram eens :)

***

Lodewijk Casher of nog een schepje er boven op Lodewijk Ca$h€r

Ik zie dit als een treffend neologisme voor Lodewijk Asscher omdat deze man naar mijn mening de-facto een neo-liberale VVD-er is.

***

Bodemherdenking

Nationalisten die hun omgekomen mede nationalisten herdenken die in een nationalistische oorlog zijn gestorven.

***

Droom-mantiseren

Ik zie dit als een neologisme hoe de wapenhandel mensen voor de gek houd.

In een droom gesukkeld/gebracht worden terwijl je klaar wakker bent.
Ik proef zoiets als de wapenhandel en hun trawanten en hun dodelijke spulletjes proberen te romantiseren bij een groot publiek middels de zogenaamde land en lucht macht dagen. Afgelopen weekend was er weer zoiets in Friesland.

Specta-Mega-Giga-Flitsend-Cool Alsof het de Tilburgse kermis is waar mensen zich door laten hersenspoelen.

Gevulde bodybags krijgen ze daar niet te zien, de gevolgen van clusterminutie even min. Lang geleden heb ik ook wel eens staan kijken bij vliegbasis Gilze Rijen. Het kindje en zijn vader op de foto kunnen er niets aan doen, het militarisme wel.

 ***

Eigendom

De mainstream betekenis voor eigendom is bezit, zowel materieel, cultureel eigendom, en ook je geestelijke vermogens zijn in feite ook een soort eigendom. De mate van dit laatste eigendom word wel eens aangeduid met de 2 letters IQ. De 2e lettergreep van eigendom is dom, en dom is weer een antoniem voor wijs slim en pienter, maar wijs slim en pienter is in veel gevallen juist helemaal niet zo wijs slim en pienter. Even afronden, als gediplomeerd eigenwijze eigenheimer vind ik eigendom een treffend neologisme voor mensen die denken dat hun hoge IQ slim is, ik vind dat juist dom, vandaar Eigendom

***
Reliegie

ReLIEGie

Ofschoon ik nogal dom ben had ik vroeger op een gegeven moment toch al in de smiezen dat ik bij het zondagse bezoek aan een kerk met mijn ouders dat er dingen voor waar werden gesproken door de voorganger in de kerk die met enige mate van logisch redeneren niet waar konden zijn.

ReLIEgie

Also useable in english.

***

Ufo Rosenthal van Buitenaardse Zaken

Bovenstaand geniale hersenspinsel komt van niemand minder dan Thomas von der Dunk.
Als je *HIER* klikt kun je over het hoe en waarom lezen.

Afbeelding

 ***
De volgende is niet van mezelf, ik kwam hem ergens tegen op een forum waar iemand het niet eens is met de moderators.
moddereters
Zoals reliegie destijds een tikvout was, zo kan moddereters natuurlijk ook een tikvout zijn.
***

Update is een soort synoniem voor evolutie, en wat betreft dit onderwerp. “update” komt er aan, wanneer weet ik nog niet.

 

 

D

Geef een reactie

