“Autisten liegen niet”

“Autisten liegen niet” maar klopt dit wel?  Er is iemand die heeft ooit een boek geschreven met deze woorden als titel. Dé autist bestaat niet ben ik ondertussen achter gekomen. Dat autisten dus niet liegen heeft ook vele haken en ogen. Twee weken geleden vroeg mijn moeder, “Wat vind je van mijn kerstboom?” Ik antwoorde met “Mooi” Dit was een leugen want ik vind een kerstboom niet mooi. Maar NT mensen die willen liever een antwoord wat ze graag willen horen. Ik weet dat inmiddels. Stel dat mijn moeder had gevragen of ze bij mij ook zo´n “mooie kerstboom” zou optuigen, dan zou ik weer niet liegen. “Nee dat hoeft niet” Zou ik als antwoord gegeven hebben. Op mijn werk vroegen klanten wel eens naar mijn persoonlijke mening. Als mensen in oprechtheid iets vragen is het voor mij moeilijk om te liegen. Het is wel eens voorgekomen dat mijn baas me vertelde dat ik met de klant mee moet praten. Liegen op bevel. Ik ben toch al zwakbegaafd in mijn verwerkingssnelheid, en als ik dan ook nog een beredenerend moet liegen dat komt het er helemaal als een slakkengangetje uit. Soms koos ik dan voor een diplomatiek antwoord in de trant van “Over smaak valt niet te twisten” en “Er zijn vele wegen die naar Rome leiden”
Dat je in de politiek en religie zo weinig autistische mensen in hoge functies tegen komt zal ook wel met het moeilijk kunnen liegen te maken hebben. Ik kan me ook heel erg goed voorstellen dat Bradley Manning eerlijk wilde zijn richting de wereld. En de wreedheden niet kon verzwijgen.

Wat als andere mensen tegen mij liegen?
Ik denk dat vertrouwen heel erg belangrijk is voor autisten, als het schaad word door leugens
die niet erkent worden als leugen door de leugenaar.dat is het voor mij moeilijk om een verdere band met die persoon of organisatie te blijven houden. Het maakt dan weer wel verschil of ik de leugenaar toerekeningsvatbaar dan wel ontoerekeningsvatbaar acht. Als kinderen of dieren mij benaderen op een manier die niet waar is kan ik daar erg goed met omgaan. Ik vind het zelfs prettig om mee te gaan in hun fantasie. Bij politici word het een heel ander verhaal. Deze mensen acht ik wel toerekeningsvatbaar voor hun leugens. Met de vele dubbele bodems kan ik niet goed omgaan. En al helemaal niet als bodems zijn waar discriminatie in verscholen zit. Bij mensen met een religieus hoofd vind ik het moeilijk in te schatten of ik ze toerekeningsvatbaar acht of niet.9200000002152249

Ik houd van vrijheid, de vrijheid van de ander om te vragen wat ze willen en de vrijheid voor mezelf om te zwijgen wanneer ik wil. Er zijn wel onderwerpen en situaties waarin in niet antwoord geef.
Het komt voor dat mensen iets vragen en dat ik reageer met,

“dat is voor jou een vraag, en voor mij een weet”

Als mensen extreem nieuwsgierig zijn naar het antwoord, of gewoon weinig gevoel voor humor hebben, kan deze reactie soms niet in goede aarde vallen. Met het “dat is voor jou een vraag, en voor mij een weet” lieg je niet. Je geeft gewoon geen antwoord op de vraag. Geen antwoord geven en liegen zijn 2 aparte dingen ij mijn beleving. Als je autistisch bent denken mensen soms wel eens dat je niet tot 10 kan tellen, dat klopt in mijn geval niet. Ik kan zelfs tot 11 tellen. Ongelogen waar.

De mate van oogcontact maken met mensen is bij mij minder dan bij de meeste mensen Maar ik doe dit niet bewust, als ik zelf praat dwalen mijn ogen vanzelfs weg. Als iemand anders praat kijk ik wel naar de ogen van mensen. Als iemand vraagt om recht in de ogen te kijken, dan zou ik niet tegen mijn moeder gezegd hebben dat ik de kerstboom mooi vond. Hele kleine kinderen en dronken mensen liegen niet vermoed ik. Als ik er zo over denk ik het als autist toch wel handig om geen pampers te hoeven dragen of je lam te drinken om eerlijk te zijn. Misschien een tip voor de politie om een verdachte voor een verhoor eerst een liter jenever te laten drinken. Als mensen iets vragen, vraag ik wel eens ooit terug of ze een eerlijk dan wel een oneerlijk antwoord willen horen. Vaak is die wedervraag al een goed antwoord op de vraag van de ander.

pinokkio1-700x357

edml0psl
Joschka Fischer had het goed in de smiezen dat de hele wereld werd gedrogeerd met de leugen over de massa vernietigings wapens die er in Irak zouden zijn. Wat zou er gebeurd zijn als Joschka Fischer in plaats van die woorden iets op het wereldtoneel had gesproken van

“Excuse me, your a liar Mr Rumsfeld”

En de mainstream media gaat vervolgens de handen weer schoon wassen van deze lieden, die besmeurd zijn met olie en bloed.

***

“liegen tegen een leugendetector”

Vorige week hoorde ik iemand een tip geven hoe je kunt liegen tegen een leugendetector. Of deze tip ook bij mensen met autisme werkt weet ik overigens niet. Mocht je als verdachte aan een leugendetector worden aangesloten en krijgt van de recherche vragen waar je liever op doet liegen dan volstaat volgens de tipgever om je kringspier aan te spannen tijdens het liegen.
Ik vond het wel grappig, en ik zie er wel wat logica van in.

 

 

 

Update komt er aan, wanneer weet ik nog niet.

 

 

Geef een reactie

